کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: با سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های مناسب باید به سمت چشم انداز صفر در سوانح ترافیکی حرکت کنیم.

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه حدود ۶.۵ درصد کل درآمد ناخالص ملی کشور یعنی چیزی حدود ۴۰ میلیارد دلار صرف سوانح ترافیکی می‌شود، گفت: بار اجتماعی، عاطفی و روانی آن نیز در سطح جامعه بسیار بالا است به گونه‌ای که گفته می‌شود حدود ۲۵ درصد افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد قربانیان سوانح ترافیکی هستند.

وی افزود: با سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های مناسب باید به سمت چشم انداز صفر در سوانح ترافیکی حرکت کنیم.

ستوانیکم ابراهیمی گفت: تعامل بین دانشگاه و محیط‌های اجرایی با هدف حل مشکلات جامعه به شکل واقع بینانه‌تر و اصولی‌تر، اثرات مثبتی در این زمینه دارد که باید در این خصوص فرهنگ سازی شود و در کنار آن با تصمیم گیری سیاست گذاران شاهد محیطی ایمن‌تر در رابطه با حوادث ترافیکی در جامعه باشیم.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران افزود: آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸، نشان دهنده روند رو به افزایش سوانح ترافیکی در دنیا است و آمار آن از یک میلیون و ۲۰۰ هزار به یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: حدود ۵۰ درصد کاربران آسیب پذیر راه که بیشترین مرگ و میر‌ها در سطح آن‌ها رخ می‌دهد مثل عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتور سیکلت سواران در خیلی مواقع مورد غفلت قرار می‌گیرند.

ستوانیکم ابراهیمی افزود: پنج عاملی که از سوی سازمان جهانی بهداشت خطر جدی در حوادث ترافیکی را دارا هستند: سرعت، مصرف الکل حین رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه ایمنی و صندلی ایمنی کودک بوده که از مهمترین عوامل خطر است و در کشور ما نیز هنوز به سطح مطلوب نرسیدیم.

وی گفت: طبق آمار‌های موجود، حدود ۱۶ هزار نفر کشته بر اثر سوانح ترافیکی در کشور داریم که عدد بزرگی است و باید گفت این آمار در شأن کشور ما نیست به خصوص اینکه گروه سنی آسیب پذیر بین نیرو‌های جوان و مولد و خلاق جامعه هستند که کشور در این حالت سرمایه‌های خود را ازدست می‌دهد.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران افزود: جمعیت کشور ما در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، ۱۳.۶ درصد افزایش داشته، حدود ۷۵ درصد جمعیت ما شهری شده، تعداد خودرو‌ها با افزایش ۱۷۲ درصدی از ۷.۶ میلیون به ۲۱.۷ میلیون رسیده که این آمار در سرعت رشد خودرو در کمتر کشوری دیده می‌شود.

وی گفت: آمار مرگ و میر بر اثر سوانح ترافیکی اگرچه هنوز بالا است، ولی ۴۲ درصد کاهش داشته است.

ستوانیکم ابراهیمی افزود: به عنوان نمونه باید در زمینه افزایش ایمنی خودروها، جاده‌ها و از همه مهم‌تر تغییر رفتار جامعه در تعامل با ترافیک اقدامات موثرتری صورت بگیرد.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران افزود: اگر تمامی ابزار‌ها ناایمن، ولی رفتار ما ایمن باشد، شانس بروز سانحه کاهش پیدا می‌کند.

ستوانیکم ابراهیمی گفت: به عنوان نمونه آمار مرگ و میر در موتورسیکلت از ۱۱ درصد به ۲۵ درصد رسیده و این مساله نشان می‌دهد، میزان خطر در موتور سیکلت افزایش یافته است.

وی افزود: متاسفانه کشور ما در ریز فاکتور استفاده از کلاه ایمنی هنوز مشکل دارد و این موضوع با شروع فصل گرما و ایام تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که میل به استفاده از این وسیله نقلیه در این ایام در مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: برخی از راکبان موتور سیکلت در زمان رانندگی کلاه ایمنی به همراه داشت، اما متاسفانه جای اینکه روی سر خود بگذارند، روی چراغ یا باک موتور قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ م

سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های مناسب برای سوانح ترافیکی در مازندران

برچسب ها: وضعیت راه ها ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار