رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس گفت: یکی از اقداماتی که در زمینه توس باید به انجام برسد احیای هویت مغفول مانده مشهد و ثبت ملی توس است.

گام به گام تا ثبت جهانی توس/ راه هزار قدمی از اولین قدم شروع می شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  مسعود ریاضی رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در نشست خبری ویژه توسعه و عمران توس در جمع اصحاب رسانه گفت: رهبر معظم انقلاب از ۲۳ سال گذشته بر احیای توس تاکید داشتند، اما با این وجود توس فاقد طرح شهری جامع و تفصیلی است و این باعث ایجاد چالش برای هر طرح و اقدام عمرانی می‌شود.


وی  درباره ثبت جهانی توس گفت: استاندار دستور پیگیری ثبت جهانی توس داده است و در دو روز آینده با مدیر میراث فرهنگی در جلسه‌ای مقدمات این کار فراهم خواهد شد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس گفت:توس پتانسیل سرمایه گزاری بالایی دارد، اما این امر نیازمند وجود طرح شهری است

ریاضی با اشاره به اجرای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی در توس افزود: اولین اقدامی که به فروپاشی دیوار سخت میان مدیریت شهری و میراث منجر شد به انجام رساندن پروژه جلوخان بوده است.

وی ادامه داد: پروژه جلوخان ۷ هکتار مساحت دارد که در ۲۵ اردیبهشت نیمی از آن بهره برداری شد و امید است تا آخر تابستان به پایان برسد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس گفت:پروژه مطالعاتی پردیس توس با محوریت ایجاد فرهنگسرا، کتابخانه و سایر فضا‌های فرهنگی، پروژه رودباره با هدف ایجاد یک پارک تفریحی و بهبود وضعیت نابسامان پل کشف رود از دیگر طرح‌های احیای توس است.

ریاضی افزود: در طرح ره باب خواستار یک ورودی آبرومند در سه راه شاهنامه هستیم و در این مسیر ۲ مجسمه و ۶ المان نصب خواهد شد.

وی با اشاره به قبرستان تاریخی توس و بی اطلاعی مردم از آن افزود: ۶۰۰ تن از مفاخر در توس شناسایی شده اند و پروژه سفال قان به ایجاد موزه مفاخر در محل همین قبرستان خواهد پرداخت.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس گفت: همچنین در پی امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای اختصاص ساعت تدریس شاهنامه در مدارس، ویژه مقطع دبستان به صورت دوساعت در هفته هستیم.

ریاضی افزود: در ارتباط با جلوخان ۱۶ میلیارد تومان که ۹ میلیارد تومان پارسال و الباقی در بودجه امسال هرینه خواهد شد.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس گفت: سایر پروژه‌ها با مبلغ ۱۸ میلیارد تومان عملیاتی می‌شود هرچند که این طرح‌ها اگر شتاب بگیرد نیاز به بودجه بیشتری است.

ریاضی افزود: در زمینه پروره‌های مطالعاتی سه میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان هزینه شده است.



انتهای پیام//ف. س

 


امید‌ها برای احیای توس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۳۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
ازتا کید مقام معظم رهبری در سال ۷۵ تا ضرب الاجل یکماهه دادستان در ابان۹۶ وتشکیل صدها جلسه وشورا در جهت احیا وباز زنده سازی توس ونیز موافقت استانداران ، شورای شهر، شهرداران و سازمان میراث فرهنگی وهیات دولتها هنوز یک گام تا تصویب طرح راهبردی توس مانده است وتوس با جایگاه بین المللی خود فرسنگها فاصله دارد مشکل ومانع در کجاست چرا با مردم شفاف نیستید؟ من فکر میکنم عمر نوح وصبر ایوب باید داشته باشیم تا اجرای این طرحی را که ۲۳ سال زمانبرده است ببینیم احتمالا ۴۳ سال هم اجرای ان زمانبر خواهد شد؟