گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب شنبه ۱۱ خرداد با موضوع پیام همبستگی جهانی در روز قدس به معامله‌گران قرن برگزار شد.

نشست سعودی ها راه به جایی نمی برد/ اسرائیل نگران بازگشت آوارگان به فلسطین استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام همبستگی جهانی در روز قدس به معامله‌گران قرن امشب ۱۱ خرداد ماه با حضور معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی و یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

حسین اکبری معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی با اشاره به اینکه امسال بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کشور دنیا روز قدس را برگزار کردند گفت: ملت فلسطین حق دارند در سرزمین خود زندگی کنند و باید از طریق انتخابات سرنوشت خود را تعیین کنند .


وی با اشاره به اینکه اسرائیل با زور تلاش می کند تا مردم فلسطین را سرکوب کند افزود : تا دیروز سعودی ها صندوق کمک به فلسطین را داشتند ولی امروز میدان‌دار مبارزه با فلسطینی ها شده اند.

اکبری با اشاره به اینکه امروز مردم فهمیده اند که همه این مسائل عاری از حقیقت است اظهار کرد: سعودی‌ها تنها پرونده هستند که ترامپ به آن فکر می کند ،او تلاش می کند تا کشور ها را متقاعد سازد تا در راستای معامله قرن سعودی ها نقش محوری را ایفا کنند.

معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا بن سلمان و کوشنر تلاش می‌کنند تا بعد از ماه مبارک رمضان طرح خودشان را اعلام کنند گفت: عربستان باید به تعهدات خود عمل کند ،سعودی ها محور دنیای عرب هستند،به ‌طوری که تصمیماتشان مبتنی بر خواسته های خودشان است.

وی با اشاره به بحث بازگشت آوارگان فلسطینی به فلسطین گفت: اسرائیل نگران است تا آوارگان به فلسطین باز گردند زیرا در این صورت نمی تواند آینده ای را برای خود تصور کند، اسرائیل برای اینکه از نابودی خود جلوگیری کند باید گام رو به جلوی را بردارد.

اکبری با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی سکوت کردند و میدان‌دار شده اند تصریح کرد : آنها به صورت تدریجی بحث معامله قرن را مطرح می کنند ،لذا این طرح طرحی منطقه‌ای و وسیع است.

وی با اشاره به اینکه ۷۴ درصد از جامعه اسرائیل گفته اند که بحث معامله قرن اجرایی نمی شود عنوان کرد : الان همه اتفاقات در مسیر تامین و تحقق بحث معامله قرن است، بحرین کشوری است که بیشترین بدهی را به عربستان دارد سعودی ها هم می دانند که بحرین بیشترین امتیاز را به همین دلیل به آنها می‌دهد .

معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی افزود :حرف اسرائیل در بحث معامله قرن در این است که چرا با یک درصد جمعیت عرب فلسطینی باید توافق کنند در حالی که آنها می‌توانند با سایر عرب ها به توافق برسند.

اکبری با اشاره به اینکه نشست سعودی ها راه به جایی نمی برد گفت: معامله قرن طولانی تر از این ها خواهد شد و به زمان بیشتری نیاز دارد.
 
هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه از چند دهه قبل به این طرف شاهد موازنه قدرت هستیم گفت: حزب الله در سال ۲۰۰۶ پیروز شد به طوری که اسرائیل را از جنوب لبنان به بیرون پرت کرد و افکار عمومی در سطح منطقه شادترین روزهای خود را سپری کردند.

وی ادامه داد : در نیجریه مردم به صحنه آمدند و خواسته عدالتخواهانه خود را مطرح کردند،امسال همه جریان‌های سیاسی در ایران در راهپیمایی شرکت داشتند به طوری که تمام طیف‌های داخلی سیاسی کشور به عنوان گفتمان غالب در کنار مسئله فلسطین بودند و در این موضوع اتفاق نظر دارند.

محمدی با اشاره به شناخت ماهیت بحران در غرب آسیا گفت: باید دید نوع شناخت از ماهیت چیست؟ امام انتخاب هوشمندی پیرامون روز قدس داشتند به طوری که ایشان در این رابطه شناخت عمیقی داشتند، محوریت منازعات منطقه بر‌ای رهایی از قدس است، در سطح جهان اسلام مسئله فلسطین محوری‌ترین موضوع است، گفتمان امروز غالب است و می‌تواند نقش موثری داشته باشد، آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز به بن بست رسیده اند به طوریکه با کوچکترین واکنش منطقه‌ای، ناو‌های خود را در عمق اقیانوس هند قرار می‌دهند.


وی با اشاره به اینکه ترامپ در دو سال اخیر با بیشترین شتاب از سایر روسای آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند گفت: آمریکا خود را صاحب منطقه و دنیا می‌داند به طوری که به خود حق می‌دهد تا با انسان به عنوان ابزار برخورد کند، سران سعودی تعهد داده بودند تا در تشکیل دولت اسرائیل نقش آفرین باشند، ترامپ و اسرائیل به دنبال این هستند تا با مطرح کردن بحث معامله قرن به خواسته‌های خود با سرعت بیشتر برسند.


این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ابزار‌های آمریکا و اسرائیل فرسوده است خاطرنشان کرد: خروجی نشست مکه متزلزل است به طوری که آن‌ها حتی در خصوص یمن نمی‌توانند کاری انجام دهند، بین امارات و عربستان شکاف‌های داخلی و شکننده‌ای وجود دارد، آمریکا طرح‌های بزرگی را دنبال می‌کند که ابزارهایش فرسوده است و سعودی‌ها ناچارند به کشور‌های دیگر رشوه بدهند تا بیانیه صادر کنند، بعید است در موعدی که آن‌ها می‌خواهند اجلاس معامله قرن برگزار شود لذا این اجلاس به تعویق می‌افتد.

محمدی با اشاره به اینکه جمعیت فلسطین به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است این در حالی است که جمعیت اسرائیل ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است خاطرنشان کرد: موازنه جمعیت به هم خورده است به طوری که اگر آوارگان فلسطینی به فلسطین بازگردند جمعیت به ۱۴ میلیون نفر خواهد رسید.

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران طی ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه بحث معامله قرن فعلاً تعلیق شده است و ممکن است بعد از انتخابات اسرائیل و یا حتی انتخابات آمریکا مطرح شود افزود:فلسطین در این جهان تنها نیست برخی از کشور‌های عربی خیانت کردند به طوری که سایر کشور‌های اسلامی و عربی اعلام کرده اند که با فلسطین هستند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ حق ندارد فلسطین را تقسیم کند افزود: فلسطین به فلسطینیان با خواهد گشت، نشست سران عرب در مکه نتیجه‌ای نداشت، متأسفانه اتحادیه عرب مواضع تاسف باری می‌گیرد به طوری که ملت‌ها با قدرت جواب آن‌ها را میدهند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران با اشاره به اینکه این معامله فقط یک طرح نیست بلکه آن‌ها به دنبال پایان دادن به مسئله فلسطین هستند خاطرنشان کرد: نشست سران عرب در مکه نمی‌تواند این طرح را پیش ببرد لذا معامله قرن به شکست قرن تبدیل خواهد شد، ملت فلسطین به خوبی می‌دانند که این طرح شکست خورده است.

وی با اشاره به پیروزی‌های محور مقاومت از سال ۲۰۰۶ تاکنون گفت: دشمنان به دنبال این بودند تا ملت فلسطین را تسلیم خود کنند، اما آن‌ها روز به روز پیشرفت کردند و اسرائیل را با شکست مواجه می‌کنند، محور مقاومت می‌تواند ملت‌ها را گرد هم آورد.

ابوشریف با اشاره به اینکه ملت‌های عربی و اسلامی امروز از مقاومت حمایت می‌کند و آن‌ها را مقدس می‌دانند گفت:ایران موفقیت‌های خوبی را به دست آورده است و باید در این مسیر حرکت کرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران گفت: در روز قدس امسال، همراهی و راهپیمایی عظیمی در ایران و صد کشور دیگر شاهد بودیم در این راهپیمایی ها، همه همراهی خو با فلسطینی ها را بیان کردند و امریکا حق ندارد فلسطین را به فلسطینی ها هدیه بدهد زیرا فلسطین حق فلسطینی ها است.

وی با بیان اینکه نشست سران همکاری های عربی به دلیل مصادف شدن با روز قدس برگزار نشد ولی این نشست در جهت دیگری به کار خود ادامه داد تصریح کرد: معمولاً اتحادیه عرب مواضع تأسفباری در خصوص غزه می گیرد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار