مهمان ناخوانده کشور‌های شرق آسیا تاکنون حدود ۴۲ هزار هکتار از شمشادستان‌های شمال ایران را در آستانه نابودی کشانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سفره شمال ایران برایش دل کندنی نیست کنگر خورده و لنگر انداخته است، مهمان ناخوانده‌ای که تاکنون حدود ۴۲ هزار هکتار از شمشادستان‌های شمال را در آستانه نابودی کشانده و منطقه مسکوپا یکی از ذخیرگاه‌های شمشاد‌ها هم از این حشره در امان نمانده است.
 
سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست


شب پره‌ها؛ کابوس شمشاد‌های شمال از زمستان تا تابستان


یکی از روستاییان منطقه مسکوپا در شهرستان ساری گفت: هرفصل از سال به این منطقه می‌آمدیم درختان سرسبز بود، اما الان به قبرستانی از درختان خشک و بی روح تبدیل شده است.
 
سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست

یکی از گردشگران که هر ساله برای دیدن طبیعت بکر و زیبای انتهای سد شهید رجایی به روستای مسکوپا ساری می‌آمد هم گفت: سه سالی هست که درختان شمشاد این منطقه به دلیل وجود یه آفت در حال از بین رفتن است و هر سال وضعیت حیات این درختان بدتر می‌شود.

وی افزود: خشکسالی و کم آبی‌های چند سال گذشته به اینجا هم رسیده و شاخه و برگ‌های این درختان همیشه سبز جنگل‌های شمال را خشک کرده است.

سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست

آفت شب پره هیچ گاه از بین نمی‌رود


زادگاه اصلی آفت شب پره کشور‌های شرق آسیا مثل چین، ژاپن، کره و تایوان است و تنها منبع غذایی این حشره فقط درختان همیشه سبز شمشاد است، طوری که هر سه دقیقه یکی از برگ‌های درختان همیشه سبز شمال ایران می‌خورد.

وطن دوست معاون اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ماندران – ساری گفت: سرعت پراکنش این آفت طوری است که در مدت ۱۰ سال کل رویشگاه‌های شمشادستان‌های اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، بلژیک و آلمان را آلوده کرده است.

وی افزود: این مهمان‌های ناخوانده هیچ گاه از بین نمی‌روند در زمستان به خواب کوتاه مدت می‌روند و پس از گرم شدن هوا لاروهایشان شروع به تغذیه از برگ‌های درختان شمشاد می‌کند و هر شب پره ۲۰۰ تا ۵۰۰ عدد تخم می‌گذارد.

محمدرضا بابایی عضو هیات علمی مرکز نحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز گفت:لارو‌های نوزاد در ابتدا به صورت دسته جمعی از پارانشیم برگ و منحصراًزیر برگ و سپس از کل برگ تغذیه و بعد از اتمام برگ‌ها شروع به تغذیه از پوست تنه و شاخه درختان شمشاد می‌کند و موجب خشکیدگی این درخت همیشه سبز شمال می‌شود.

وی افزود: اگر این آفت در طول سال حدود ۳ نسل داشته باشه جمعیت آفت بقدری زیاد و باعث خسارت شدید به گونه‌های شمشاد می‌شود.
 
سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست

سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست


۱۶ هزار هکتار از شمشادستان مازندران تحت استرس آفت شب پره


۱۶ هزار هکتار از شمشادستان‌های مازندران گرفتار آفت شب پره هستند و حدود ۷۰ درصد از مساحت جنگل‌های پوشیده از درختان شمشاد هم خشک شدند.

اداره کل منابع طبیعی مازندران هم برای جلوگیری از پیشروی این آفت اقدام به محلو پاشی غیر شیمیایی در هزار هکتار از شمشادستان استان کرده است.

معاون اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ماندران – ساری گفت: گفت: برنامه امسال هم برای کنترل آفت شب پره شمشاد حفظ مناطق سرسبز استان بخصوص منطقه سنگده ساری است که حدود ۴۰ هکتار آن از هجوم این آفت در امان مانده است.

وطن دوست افزود: اواخر اسفندماه پارسال پیمانکار انتخاب شد و شروع به محلول پاشی شیمیایی در چند مرحله در این محوطه کرده است هم اکنون فنس کشی این فضا انجام شده تا برای تکثیر و قلمه زدن شمشاد از این ذخیره گاه بهره‌مند شویم.
 
سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست

سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست


زنگ خطر در اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت به صدا در آمد


محمدرضا بابایی عضو هیات علمی مرکز نحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز گفت: اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت آی یو سی ان درختان شمشاد استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را فهرست گونه جنگلی در خطر انقراض قرار داده است.

وی افزود: آفت شمشاد در جنگل‌های شمال ایران در حال جولان دادن است و با آغاز فصل گرما شاهد تسلیم شدن تعداد زیادتری از شمشاد‌های شمال در برابر شب پره‌های مهاجم خواهیم بود.

حدود ۴۲ هزار هکتار از جنگل‌های شمال از آستارای گیلان تا گل داغی در استان گلستان را درختان شمشاد تشکیل می‌دهد، درختانی که تحت تاثیر سرعت تکثیر آفت شب پره و و کندی مقابله منابع طبیعی با این حشره در معرض خطر هستند.
 
سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست
سفره شمال ایران برای آفت شب پره شمشاد دل کندنی نیست
 
 
گزارش از آتنا رستمی آله خیلی 

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار