چه مشکلاتی ممکن است برای مغز افرادی که به کما رفته اند، پیش آید؟

کما حالتی است که فرد در آن نسبت به هیچ تحریکی واکنش نشان نمی دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که می دانید؛ حالت کما؛ حالتی است که فرد در آن هوشیار نبوده و گویی در یک خواب به سر می برد که حتی با تحریک نیز بیدار نمی شود و این امر سبب بروز مشکلاتی برای فرد بیمار و مغز وی می شود.

چه مشکلاتی ممکن است برای مغز افرادی که به کما رفته اند، پیش آید؟

آیا می‌دانید؛ کما چیست؟

کما ، در حقیقت یک حالت طولانی عدم هوشیاری است. حالتی که فرد در آن هیچ گونه واکنشی نسبت به محیط از خود نشان نمی‌دهد، البته شخص زنده است و به نظر می‌رسد در یک خواب طبیعی و معمولی به سر می‌برد. با این حال، در خواب، افراد با یک تحریک از خواب بیدار می‌شوند، اما در کما اینگونه نیست.


این مطلب را از دست ندهید:بدون آب و غذا چه بلایی سر بدن انسان می آید؟


در حالت کما چه اتفاقی می‌افتد؟

اعتقادی که در بین اکثر مردم وجود دارد، این است که شخص در حالت کما در خواب بسیار عمیقی فرو رفته است، اما باید بدانید که؛ این عقیده به طور کامل درست نیست، البته ممکن است در بعضی از موارد این چنین باشد، اما نه در همه موارد. باید به این نکته اشاره کنیم که, درجه‌های کما توسط هوشیاری شخص بیمار نسبت به محرک‌های خارجی، تعیین می‌شود.

به این صورت که؛ در بسیاری از مواردی که اشخاص در حالت کما به سر می‌برند، بیمار دریافت‌هایی از محیط نیز خواهد داشت و این حالت با توجه به بهبودی شخص بیمار زیاد‌تر هم می‌شود.  برای مثال؛ ممکن است، حرکت‌های جزئی از خود بروز دهد یا نسبت به صدا‌ها یا محرک‌ها پاسخ دهد. در بعضی موارد نیز ممکن است شخص به کما رفته عکس العمل‌های شخص هوشیار را از خود بروز دهد و یا در بعضی بیمار‌ها باید حتما این مراقبت به عمل آید که او نتواند سرم یا لوله‌های دیگر متصل به خودش را از جا در بیاورد که در نهایت به مرگش منجر بشود. همه این موارد باعث می‌شود تا درجات کما در افراد متفاوت باشد.

چه مشکلاتی ممکن است برای مغز افرادی که به کما رفته اند، پیش آید؟

در حالت کما چه مشکلاتی برای مغز پیش می‌آید؟

مطالعاتی که در این رابطه صورت گرفته توسط پژوهشگران مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نشان می‌دهد که بیماران در حالت کما، سازماندهی مجدد در بخش «هاب» مغزی را تجربه می‌کنند که توضیح رفتار این بخش می‌تواند کلیدی برای درک هوشیاری انسان باشد. «سوفی آکارد» از نویسندگان این تحقیق و محقق مرکز ملی تحقیقات علمی گرونوبل تأکید می‌کند؛ آگاهی و هوشیاری به محل آناتومیکال هاب‌ها در شبکه مغزی انسان بستگی دارد.


این مطلب را از دست ندهید:عضوی مهم که درد نمی فهمد!


در این مطالعه تصاویر MRI مغزی ۱۷ بیمار در حالت کما و ۲۰ داوطلب سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محققان ۴۱۷ منطقه مغز را برای تعیین جریان خون، به عنوان نشانه‌ای از فعالیت مغز بررسی کرده و سپس افزایش و کاهش جریان خون را در نقاط متمایز مورد مقایسه قرار دادند.

بر خلاف افراد سالم، بیماران در حالت کما دارای هاب‌های تیره پر ترافیکی بوده و از تعداد پایین‌تر هاب در منطقه precuneus بعنوان منطقه مسؤول حافظه و آگاهی برخوردار هستند.

«اولاف اسپورنز» عصب‌شناس دانشگاه ایندیانا تأکید می‌کند: این مطالعه تفاوت موجود بین مغز افراد سالم و افرادی که هوشیاری خود را از دست داده‌اند را مشخص می‌کند. الگو‌های ترافیک در این گروه مجددا سازمان‌دهی شده و شاید تغییر مسیر همین الگو‌ها زمینه از دست دادن هوشیاری و ورود به مرحله کما باشد.

این مطالعه و تحقیقات آتی در خصوص پدیده کما می‌تواند به پزشکان برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت بیمار و بررسی دقیق‌تر احتمال خروج از این حالت کمک کند.

چه مشکلاتی ممکن است برای مغز افرادی که به کما رفته اند، پیش آید؟

عوارض جانبی کما

عوارض حالت کما در برخی از افراد با مشکلات فیزیکی، فکری و روانی ظاهر می‌شود. بیمارانی که بیش از یک سال در کما باقی می‌مانند بعید است از این وضعیت بیرون بیایند.


این مطلب را از دست ندهید:آنچه از دنیای بیهوشی و داروهای بیهوشی در اتاق عمل نمی‌دانید


عوارض احتمالی یک دوره کما شامل عفونت، لخته شدن خون، عفونت بدن و اندام‌ها و زخم‌های تحت فشار باشد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مغر افراد ، کما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار