یک منجم سعودی از قابل رؤیت بودن هلال ماه در سه‌شنبه شب و احتمال اعلام روز چهارشنبه به عنوان عید فطر خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از العربیه، «ملهم الهندی» منجم سعودی و عضو اتحادیه عربی نجوم و فضا، از قابل رؤیت بودن ماه در سه شنبه شب و احتمال اینکه عید فطر روز چهارشنبه باشد، سخن گفت.

این منجم سعودی گفت: از لحاظ نجومی، تولد ماه نو (New moon) آغاز ماه قمری نیست؛ چرا که برای رؤیت هلال که آغاز شرعی ماه قمری است، باید غروب هلال ماه نو، بعد از غروب خورشید اتفاق بیافتد.

وی در ادامه افزود: همچنین برای آنکه هلال نو پس از غروب خورشید قابل رؤیت باشد، باید شرایطی وجود داشته باشد تا با چشم انسانی قابل رؤیت باشد که از جمله آن این است که سن ماه برای رؤیت کافی باشد و مدت زمانی که ماه پس از خورشید در آسمان هست، کافی باشد تا تابش خورشید کم شده و ما بتوانیم هلال را ببینیم.

این منجم سپس با اشاره به خصوصیات ماه شوال پیش رو گفت: لحظه اقتران ماه و خورشید و تولد ماه نو (New moon) در ظهر روز دوشنبه سوم ژوئن (۱۳ خرداد ۹۸) رخ خواهد داد. با بررسی هلال ماه شوال و وضع آن، مشاهده می‌کنیم سن ماه در زمان غروب خورشید (در روز دوشنبه) در کشور‌های حوزه خلیج فارس تقریبا ۶ ساعت است و ارتفاع هلال نیز به هنگام غروب یک درجه است و (هلال ماه نو) تنها سه دقیقه پس از غروب خورشید، غروب خواهد کرد.

وی گفت: طبق این برآوردها، تقریبا رؤیت هلال ماه شوال با این مشخصات در دوشنبه شب محال به نظر می‌رسد. از این رو کشور‌هایی که بر محاسبات نجومی متکی هستند، سه شنبه را روز عید فطر اعلام خواهند کرد؛ چرا که آن‌ها رؤیت هلال را شرط آغاز ماه قمری نمی‌دانند؛ اما کشور‌های دیگری که رؤیت چشمی هلال را شرط می‌دانند، چهارشنبه را عید خواهند گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار