رئیس‌جمهور مکزیک گفت کشورش در قبال تهدیدات آمریکا در زمینه تعرفه‌ها منفعل نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، لوپز ابرادور، رئیس‌جمهور مکزیک گفت کشورش در قبال تهدیدات آمریکا در زمینه تعرفه ها منفعل نخواهد بود اما ترجیح می‌دهد از طریق گفتگو موضوع را بررسی کند.

یک روز پس از تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه پنج درصدی بر همه واردات از مکزیک، به نظر می‌رسد آندرس مانوئل لوپز اوبرادور متقاعد شده که رئیس جمهور آمریکا باید از اقداماتی که مکزیک برای کاهش روند مهاجرت غیرقانونی انجام داده است، مطلع شود و وی مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه خود را به واشنگتن فرستاد.

لوپز ابرادور در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود گفت مکزیک به وظایف خود در زمینه سیاست مهاجرت عمل می‌کند. اما وی وعده‌ای مبنی بر اقدام جدید به منظور کاهش جریان مهاجران آمریکای مرکزی از طریق مکزیک به مرز‌های آمریکا نداد.

مقامات امنیتی و پلیس مکزیک امسال بر شدت مقابله با کاروان‌های مهاجرانی که از طریق ایالت‌های جنوبی چیاپاس و اواکساکای این کشور عازم مرز‌های آمریکا می‌شوند، افزوده اند. این کشور همچنین هزاران نفر از مهاجران غیرقانونی را اخراج کرده است.

رئیس‌جمهور مکزیک با اشاره به اینکه باید به مهاجران کمک کرد تا به طور غیرقانونی وارد آمریکا نشوند، افزود ناگزیریم به مقوله حقوق بشر احترام بگذاریم. آن‌ها انسانند و نباید با آنان رفتار استبدادی داشت.

لوپز اوبرادور تصریح کرد بخش عمده روند مهاجرت مربوط به مکزیک نیست بلکه مربوط به کشور‌های آمریکای مرکزی همچون هندوراس، گواتمالا و السالوادور است که شهروندانشان به دلایل بیکاری و خشونت ناگزیر به مهاجرت شده اند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در توئیتی نوشت: مکزیک چند دهه از آمریکا سوء استفاده کرده است.

وی، دموکرات‌ها را عامل قوانین مهاجرتی بد در این کشور خواند.

در حالی که مقامات مکزیک می‌توانند به سخت‌تر کردن شرایط عبور مهاجران از این کشور به مرز‌های آمریکا ادامه دهند، اما بستن مرز جنوبی این کشور با گواتمالا احتمالا غیرممکن به نظر می‌رسد.

دونالد ترامپ در توئیت اخیر خود نوشت "در دهم ژوئیه آمریکا به همه کالا‌های وارداتی از مکزیک پنج درصد تعرفه اعمال خواهد کرد، مگر اینکه تا آن زمان مهاجران غیرقانونی که از طریق مکزیک وارد آمریکا می‌شوند متوقف شوند. این تعرفه‌ها تا زمانی که مشکل مهاجرت غیرقانونی رفع نشود به تدریج افزایش خواهد یافت".

بر اساس گزارش ها، با توجه به اینکه پیامد اقدامات اقتصادی آمریکا علیه مکزیک به سرعت خود را نشان می‌دهد، ارزش پزوی مکزیک در مقایسه با دلار آمریکا امروز ۳ درصد کاهش یافت. از آنجا که ۸۰ درصد صادرات مکزیک به بازار‌های آمریکا ارسال می‌شود، تعرفه‌های اعلام شده تهدید بزرگی برای چشم انداز رشد اقتصادی این کشور خواهد بود.

لوپز اوبرادور گفت از شب گذشته تاکنون پیام‌های حمایتی فراوانی از بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری کشور دریافت کرده که احساس همبستگی خوبی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار