رییس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: برنامه عملیاتی اقدامی است که کمک می‌کند رویا‌ها و تصوراتمان به واقعیت تبدیل شود، برنامه‌ریزی از وظایف بسیار مهم مدیران است و با سایر وظایف آن‌ها ارتباط دارد.

برنامه‌ریزی بیانگر قدرت خلاقیت مدیران و ساختن آینده استبه گزارش خبرنگار   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،فرزاد خدایاری رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با مهم شمردن تهیه و تدوین برنامه عملیاتی عنوان کرد: برنامه عملیاتی اقدامی است که کمک می­کند رویا‌ها و تصوراتمان به واقعیت تبدیل شود. برنامه عملیاتی روشی است که ما را اطمینان می‌بخشد تا چشم‌انداز سازمان را به‌طور دقیق و روشن مشخص کنیم.

این مقام ﻣﺴﺆول اظهار کرد: برنامه‌ریزی روشی را توضیح می­دهد تا استراتژی­ها را به تحقق اهداف منتهی کند، برنامه‌ریزی اهداف سازمان را با توجه به رسالت آن تعیین و از طریق مطالعات محیطی، فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی می‌کند تا از این طریق هدف‌های واقع‌بینانه‌تری را تعیین و به اجرا درآورد.

خدایاری گفت: تدوین و به کارگیری برنامه‌ریزی توسط مدیران می‌تواند در دراز مدت ثمرات مثبتی برای سازمان‌ها به بار آورد. برنامه‌ریزی بیانگر قدرت خلاقیت مدیران و ساختن آینده است. به عبارتی، مدیران از طریق برنامه‌ریزی به امر آینده‌سازی می‌پردازند.

وی افزود: یک برنامه عملیاتی شامل مجموعه­‌ای از گام­‌های عملیاتی است که انجام می­‌گیرد تا به اهداف از پیش تعیین شده­‌مان برسیم، این گام‌های عملیاتی عبارت‌اند از: گام‌های استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی. برنامه‌ریزی استراتژیک اهداف، خطوط کلی و رسالت سازمان را در بلندمدت تعیین می‌کند، جامعیت داشته و در سطح عالی سازمان، چارچوبی برای برنامه‌ریزی تاکتیکی و عملیاتی می­‌باشد، از نظر زمانی بازه بلندمدت را شامل می­‌شود و چتری برای کل سازمان می­‌باشد.

خدایاری ادامه داد: برنامه­‌ریزی تاکتیکی به مسائلی مربوط می­‌شود که برای رسیدن به اهداف در سطوح میانی سازمان مطرح‌اند و دسته­‌ای از فعالیت­‌های مرتبط با اجرای یک استراتژی را به تصویر می­‌کشد. برنامه‌ریزی عملیاتی شامل فعالیت­‌ها و گام‌های ویژه­‌ای جهت رسیدن به اهداف تعیین شده می­‌باشد. به عبارتی برنامه‌ریزی عملیاتی شامل اقدامات تفصیلی برای رسیدن به اهداف است. این نوع برنامه­‌ریزی در سطح مدیریت‌های اجرایی مطرح است و با اهداف مشخص، محدود و عینی سروکار دارد.

در خاتمه رئیس اداره فناوری اطلاعات اظهار داشت: هر چند که برنامه‌ریزی دارای محدودیت‌ها و بعضی تنگنا‌ها است، ولی کاربرد صحیح آن توسط مدیران متفکر می‌تواند نتایج مثبتی به بار آورد و در راه اجرای برنامه‌ریزی کاربرد آموزش‌های لازم در این زمینه برای مدیران ضروری است، برنامه‌ریزی سبب می‌شود که اعضا در محدوده زمان حال باقی نمانند و به افق‌های دوردست توجه کنند و در نهایت به‌کارگیری برنامه‌ریزی سبب می‌شود که بینش مشترکی در بین اعضا و سازمان به وجود آید.

 

انتهای  پیام/ز

 

تهیه و تدوین برنامه عملیاتی در راهبرد اهداف ادارات 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.