درآمد‌های کشور ایران وابسته به صنعت نفت است، اما این منابع به راحتی به دست نمی‌آیند. روایت حفر نفت را از زبان حفاران روزه دار بخوانید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صنعت نفت هر ساله بخش قابل توجهی از منابع و درآمد‌های دولت را به خود اختصاص می‌دهد. اقتصاد ایران یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان، اما وابسته به نفت است. علی‎رغم آنکه جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر بسیار کوشیده تا درآمد‌های نفتی را کاهش و منابع غیر نفتی را افزایش دهد، اما همچنان سوخت‌های فسیلی نقشی گسترده در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

حفاری نفت در بیابان به عشق ایران، با زبان روزه

امتیاز بهره برداری از نفت ایران برای اولین بار در سال ۱۲۸۰ خورشیدی به یک تبعه انگلیسی به نام «دارسی» که به «قرارداد دارسی» نیز مشهور است واگذار شد و انگلیسی‌ها پس از اکتشافات فراوان، سرانجام در سال ۱۲۸۷ در منطقه مسجد سلیمانِ استان خوزستان به نفت دست یافتند.

نیاز گسترده انگلیس به سوخت‌های فسیلی برای رشد صنعت و به دست آوردن نفت مجانی ایران، باعث شد تا دولت انگلستان سهام دارسی را خریداری و خود را مالک بی رقیب منابع عظیم نفتی ایران در مناطق جنوبی کند. اما همزمان نیز زمزمه‌های مخالفت مبنی بر تامین نشدن منافع ایران در این قرارداد، در حال افزایش بود.

حفاری نفت در بیابان به عشق ایران، با زبان روزه

پس از آن نیز ایران محل کشمکش و رقابت تنگاتنگِ دولت‌های استعماری از جمله آمریکا، شوروی و انگلستان شد، که هر کدام سعی داشتند در مناطق نفت خیز نفوذ کنند. مدت زیادی از آن دوران می‌گذرد و حالا دیگر دکل‌های نفتی بوی استقلال به خود گرفته اند و هیچ بیگانه‌ای حق برداشت از منابع این سرزمین را ندارد. اکنون جوانان ایران زمین با همت، تلاش و دانش خود، چاه‌های نفت را حفاری می‌کنند تا خارجی‌ها خیال دست درازی به منابع ایران را نکنند. جوانمردانی که با وجود دشواری کار و با زبان روزه، سختی‌ها را به جان می‌خرند تا زندگی هموطنانشان را کمی هم که شده آسان‌تر کنند.

میدان نفتی آب تیمور نیز از جمله مکان‌هایی است که متخصصان ایرانی در ماه رمضان کار را تعطیل نکرده اند و در حال استخراج نفت از آن هستند.

حفاری نفت در بیابان به عشق ایران، با زبان روزه

یونس عباسی لرکی، مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های مناطق نفت خیز جنوب در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: مدیریت تعمیر و تکمیل دارای ٣ دکل تعمیراتی، یک دکل مکش، ۱۵ تراک درون چاهی، پمپ‌های نیتروژن، مخازن نیتروژن (که وظیفه ذاتی آن نگه داشت و افزایش تولید بوده) و خدمات مختلف سرچاهی است.

این دکل یکی از ۱۴ دکل تعمیراتی، دکل شماره ۱۰٧ که در موقعیت چاه آب تیمور مستقر شده، است. چاه ۵ آب تیمور در سال ۱٣٩۰ حفاری شد و از مخزن سروک یکی از مخازن جنوب غربی ایران بهره برداری می‌شود.

وی افزود: ما به صورت ٢۴ ساعته در این شرایط آب و هوایی، در زمستان سرد و تابستان داغ کار می‌کنیم و تحت هیچ شرایطی فعالیت را متوقف نمی‌کنیم. شرایط نیز خاص است، در تحریم قرار داریم و نیاز است که تلاش‌ها ٢ برابر شود تا بتوانیم از این برون رفت خارج شویم. ضمن آنکه هدف مدیریت تعمیر و تکمیل، نگهداشت، خدمات ارزنده‌ای است که به چاه‌های نفت و گاز ارائه می‌دهد. کارکنان نیز به صورت ٢ شیفت ۱٢ ساعته و به صورت اقماری «۱۴ روز ۱۴ روز» مشغول به کار هستند، ما هیچ توقفی در کار نداریم و کارگران با زبان روزه کار‌ها را انجام می‌دهند.

حفاری نفت در بیابان به عشق ایران، با زبان روزه

عباسی لرکی اظهار داشت: این فریضه الهی (روزه) را انجام می‌دهیم تا نشان دهیم که با تمام مشکلات، هنوز افرادی هستند که با وجود دوری از خانواده با جان و دل کار می‌کنند و خطراتی مانند؛ بالا زدن فشار گاز H۲S که کشنده است و در ثانیه انسان را نابود می‌کند یا سقوط افراد از بالا به سمت پایین را به جان می‌خرند. بسیاری از افراد دیسک کمر دارند، اما اگر خلاصه بگویم با عشق در کشور عشق، ایران کار می‌کنیم و با همه توان تلاش می‌کنیم تا چرخه اقتصاد از کار نیفتد.

حفاری نفت در بیابان به عشق ایران، با زبان روزه

مختاری، گل شناس دکل ۱۰٧ در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه تهیه و آماده سازی گل حفاری برای پمپاژ درون چاه به صورت ٢۴ ساعته و سیال و فشار چاه انجام می‌شود تا بقیه کار به راحتی صورت بگیرد، گفت: آب تیمور شرایط آب و هوایی سختی دارد. با وجود اینکه همکاران روزه هستند، اما برای اقتصاد کشور کار می‌کنند.

افراد این مشکلات را فقط به عشق ایران عزیزشان و به عشق بالا بردن پرچم شان تحمل می‌کنند، تا بتوانند ایران را سربلند کنند و وابستگی این صنعت را با تکیه بر دانش و توان خودشان از خارجی‌ها قطع نمایند و روی پای خودشان بایستند.

حفاری نفت در بیابان به عشق ایران، با زبان روزه

یکی دیگر از کارکنان دکل شماره ۱۰٧ آب تیمور در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اینجا یکی از پر مخاطره‌ترین نقطه صنعت نفت و گاز است. چاه‌های تعمیراتی علاوه بر کار شبانه روزی خصوصا در ماه رمضان و گرما، احتمال انواع خطرات را نیز دارد.

اصول پیشگیری و اصلاحی سیستم‌های جلوگیری از خطر یا امداد و نجات هنگام بروز خطرات، آمادگی در شرایط اضطراری برای واکنش ها، خطراتی که واکنش‌های اضطراری را در پی دارند و برای خطر‌هایی که از قبل شناخته شده ما آمادگی داریم، نیرو‌های امدادی و نیرو‌های کمکی همه در اینجا به صورت ٢۴ ساعته مستقر هستند و هیچ گونه تعطیلی نیز در کارمان وجود ندارد.

حفاری نفت در بیابان به عشق ایران، با زبان روزه

وی افزود: سیستم HSE را اینجا پیاده کرده ایم، ایمنی بهداشت و محیط زیست را نیز به کمک اهرم‌های استاندارد جهانی و قوانینی را که از بالا دست وصف کرده اند؛ مانند آمادگی برای جلوگیری از خطرات و یا بالفعل شدن خطرات بالقوه اعمال کرده ایم و یک آمادگی برای شناخت شرایط اضطراری نیز وجود دارد. یعنی این را شناخته ایم و توانمندی همکاران خود را بالا برده ایم تا بتوانیم با آن ها مقابله کنبم و سریعا به حالت قبل باز گردیم.

لازم به ذکر است حالا که تلاش های دولت ایران برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی چندان موفق نبوده است و کشور ما همچنان به این منابع نیاز دارد، حداقل می توان با بهره گیری از جوانان متخصص و با انگیزه، صنعت نفت را از هرگونه وابستگی رهانید و آن را شکوفا کرد.

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.