مردم بخش پلان چابهار می‌گویند: ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی این بخش در سال ۱۳۶۸ کلنگ زنی و در ۳۰ سال گذشته ۲ بار دیگر نیز کلنگ زنی شد، اما معمای ساخت آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  مردم بخش پلان چابهار می‌گویند: ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی این بخش در سال ۱۳۶۸ کلنگ زنی و در ۳۰ سال گذشته ۲ بار دیگر نیز کلنگ زنی شد، اما معمای ساخت آن همچنان ادامه دارد و معلوم نیست چه زمانی از وجود بیمارستان یا حداقل مرکز درمان بستر ۱۰ تختخوابی بهره مند می‌شویم.

 حدود ۳۰ سال قبل کلنگ ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلان در ۷۰ کیلومتری چابهار به زمین زده شد این اقدام موجی از خوشحالی را در بین مردم محروم دشتیاری، پلان، دهستان پیرسهراب و بخش تلنگ ایجاد کرد و امیدوار شدند که از این پس رنج زحمت سفر بیش از ۲۰۰ کیلومتری رفت و برگشت و صرف هزینه‌های حمل و نقل از دوش آنان برداشته شده و در همین محل از خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی بهره مند می‌شوند.

مردم به شوق ساخت بیمارستان ۱۰ هکتار زمین را به این امر اختصاص دادند تا شاید بدون هزینه‌های کمرشکن فراوان و خطرات سفر به مرکز شهرستان چابهار از خدمات لازم بهره‌مند شوند، ولی بعد از گذشت ۳۰ سال و سه بار کلنگ زنی همچنان در انتظار ساخت این بیمارستان هستند، اما در این مدت تنها در اطراف بخشی از این زمین دیواری به ارتافع حدود نیم متر ساخته و به حال خویش رها شده است.

نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در هر دوره پیش از برگزاری انتخابات برای کسب آرای مردم محروم این منطقه بار‌ها قول تکمیل این پروژه بهداشتی را دادند و پس از اخذ رأی و ورود به مجلس نیز بار‌ها اعلام کردند که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، ولی در طول دوره چهار ساله خود و دولت‌های مختلف و کلنگ زنی‌های تکراری همچنان این معما لاینحل مانده و داستان ادامه دار شده است.

به گفته برخی از اهالی و اعضای شورای اسلامی؛ در چند سال گذشته قرار بود این پروژه از قالب بیمارستان خارج و به عنوان مرکز درمان بستر ۱۰ تختخوابی اجرایی شود و به همین منظور کلنگ زنی هم شد، اما بازهم خبری از حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم نشده است.

سه بار کلنگ زنی و ۳۰ سال انتظار

یکی از اهالی پلان می‌گفت: شاید این پروژه برای مردم تاکنون نتیجه بخش نبوده، اما برای کاندیدا‌های مجلس و شورای اسلامی ثمر بخش بوده است، زیرا تاکنون در هر دوره تبلیغات انتخاباتی قول ساخت آن را می‌دادند، اما از عملی شدن آن خبری نبود.

هر چند تلاش‌ها، نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های زیادی از سوی اعضای شورا‌های اسلامی، قشر‌های مختلف مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس انجام شده، اما تاکنون نه از مکاتبات شأن جواب گرفته‌اند و نه هم از مجادلات. معلوم نیست که عیب کار از کجاست.

**بیمارستان پلان بعد از سه بار کلنگ زنی در طول ۳۰ سال گذشته ساخته نشده است

عضو شورای اسلامی بخش پلان و شورای عالی استان‌های کشور اظهار داشت: در سال ۱۳۶۸ کلنگ ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلان به زمین زده شده و بعد از گذشت ۲ سال تعطیل شد و تاکنون بعد از سه بار کلنگ زنی بلاتکلیف مانده و کسی پاسخگوی علت تعطیلی عملیات ساخت آن نیست.

شه‌بخش گرگیچ افزود: پیگیری‌ها زیادی برای ساخت این بیمارستان از سال ۶۸ ادامه داشت و صد‌ها مکاتبه و پیگیری حضوری در شهرستان، مرکز استان سیستان وبلوچستان و مرکز کشور انجام شده است، ولی همه پیگیری‌ها بی نتیجه مانده است.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌های کشور ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بخش پلان و دشتیاری و مرکزی چابهار سکونت دارند و نیاز است بیمارستان براساس شاخص‌های وزارت بهداشت در حد ۲۲۰ تختخوابی ساخته شود و نباید مردم همچنان در انتظار بیمارستان ۶۴ تختخوابی باشند.

وی بر تکمیل چارت بهداشت و درمان در زمینه ساخت خانه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری وروستایی، تخت‌های زایشگاه، اورژانس و تخت‌های بیمارستان براساس استاندارد تعریف شده حوزه سلامت تاکید کرد.

** ارتقا شاخص‌های سلامت با تکمیل بیمارستان چابهار و پلان و دشتیاری امکان پذیر است

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه چابهار نیز اظهار داشت: ارتقا شاخص‌های سلامت با تکمیل بیمارستان‌های شهر چابهار، پلان و دشتیاری امکان پذیر است.

رحمدل بامری با اظهار تأسف از ساخته نشدن بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلان بعد از گذشت ۳۰ سال، خاطرنشان کرد: بخش پلان و دشتیاری هر ۲ نیازمند ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی هستند، زیرا اکنون مردم این بخش‌ها برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی ضمن صرف هزینه‌ها زیاد بایستی بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسیر را برای رسیدن به بیمارستان یا مراکز درمانی چابهار طی کنند.

سه بار کلنگ زنی و ۳۰ سال انتظار

وی بیان کرد: پس از پیگیری‌های فراوان کلنگ ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در ۶ ماه قبل با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت به زمین زده شده و بزودی عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد با همت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و اقدامات انجام شده اولیه و قول‌های وزارت بهداشت بزودی شاهد کلنگ زنی مجدد و آغاز عملیات اجرایی بیمارستان پلان باشیم.

وی گفت: آمار بالای مرگ‌ومیر مادران باردار، تردد‌های مرزی، مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال، نبود امکانات و آب و احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار و سوانح رانندگی به دلیل شرایط بد جاده‌های روستایی در بخش‌های پلان و دشتیاری و دهستان پیرسهراب بسیار زیاد است با این وجود مردم ساکن در این روستا‌ها دسترسی ساده به خدمات درمانی و پزشکی ندارند و باید هر چه سریع‌تر شاخص‌های بهداشتی ودرمانی این منطقه ارتقا پیدا کند.

**بیمارستان پلان با اعتبار اولیه ۵۰ میلیارد ریال بزودی کلنگ زنی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر  اظهار داشت: از سال گذشته که چابهار و کنارک به این دانشگاه ملحق شده‌اند تمامی نیاز‌ها و مشکلات آن‌ها به صورت میدانی و برگزاری نشست‌های مختلف مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

محمدمهران امینی فرد افزود: ساخت بیمارستان پلان یکی از برنامه‌های اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر است تا بتوان بعد از گذشت ۳۰ سال مشکلات مردم محروم دشتیاری، پلان و پیرسهراب را مرتفع کرد.

وی بیان کرد: ساخت بیمارستان پلان با سه هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا بزودی آغاز می‌شود و مرحله نخست آن شامل اسکلت تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: اعتبار مرحله اول آن حدود ۵۰ میلبارد ریال است که از سوی این دانشگاه تأمین و پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نقشه بیمارستان پلان متناسب با اولویت نیاز‌های اساسی درمانی مردم منطقه تهیه شده است و مناقصه آن انجام و درحال بررسی پیشنهادات هستیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت این بیمارستان ۳۲ تخت خوابی است و می‌توان آن را به ۶۴ تخت ارتقا داد.

دکتر امینی فرد تصریح کرد: پس از معرفی پیمانکار تقریباً اگر پیمانکار بومی باشد در همین ماه و اگر عبربومی باشد احتمالاً بخاطر تجهیز کارگاه حدود یکماه بعد عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار