ابزارگوگل وبمستر (Webmaster) چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

ابزار گوگل وبمستر مجموعه‌ای از ابزار‌های کنترل و مدیریت سئو سایت و یا همان بهبود رتبه سایت در موتور جست‌و‌جو گوگل محسوب می‌شود.

ابزارگوگل وبمستر (Webmaster) چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

به گزارش خبرنگارحوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش راندمان سایت و بهینه سازی رتبه آن در موتور جست‌و‌جوی گوگل و همچنین بالا بردن کلیک یک سایت از جمله مواردی محسوب می‌شود که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و بعضا هزینه های هنگفتی صرف این موضوع می‌شود. اما در این میان ابزاری وجود دارد که توسط خود گوگل طراحی و معرفی شده‌اند و می‌تواند افراد را به این آرزوی خود برساند که یکی از این ابزارها، Webmaster Tools  یا Google Search Console است.

کنسول جست‌و‌جوی گوگل به چه معنا است؟

کنسول جست‌و‌جوی گوگل (Google Search Console) که پیش از این با نام گوگل وبمستر تولز ،Webmaster Tools که به معنای ابزار‌های مدیران وب در دسترس بود و در حال حاضر نیز نزد بسیاری از اهل‌فن و عامه مردم، به‌خصوص نسخه قدیمی آن باهمین نام شناخته می‌شود، بستر رایگانی محسوب می‌شود که همه مدیران و صاحبان وب‌سایت‌های مختلف می‌توانند به‌منظور نظارت بر کارکرد گوگل در وب‌سایت یا وب‌سایت‌های خود و همچنین بهبود حضور طبیعی یا اُرگانیگ خود در اینترنت از آن بهره‌برداری کنند.

ابزارگوگل وب مستر چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

ازجمله امکانات نظارتی Webmaster Tools شاید بتوان به نمایش دامنه‌هایی که به سایت شما ارجاع داده‌اند (بک‌لینک)، عملکرد وب‌سایت موبایلی، جزئیات وضعیت نمایش صفحات در جست‌و‌جو‌ها و همچنین عبارات و صفحاتی که بیشترین ترافیک را جذب کرده‌اند، اشاره کرد. به جرات می توان گفت؛ گوگل Webmaster Tools یا همان کنسول جست‌و‌جو از آن دسته از ابزار‌هایی است که اگر برای اولین بار به سراغ آن بروید بدون شک گیج خواهید شد، چراکه انبوهی از عناوین نسبتاً تخصصی (همانند Index Coverage)، فیلتر‌های مخفی و نمودار‌های کمی تا قسمتی پیچیده در آن وجود دارد.

البته باید بدانید که؛ هرچه بیشتر با این ابزار قدرتمند کارکنید، بیشتر با آن احساس راحتی خواهید کرد و با داشتن یک حساب gmail شما براحتی می‌توانید از گوگل Webmaster Tools استفاده نمایید. گوگل وب مستر مجموعه‌ای از ابزار‌های کنترل و مدیریت سئو سایت است.

 

در پنل مدیریت این مجموعه اطلاعاتی نظیر، میزان سلامت سایت، تعداد صفحات ایندکس شده، واژگان کلیدی ورودی سایت و غیره در اختیار شما قرار می‌گیرد. مطلبی که سبب می‌شود این ابزار ضروری به نظر برسد کاربردش در شرایط بحران است که کمک زیادی به شما برای رفع مشکلات خواهد کرد. اگر مورد جریمه و مجازات گوگل قرار بگیرید خود گوگل از همین طریق به شما خبر رسانی می‌کند و امکان مشاهده وضعیت را برای شما فراهم خواهد کرد. به طور کلی گوگل وبمستر برای دسترسی به اطلاعات سایت است و از طریق آن نمی‌توان سایت و سایر کاربران را مدیریت کرد.

ابزارگوگل وب مستر چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

نحوه بررسی عملکرد سایت به کمک Webmaster Tools 

با استفاده از ابزار گوگل وب مستر می‌توانید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید،بطور مثال؛

  • توسط گوگل وب مستر ما مطمئن خواهیم شد که گوگل دسترسی لازم به سایت ما را دارد.
  • ارسال محتوای جدید و crawl شدن آن توسط گوگل و همچنین حذف مطالبی که نمی‌خواهید در نتایج گوگل نمایش داده شود.
  • ایجاد و مانیتور کردن مطالبی که می‌خواهیم در صفحه نتایج گوگل بصورت گرافیکی نمایش داده شود.
  • نگهداری از سایت با کمترین درصد خطا جهت کارایی بیشتر آن در موتور جست‌و‌جوی گوگل
  • مانیتور کردن و برطرف کردن مشکلات امنیتی سایت اعم از بدافزار و اسپم
  • کدام عبارت بازدید کننده بیشتری به سایت شما می‌تواند هدایت کند؟
  • آیا قیمت محصولات، اطلاعات تماس و یا رخداد‌های سایت شما در نتایج گوگل قابل مشاهده است؟
  • کدام سایت به سایت شما لینک شده است؟
  • آیا نسخه موبایل سایت شما بخوبی بهینه سازی شده است؟
  • اضافه کردن و بررسی نقشه سایت
  • لیست از لینک‌های شکسته سایت

هر فردی که دارای سایتی است، چه سایت عمومی باشد چه تخصصی، چه مبتدی باشد چه حرفه‌ای، ابزار گوگل وبمستر می‌تواند به آن کمک کند.

 

 

ابزارگوگل وب مستر چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

آدرس Webmaster Tools 

تمامی افرادی که در زمینه‌ی سئو یا بهینه سازی سایت حتی اطلاعات اندکی هم دارند تاکنون دریافتند که ثبت سایت در وبمستر گوگل بسیار حائز اهمیت است.


بیشتر بخوانید:  بازاریابی اینترنتی؛ از مفاهیم تا استراتژی‌هایی برای موفقیت


این سرویس از طرف خود گوگل ارائه شده است و با آدرس زیر قابل دسترسی است:

https://www.google.com/webmasters/tools

انتهای پیام/

 

برچسب ها: گوگل ، وب مستر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
بیشتر خدمات گوگل با آی پی ایران غیرممکن هست از جمله گوگل آنالیز و ...