مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: نزدیک ۴۰ درصد از مساحت تالاب هامون با ارتفاع یک وجب تا دو متر آبگیری شده است.

۴۰ درصد از مساحت تالاب هامون پر شد/ رویکرد محیط زیست کنترل گرد و غبار استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بعد از دو دهه خشکسالی امسال ورود آب را شاهد بودیم هم در تالاب جازموریان و هامون، تالاب هامون از دو جهت آبگیری شد هم هامون هیرمند و هم هامون سابوری، قریب ۴۰ درصد از مساحت تالاب هامون با ارتفاع یک وجب تا دو متر آبگیری شده است.

وی ادامه داد: اقداماتی که در راستای کاهش گرد و غبار انجام شده به گواه آبگیری‌های منطقه سیستان بسیار موثر بوده است، با شناختی که از بالادست داشتیم قبل از ورود در هامون سابوری با هدف انتقال آب به کانون‌های گرد و غبار کانال‌هایی را زدیم که سبب شد در بش دلبر مساحت بسیار زیادی آبگیری شود.

این مسؤول گفت: اگر سال گذشته را با امسال مقایسه کنیم متوجه بهبود شرایط گرد و غبار در سال جاری می‌شویم، نمی‌گوییم کار محیط زیست بود، لطف خداوند بوده که این آب وارد شده است، اما کار محیط زیست در نتیجه دهی بهتر این اقدامات بی تاثیر نبوده است.

وی اضافه کرد: هر ساله ورودی آب از هامون سابوری را در عرض کم داشتیم و به دلیل دایک‌های مرزی آب کمتر وارد می‌شده، اما با هماهنگی که با مرزبانی استان انجام شده و جای قدردانی از تلاششان دارد یک دهانه بسیار بزرگ ورودی آب را شاهد هستیم، از هرجایی امکان ورود آب بوده، ما مسیر را هموار کرده‌ایم.

پورمردان افزود: تعدادی پروژه‌های عملیاتی را نیز اجرایی کردیم، در پایان سال گذشته نهر شمشیری را لایه روبی کرده بودیم که نقش موثری در انتقال آب هیرمند به هامون پوزک داشته که در سرعت انتقال آب بسیار موثر بوده است.

رویکرد محیط زیست کنترل گرد و غبار است

وی ادامه داد: در شرایط فعلی رویکردما در محیط زیست کنترل گرد و غبار است و منافع شخصی را در نظر نمی‌گیریم، هر شخصی میخواهد باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در این اواخر مورد هجمه یک سری موارد غیرمنطقی قرار گرفتیم که از جمله آن‌ها ماجرای شیله درد دل و برگشت آب به افغانستان بود که پایه علمی نداشت، فقط می‌تواند یک جوو سازی در راستای بهره برداری شخصی دانست، اگر مشکل ریزگرد‌ها حل شود افرادی که در جوار تالاب هامون برداشت‌های شخصی آب برای کشاورزی دارندبرایشان مشکلی نداریم، اما باید افرادی که ساکن شهر زابل هم هستند ببینیم و باید در کنترل گرد و غبار برای او هم کاری کنیم.

این مسؤول افزود: اگر همه مردم تلاششان و هدفشان برای تالاب و گرد و غبار باشد ما با سرعت می‌توانیم برنامه‌ها را عملی کنیم، دعوت می‌کنیم از صاحبنظران و منتقدان و کارشناسان و از آنان انتظار حمایت داریم صحبت همه را می‌شنویم، محیط زیست متعلق به همه است اگر موارد مورد نظرشان مغرضانه نباشد قطعا بهره برداری خواهیم کرد.

پورمردان گفت: در ادوار گذشته که تالاب هامون آب نداشت برای برخی افراد نان داشت اکنون که تالاب آب آورده نان برخی افراد قطع شده و موارد غیرکارشناسی را مطرح می‌کنند، شاید عدم بستن برخی قرارداد‌ها با آنان و ندادن باج به آن‌ها باعث شده که یکسری مطالب را در جا‌هایی منتشر کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: از این فرصتی که خدا در اختیار ما قرار داده باید برای کنترل گرد و غبار و ریزگرد‌ها بهره برداری کنیم و بعد برویم به سمت و سویی که برای مردم منطقه اشتغال ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من معیشت مردم در گرو مرز است احیای یک شرکت واحد برای برنامه ریزی در مورد تالاب هامون هم خیلی مهم به نظر می‌رسد که اهداف همه دستگاه‌ها ازجمله محیط زیست، شیلات، جهادکشاورزی و عشایر که در تالاب هامون نقش دارند را یک دستگاه دست بگیرد و برای همه برنامه‌ریزی داشته و اهداف را جلو ببرد.

پورمردان افزود: برنامه مدیریت جامع یک پارچه تالاب هامون هم که تهیه و تدوین شده می‌تواند مؤثر باشد، سند گرد و غبار می‌گوید اهداف دستگاه‌ها برای کنترل گرد و غبار چیست و پس از جمع بندی و برای گرفتن اعتبار برنامه ریزی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در تالاب هامون نباید دستکاری کنیم و جلوی سیر طبیعی آب را نباید ببندیم، گفت: برای منافع چند نفر نمی‌توانیم آب را ببندیم، با هرگونه اقدام برای ورود به تالاب موافق هستیم.

منبع فارس

انتهای پیام/م

برچسب ها: بحران آب ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.