رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی درباره ماجرای تغییر نام این سازمان و پیشنهادات مربوط به آن توضیح داد.

ماجرای تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنای به کجا رسید؟مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تغییر نام این سازمان اظهار کرد: باتوجه به موضع معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای این تغییر نام کار به مجلس سپرده شد تا تصمیم‌گیری لازم برای آن انجام شود.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم رویکرد تلفیقی حکم می‌کند تا تغییر نام سازمان انجام شود و اکنون حدود ۲ ونیم سال است که این موضوع در حال بررسی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با اشاره به اینکه تغییر نام سازمان بر مأموریت‌های آن می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: یکی دلایل کندی تغییر نام موضوع تغییر مأموریت‌ها است چرا که تغییر مأموریت موجب می‌شود تا اساسنامه سازمان هم تغییر کند و مجلس باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد که البته در این میان نگرانی ما این است که موقعیت فعلی را از دست ندهیم.

قدمی تصریح کرد: با توجه به مأموریت‌هایی که در شرایط فعلی برای آموزش و پرورش استثنائی در نظر گرفتند، هفت گروه دانش آموزان نابینا، ناشنوا، دچار مشکلات حرکتی، اوتیسم، دچار مشکلات گفتاری، چند معلولیتی و عقب مانده ذهنی را تحت پوشش قرار می‌دهیم و سایر بیماران پروانه‌ای، کودکان دچار ADHD و مواردی دیگر از این دست تحت پوشش ما نبوده و دفتر سلامت آموزش و پرورش برای این دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تحت پوشش قرار گرفتن دانش‌آموزان دچار مشکلات سلامتی مختلف در سازمان آموزش و پرورش استثنائی کارایی بیشتری دارد یا خیر، گفت: از نظر عملکرد تحت پوشش قرار گرفتن این دانش‌آموزان در سازمان آموزش و پرورش استثنائی عملکرد بهتری دارد، اما به نوعی رویکرد جداسازی را دنبال می‌کند و این در حالی است که همواره بر آموزش تلفیقی تاکید داریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور ادامه داد: علاوه بر این موضوع افزایش گروه‌های تحت پوشش موجب می‌شود تا نتوانیم خدمات فعلی را به دانش‌آموزان ارائه دهیم.

پیشنهاد ایجاد مراکز جامع اختلالات یادگیری

قدمی بیان کرد: البته معتقدم می‌توانیم مراکز اختلالات یادگیری را به مراکز جامعه‌ای تبدیل کنیم که در این فضا تمامی کودکان و دانش‌آموزان دچار مشکلات جسمی امکان حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه امکانات و نیروی انسانی کافی برای اجرای چنین طرحی را داریم، اظهار کرد: این طرح مطرح شد، اما با اجرای آن موافقت نشد چرا که معتقدند مغایر اساسنامه سازمان است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با اشاره به اینکه باید دانش آموزان دچار مشکل جسمی را هدایت کنیم، تصریح کرد: با ایجاد کلینیک‌هایی که پیشنهاد آن را دادیم می‌توان در یکسال اجرا از بُعد اقتصادی نیاز‌ها را جبران کند.

قدمی افزود: دانش‌آموزان دچار مشکل معمولا با تکرار پایه و مشکلات تحصیلی مواجه هستند که همین موضوع برای آموزش و پرورش بار مالی دارد و ۳ تا ۳ ونیم میلیون اتلاف هزینه داریم که با ایجاد این مراکز می‌توان از تکرار پایه جلوگیری کرد بنابراین به نفع آموزش و پرورش می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تاکید کرد: اکنون ۶۰۰ مرکز اختلال یادگیری در سراسر کشور وجود دارد، علاوه بر آن نیروی تخصص کافی هم برای فعالیت داریم، البته ایجاد مرکز جامع حداقل ۱۰ نیروی متخصص که اجازه گسترش آن را به ما ندادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار