کارشناس مسائل بین الملل گفت: پاکسازی قومی در مناطق اشغالی همچنان رو به گسترش است.

حمایت افکار عمومی جهان اسلام از مسئله فلسطین، رو به تزاید است/ سازمان‌های بین المللی؛ تحت سلطه آمریکابه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معامله قرن مهم ترین اقدامی است که رئیس جمهور آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی در حال انجام آن است، آشتی دادن اسرائیلی ها و فلسطینی ها و پایان دادن به این مناقشه ، موضوعی نیست که تنها به دونالد ترامپ محدود باشد ، سال هاست که روسای جمهور آمریکا و دیپلمات های وزارت خارجه این کشور در تلاش هستند تا با ابتکار عمل های مختلف ، افتخار تاریخی حل این بحران عمیق را از آن خود کنند .

اختلاف فلسطینی ها و اسرائیلی ها بر سر مرز، شهروندی و حاکمیت ملی ، اتلافی بنیادین است چراکه بیش سرزمین های فلسطینی نشین در جنگ 6 روزه سال 1967 به تصرف اسرائیل در آمده است.

اقدامی که حالا ترامپ با به رسمیت شناختن  بخش های اشغالی جولان و قدس شریف عملا ان را تکرار کرد ، با اقدام به رسمیت شناختن جولان اشغالی توسط ترامپ  واژه «معامله قرن» بس از گذشته در رسانه ها مطرح شد.

سوال اینجاست این موضوع چیست و چرا واشنگتن و شخص ترامپ به دنبال اجرایی کردن این پرونده است؟

عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: در طی سال‌های گذشته در فلسطین دو رده به وجود آمده است؛ یک بخش آن مجموعه‌ای از ملت‌های مسلمان و افکار عمومی جهان اسلام و رده دیگر کشور‌ها و دولت‌هایی هستند که در این عرصه قدرت تصمیم گیری دارند.


وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد افزایش حمایت افکار عمومی جهان اسلام از مسئله فلسطین هستیم همچنین از سوی دیگر نیز، جبهه‌ای درمیان برخی از دولت‌های اسلامی برای همراهی با ایالات متحده آمریکا شکل گرفته است.


مقتدایی با بیان اینکه واشنگتن با تکیه بر سهل انگاری برخی از دولت‌های اسلامی، به ویژه دولت‌های عربی تلاش می‌کند، تا طرح معامله قرن را به نفع اسرائیل پیش ببرد، تصریح کرد: در حقیقت یک رویارویی گسترده، از یک سو میان افکار عمومی کشور‌ها و مردمان مسلمان و از سوی دیگر دولت‌های حاکم بر جوامع اسلامی جود دارد.


کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: جهان اسلام می‌داند که مسئله فلسطین با پذیرش اسرائیل راه به جایی نخواهد برد، همچنین در یافته است که از بین رفتن صهیونیست درجهت رسیدن به آرمان‌های فلسطین است، در حقیقت طرح روز قدس امام خمینی (ره)، مسئله فلسطین و حمایت ملت‌های مسلمان از مردم مظلوم فلسطین منادی آن در دهه‌های اخیر بوده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا معامله قرن می‌تواند میان اسرائیل و فلسطین صلح ایجاد کند، خاطر نشان کرد: موضوع فلسطین به چند بعد تقسیم می‌شود؛ یک بخش آن به دولت‌ها و بعد دیگر آن به مردم فلسطین و سایر ملت‌های مسلمان برمی گردد، بنابراین به دلیل اینکه مسئله فلسطین ریشه در تاریخ فرهنگ و هویت اسلامی دارد، بدون شک طرح معامله قرن نمی‌تواند به سرانجام مورد نظر آمریکا منتهی شود.


مقتدایی ادامه داد: فعالیت واشنگتن در سطح منافع سیاسی است درحالی که موضوع فلسطین به امت اسلامی و کشور‌های مظلوم مربوط می‌شود، بنابراین تلاش آمریکایی‌ها نه تنها درکوتاه مدت بلکه دربلند مدت هم به نتیجه نخواهد رسید.


کارشناس مسائل بین الملل با اشاره وظیفه‌ای که ایران در راستای حمایت از فلسطین بر عهده دارد، اظهار کرد: براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ ایران باید از ملت‌های مسلمان، نهضت‌های آزادی بخش و ملت مظلوم دفاع کند، در نتیجه عمل به قانون اساسی به معنای حمایت از آرمان فلسطین ومقاومت در برابر نظام سلطه است.


وی در ادامه تاکید کرد: ایران در سطح مردمی و افکار عمومی، دیپلماسی و سطوح مختلف سیاسی و بین المللی مسئولیت‌هایی بر عهده دارد، آنچه که امام خمینی (ره) به نام روز قدس نام گذاری کرد، برای به حداکثر رساندن رسالت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از ملت فلسطین و امت اسلامی است.


کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به توسعه شهرک سازی اسرائیل، اظهار کرد: اساس رفتار و عملکرد صهیونیست از ابتدای پیدایش رژیم اشغالگر قدس  پاکسازی قومی در مناطق تحت اشغال بوده و در نتیجه این روش و منش اسرائیل در طول زمان گسترش یافته است.


وی افزود: امروزه از یک سو شاهد فریبکاری و ستم نظام‌های سلطه و سوی دیگر مظلومیت و محرومیت یک ملت بی گناه هستیم، در حقیقت آنچه که درمجامع بین المللی اتفاق می‌افتد در نتیجه روند‌های دیپلماتیک و لابی گری‌های سیاسی رخ می‌دهد.


مقتدایی با اشاره به سکوت سازمان‌های بین المللی در مقابل اشغالگری صهیونیست، توضیح داد: معدود قطعنامه‌ها و بیانیه‌های صادر شده برای جلوگیری از فشار بر ملت‌های مسلمان، عملیاتی شده است، در حقیقت اساس فعالیت نظام سلطه بهره گیری از همه ابزار‌ها مانند سازمان‌های بین المللی است.


کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: تا زمانی که ملت‌ها نتوانند به قوت و قدرت لازم برسند، قادر نخواهند بود دیدگاه‌های خود در سطوح بین المللی را عملیاتی کنند چراکه امروزه شاهد نفوذ نظام سلطه در سازمان‌های بین المللی هستیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار