رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه گفت : سند اشتغال قرار است در گام اول خود تا پایان تیرماه سال آینده نرخ بیکاری استان را سه درصد کاهش دهد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،حبیب الله وفایی رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه با اشاره به انجام کار‌های کارشناسی گسترده انجام شده برای تدوین این سند، گفت : بررسی‌های بسیاری انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم برنامه‌های پیش از این اگر قرار بود کارساز بوده و راهکاری برای نجات استان از دست بیکاری باشد، باید تا الان جواب میداد، بنابراین باید بدون تعصب آن‌ها را کنار بگذاریم و راه و روش خود را تغییر دهیم.

وی با اشاره به انجام مطالعات دینامیک اشتغال در سطح ملی در تمام استان ها، گفت : بر اساس این مطالعات ظرفیت و پتانسیل واقعی هر استان در بحث اشتغال احصا شده و نتایج آن هم به وزرا و هم به استانداران ابلاغ شده است.

وفایی تصریح کرد: با انجام این مطالعات و دیگر کار‌های تحقیقاتی از جمله سند آمایش استان، ظرفیت ایجاد اشتغال در استان در حوزه "خدمات" تشخیص داده شده، بطوری که بر اساس نتایج این مطالعات ۵۰ درصد ارزش افزوده استان را می‌توان از طریق همین بخش خدمات تامین کرد.

وی با اشاره به اصرار برخی مدیران برای صنعتی کردن استان، گفت: همه ما باید یاد بگیریم در برنامه‌ها و اجرای آن‌ها تعصب نداشته باشیم، وقتی مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت استان در بخش خدمات است نباید به زور استان را صنعتی کنیم.

وفایی با بیان اینکه باید برای نجات استان از بیکاری بی تعصب به دنبال راهکار حقیقی و علمی بگردیم، گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد ظرفیت استان در بخش خدمات است و برای اینکه نتیجه بگیریم باید روی این بخش متمرکز شویم.

وفایی افزود: این مطالعات همچنین نشان می‌دهد بعد از خدمات، بخش کشاورزی با سهم ۳۵ درصدی در تامین ارزش افزوده استان می‌تواند ظرفیت مهم و جدی دیگر استان در حوزه ایجاد اشتغال باشد.

وفایی با اشاره به رسته بندی ظرفیت‌های استان در بخش خدمات، گفت: خدمات رسته‌های مختلفی از جمله تجارت و گردشگری، صنایع دستی و ... را شامل می‌شود و ما در این سند به تفکیک مشخص کرده ایم که کدام رسته میتواند اولویت ما در ایجاد اشتغال باشد که با بررسی صورت گرفته مشخص شد استان در بحث گردشگری ظرفیت گسترده‌ای در ایجاد اشتغال دارد. حتی در این سند مشخص شده که رونق چه نوع گردشگری میتواند شغل بیشتری برای استان به همراه داشته باشد.

وفایی با بیان اینکه اجرای این سند سه ساله خواهد بود، گفت: این سند قرار است بین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ رتبه بیکاری استان را به زیر میانگین نرخ بیکاری کشور برساند و در مرحله اول اجرای آن کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان تا تیرماه سال آینده هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه هر یک درصد کاهش نرخ بیکاری با توجه به نرخ رشد جمعیتی استان نیازمند ایجاد ۸۹۰۰ شغل است، گفت: در همین راستا طبق برنامه ریزی صورت گرفته باید بتوانیم تا پایان تیرماه سال آینده حدود ۲۷ هزار شغل خالص (با احتساب ریزش) در استان ایجاد کنیم.

وفایی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلات استان در بحث اشتغال این است که ریزش‌های اشتغال ما زیاد است، یعنی شغل ایجاد می‌شود، اما بعد از مدتی به خاطر تلاطم‌های نرخ ارز، افزایش هزینه‌های تولید و ... از بین می‌رود و ریزش می‌کند، بنابراین در این برنامه هدفگذاری ما با احتساب ریزش‌ها است، یعنی باید بتوانیم ۲۷ هزار شغل خالص و پایدار در استان ایجاد کنیم.

وفایی با بیان اینکه کاهش یک درصدی نرخ بیکاری و ایجاد ۸۹۰۰ شغل در استان نیازمند اعتباری حدود ۱۸۷۰ میلیارد تومان است، گفت: برای تحقق هدفگذاری صورت گرفته تا تیرماه سال آینده به اعتباری در حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی افزود: برای تامین این اعتبار تصمیم بر این گرفته شد که هر آنچه از پول و اعتبار به استان می‌آید در یک سبد ریخته و از یک محل در راستای برنامه‌های مدل طراحی شده در سند هزینه کنیم؛ بنابراین تمام منابع استان از جمله منابع عمومی، اعتبارات صندوق توسعه، آورده اشخاص، سرمایه گذاری خارجی و تسهیلات بانکی همه باید تجمیع شده و در قالب مدل طراحی شده هزینه شود.

وفایی تصریح کرد: شاید اجرای برنامه‌ها و تکالیف ملی کمی دست و پای ما را ببندد، اما مهم این است که عقب نشینی نکنیم و با هرآنچه که از اعتبارات باقی می‌ماند برنامه را پیش ببریم. ما در علم اقتصاد معتقدیم هریک ریالی که وارد اقتصاد میشود با یک ضریبی بر اقتصاد کل اثر می‌گذارد، لذا نباید از کمترین اعتبارات هم چشم پوشی کنیم و باید همه را تجمیع کرده و بر اساس مدل طراحی شده هزینه کنیم.

وفایی با بیان اینکه یکی از راهکار‌های تحقق سند اشتغال استان پرداخت تسهیلات بانکی است، گفت: اگر چه در مدل‌های گذشته هم تسهیلات در حوزه اشتغال پرداخت شده، اما نکته مهم در این است که این تسهیلات بر اساس مدل احصا شده از ظرفیت‌های استان پرداخت می‌شود.... وضعیت زخم کاریِ بیکاری استان به حدی است که هر اقدام درمانی را پذیراست و امیدواریم این نسخه آخری جواب دهد و بتواند مرهمی باشد برای تن رنجور و بیمار کرمانشاه .

 

 

انتهای پیام/د

اجرای گام اول کاهش نرخ بیکاری

 

برچسب ها: تسهیلات ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.