غربی‌ها و آمریکایی‌ها حالا چه بخواهند و چه نخواهند چهره پیر جماران برای قرن‌ها ماندگار شد و نگرانی‌های آنان به واقعیت پیوست.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آن روز‌ها شاید کمتر کسی باور می‌کرد که نظام شاهشناهی ایران با قدمتی حدود ۲۵۰۰ سال، قرار است پایه و اساسش از جا کنده شود و صدای پیرمردی از جماران به گوش شرق و غرب دنیا برسد.

وقتی نگرانی کندی از همه‌گیر شدن نفوذ امام خمینی(ره) در قلب جهانیان به واقعیت پیوست

خیابان‌های تهران و خیلی از شهر‌های ایران میانه دهه چهل و پنجاه هم خوب گواهی می‌دهند که حضرت روح الله که بود و در سرش برای آینده اسلام و ایران و مردمش چه می‌گذشت.

انقلاب ۵۷، در عین ناباوری دشمنانش پیروز شد و مردم ریسه پیروزی بستند و بانگ آزادی سر دادند، اتفاقی که هر چند خیلی‌ها گمان می‌کردند عمرش کوتاه است و برای کشورگشایی دو دو تا چارتا می‌کردند، اما حالا پس از گذشت چهل سال به بلوغ و آگاهی رسیده است و حسرت شکستش را در دل دشمنان بر جای گذاشته است.

پدرش اهل شهرستان خمین بود، آقا مصطفی ایمن و معتمد مردم بود و حتی مبارز دوران ظلمت قاجار، آقا سید روح الله هم همانجا به دنیا آمد، به حسب شناسنامه شماره ۲۷۴۴ سال ۱۲۷۹ شمسی.

وقتی نگرانی کندی از همه‌گیر شدن نفوذ امام خمینی(ره) در قلب جهانیان به واقعیت پیوست

درس و مشق را از مکتبخانه مرحوم ملّا ابوالقاسم شروع کرد، و بعد از چند سال برای ادامه درس به قم رفت و نزد آیت الله گلپایگانی و آیت‌الله بروجردی مشق منطق و مطوّل کرد. حضرت آقا روح الله روحیه‌اش مبارزه علیه ظلم بود و مقاومت، ارثی که از سید مصطفی، پدرش به او رسید.

نامش که دامنگیر شد، از همه طرف برای دور کردنش از ملت ایران دسیسه چیدند و به جبر تبعید راهی نجف و پاریس شد. رهبری ملت ایران برای مبارزه با دودمان پهلوی، باعث شد خیلی از کشور‌های حامی محمدرضا پهلوی و نظان سلطه در ایران برای دشمنی با روح الله خمینی علم مبارزه بردارند؛ مبارزه‌ای که قرار نبود تنها با شخص رهبری امت اسلام باشد بلکه با نظام جوان جمهوری اسلامی و همه مسئولینش رسم دشمنی چیده شد.

وقتی نگرانی کندی از همه‌گیر شدن نفوذ امام خمینی(ره) در قلب جهانیان به واقعیت پیوست

برای این مبارزه بهترین راه مخدوش کردن چهره رهبر ایران بود. اما روح الله خمینی فراتراز شخصیت دینی و مذهبی و رهبری جامعه‌ای اسلامی برای اهالی دنیای غرب شخصیت معما گونه و جذاب داشت، تا آنجا که مقامات آمریکایی در گیر و دار مسائل و اتفاقات سال ۴۲، با دوست و دشمت حضرت روح الله نشست‌هایی را برگزار کردند تا تصویرشان از پیرمردی روبرویشان قد علم کرده شفاف‌تر و واضح‌تر شود.

جان اف کندی، رئیس جمهور آمریکا، نگران بود که آیت الله خمینی و پیام و حرکت انقلابیش دردنیا همه‌گیر و برای شیعیان یک حجت عینی شود و از طرفی دیگر منافع آمریکا در ایران که از سمت و سوی خاندان پهلوی تأمین می‌شد را به خطر بیاندازد.

گوش‌های سفارت آمریکا از همان سال ۴۲، به دنبال منبر رفتن‌های امام خمینی و شاگردانش تیز شد، کاخ سفید هم پیغام فرستاد ته‌توی ماجرا و ریز و درشت زندگی روح الله خمینی را در بیاوردند و در غالب گزارشی ارسال کنند.

غرب و در رأس آن‌ها آمریکا دست به کار شد، راه و رسم برای شاه ایران مشخص کردند که حرف و حدیث‌های مبارزه در تهران و شهر‌های دیگر ایران باید جمع شود.

چندی پیش سندی با عنوان 'خلاصه زندگی‌نامه آیت الله حاج سید روح‌الله موسوی خمینی' از طبقه بندی‌های آرشیو آمریکا خارج شد که احتمال آن می‌رود چکیده همان گزارشی است که سفارت آمریکادر تهران مأمور به تهیه آن شد.

سندی که در آن امام خمینی یکی از مهم‌ترین روحانیان ایران ترسیم شد، که انگلیسی و فرانسه می‌خواند و به گفته خبرچین‌های مذهبی، بیش از ۵۰۰ مجتهد از ایران و سراسر جهان در زمره شاگردانش هستند.

فرافکنی‌های آمریکا درباره امام خمینی در دنیای غرب ادامه پیداکرد، تبعید، دور کردن حضرت امام از جریان انقلاب در ایران شاید حربه‌هایی بود که آمریکایی‌ها به ان چنگ زدند تا پهلوی بماند و ضمانت منافع آمریکا در منطقه باشند، اما در این میان افرادی هم در آمریکا بودند که نسبت به ایران و انقلاب و رهبرش دیدی مثبت داشتند و به حرکت انقلاب معتقد بودند.

افرادی، چون ریچارد فالک، استاد برجسته حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون، که به گفته خودش از اعتمادی که به امام خمینی داشته و در جریان انقلاب قرار گرفته تاکنون پشیمان نشده است.

وقتی نگرانی کندی از همه‌گیر شدن نفوذ امام خمینی(ره) در قلب جهانیان به واقعیت پیوست

این انقلاب، اما دلباخته‌های دیگری را هم داشت، ادواردو آنِیلی، شاهزاده میلیاردر ایتالیایی که از قلب اروپا شیفته اسلام شد و همراه انقلاب اسلامی ایران تا آخر ماند.

غربی‌ها و آمریکایی‌ها حالا چه بخواهند و چه نخواهند چهره پیر جماران برای قرن‌ها ماندگار شد، شخصیتی که نلسون ماندلا، کشیش یونانی موستاکیس، محمد حسنین هیکل، نویسنده و روزنامه نگار معروف جهان غرب و خیلی‌های دیگرش در موردش گفته‌اند شخصیتی منحصربه فرد است.

حالا ایران نامش به اتکای اعتبار امام خمینی بر سر زبان همه دنیا افتاده است، همان‌هایی که تاب تحمل پیشرفت و خود اتکایی ملت ایران را ندارد و برای کامل شدن جورچین دشمنی‌هایشان علیه ایران دنبال تکه می‌گردند.

گزارش از خانم آرزو نوروزجم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
صدای این ابر مرد از فیضیه به عالم رسید
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۱۰:۴۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
روحت شاد ای امام ره عزیز
تو کسی بودی که برای رهایی ملت ایران و مسلمانان جهان از همه چیز خودت گذشتی و در این راه آسایش و آرامش و عمر شریف و فرزند عزیزت را از دست دادی. جانم فدای اسلام
آخرین اخبار