مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:ردیابی آفت خطرناک کرم برگخوار پائیزه با اپلیکشن فائو در استان کرمان انجام می‌شود.

انجام ردیابی آفت خطرناک کرم برگخوار پاییزهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: آفت خطرناک کرم برگخوار پاییزه یکی از آفات مهم ذرت، یونجه، لوبیا و پنبه است که خوشبختانه تا کنون در ایران مشاهده نشده و جزء آفات قرنطینه خارجی محسوب می‌شود.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات کشور با توجه به اهمیت موضوع و نیز تنوع میزبانی بر روی ۸۰ محصول اقدامات قرنطینه‌ای مناسب جهت جلوگیری از ورود و استقرار در عرصه محصولات زراعی کشور اتخاذ کرده و ردیابی آفت مذکور را در اولویت ردیابی آفات قرنطینه خارجی قرار داده است.

وی با بیان اینکه برنامه ردیابی آفت مذکور در دستور کار پایش و ردیابی عوامل قرنطینه خارجی استان قرار گرفته است، بیان داشت: از آنجا که سازمان خوار و بار جهانی فائو با هدف ردیابی آفت، اپلیکیشنی را طراحی کرده است و این مدیریت ضمن ارائه دستورالعمل‌های لازم جهت شناسایی و ردیابی این آفت، نسبت به آموزش فردی کارشناسان حفظ نباتات شهرستان‌ها جهت آشنایی با نحوه نصب و شیوه کار با این اپلیکیشن اقدام کرده و ردیابی مشاهده‌ای این آفت به طور دقیق و منظم در استان انجام می‌شود.

طاهری تصریح کرد: ضمن ثبت اطلاعات ردیابی در اپلیکیشن مذکور، گزارشات دوره‌ای به سازمان حفظ نباتات ارسال می‌شود و طی گزارشات ارسالی خوشبختانه آفت مذکور تا این تاریخ در استان مشاهده نشده است.

وی افزود: این آفت از تمامی قسمت‌های رویشی گیاه تغذیه کرده به طوری که میزان خسارت آفت در مراحل پایانی رشد تا ۱۰۰ درصد گزارش شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: این آفت از طریق پرواز حشرات کامل در مزارع و بین کشور‌ها منتقل می‌شود به طوری که حشرات کامل این آفت هر شب ۱۰۰ کیلومتر و در طول ۲۰ روزه دوره زندگی قادرند ۲ هزار کیلومتر پرواز کند.

طاهری افزود: از دیگر راه‌های انتقال می‌توان به انتقال تخم، لارو، شفیره و حشرات کامل از طریق واردات و ترانزیت محصولات میزبان این آفت است.

انتهای پیام/ح

ردیابی آفت کرم برگ خوار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار