چین اعلام کرد قصد دارد از موضوع «عناصر خاکی کمیاب» که در قطعات الکترونیکی استفاده می‌شوند، به جنگ تجاری با آمریکا پاسخ دهد.

خاک‌های کمیاب «یک منبع راهبردی مهم» در جنگ تجاری آمریکا و چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، چین که با تحریم‌های تجاری و سختگیری آمریکا بر ضد شرکت بزرگ مخابراتی خود مواجه است، روز چهارشنبه هشدار شدید اللحنی صادر کرد مبنی بر اینکه پکن هنوز همه سلاح هایش را در جنگ تجاری با دولت ترامپ، رو نکرده است.

رسانه‌های دولتی چین هشدار دادند پکن می‌تواند آمریکا را از مواد معدنی کمیاب که به طور گسترده در خودرو‌های برقی و گوشی‌های تلفن همراه به کار می‌روند، محروم کند. تهدید چین به استفاده از ذخیره غنی خود از آنچه خاک‌های کمیاب نامیده می‌شود، به عنوان اهرمی در مناقشه با آمریکا، به کاهش شدید ارزش سهام و عرضه بلند مدت اوراق قرضه آمریکا کمک کرده است.

دو اقتصاد بزرگ جهان چند ماه است به علت اتهاماتی مبنی بر اینکه چین از برخی شگرد‌ها - از جمله سرقت اطلاعات محرمانه تجاری و وادار کردن شرکت‌های خارجی به تحویل فناوری - در تلاش برای به دست آوردن برتری فناوری آمریکا، درگیر مناقشه هستند.

دولت ترامپ تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات کالا‌های چینی وضع کرده است و در نظر دارد بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از این واردات تعرفه وضع کند. دولت آمریکا در ماه جاری میلادی با قرار دادن شرکت هواوی، غول مخابراتی چین، در فهرست سیاه که عملاً شرکت‌های آمریکایی را از تامین تراشه، نرم افزار و دیگر قطعات رایانه‌ای بدون موافقت دولت منع می‌کند، این فشار را تشدید کرد.

آمریکا مدعی است هواوی از لحاظ حقوقی متعلق به حزب حاکم کمونیست چین است که این حزب می‌تواند به آن دستور جاسوسی بدهد. با وجود این، واشنگتن هیچ مدرکی دال بر جاسوسی هواوی ارائه نکرده است.

هواوی تلاش می‌کند در دادگاه فدرال آمریکا بر یکی از اقدامات تنبیهی این کشور غلبه کند. این شرکت در درخواستی که اواخر وقت سه شنبه در شرق تگزاس ثبت شد، استدلال کرد که قانون سال ۲۰۱۸ که هواوی را از فروش تجهیزات ارتباطاتی به نهاد‌ها و پیمانکاران دولت آمریکا منع می‌کند، باید مخالف قانون اساسی تلقی شود. بر اساس شکایتی برای دادرسی فوری بر ضد دولت آمریکا در ماه مارس، این قانون ممنوعیت "محاکمه با قانون" نهاد‌ها بر اساس قانون اساسی را نقض می‌کند. بر اساس این درخواست، کنگره آمریکا هنگامی که "درباره جرم هواوی رای صادر کرد و آن را در فهرست سیاه قرار داد" بر خلاف قانون اساسی عمل کرد.

گلن نِیگر Glen Nager از (شرکت حقوقی) جونز دِی که نماینده شرکت هواوی در شکایت بر ضد آمریکاست تاکید کرد کنگره به تنهایی نمی‌تواند بر اساس قانون اساسی، یک شرکت را مجازات کند، اما این قانون تنبیهی با ذکر هواوی با نام، این کار را کرده است.

نیگر گفت این قانون "در نظر دارد هواوی را از آمریکا اخراج یا تبعید کند. این قانون هواوی را به عنوان ابزاری برای دولت چین، بدنام می‌کند" و هیچ حقی برای دفاع منصفانه از خود به آن نمی‌دهد.

استیون اشوین Steven Schwinn استاد دانشکده حقوق جان مارشال در شیکاگو گفت استدلال‌های هواوی از لحاظ قانون اساسی، ناقص است و "با توجه به اینکه این مسئله به امنیت ملی مربوط می‌شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دادگاه‌ها به نفع دولت رای صادر کنند."

گلوبال تایمز، روزنامه ملی گرای چین، هشدار داد این کشور راه‌های زیادی برای مقابله به مثل بر ضد آمریکا دارد از جمله تهدید به توقف صادرات خاک‌های کمیاب. به گفته پژوهشگران در "بنک آو امریکا مریل لینچ"، چین سال گذشته ۷۸ درصد خاک‌های کمیاب جهان را تولید کرد.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت اگر آمریکا خویشتنداری از خود نشان ندهد، خواهد دید که "چین برگ برنده کم نمی‌آورد و ما عزم و اراده برای مبارزه با آمریکا تا پایان را داریم". یکی از مسئولان سازمان برنامه ریزی اقتصادی عالی چین استفاده از خاک‌های کمیاب را به عنوان اقدامی بر ضد "سختگیری بی جهت آمریکا" رد نکرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پیشتر در ماه جاری میلادی از شرکت‌های مرتبط با خاک‌های کمیاب در استان جیانگشی در جنوب شرقی این کشور بازدید کرد. روزنامه دولتی چاینا دیلی گزارش داد وی خاک‌های کمیاب را "یک منبع راهبردی مهم" خواند و بر اهمیت داشتن فناوری‌های پایه مستقل تاکید کرد.

چین در گذشته از خاک‌های کمیاب به عنوان چماق استفاده کرده است. پنج سال پیش، سازمان تجارت جهانی تلاش چین برای محدود کردن صادرات خاک‌های کمیاب را سرکوب و ادعای این کشور را که فقط خواستار حفظ محیط زیست و ذخایر خود است رد کرد. به نظر می‌رسد این اقدام برای آسیب زدن به ژاپن بود که پکن با آن دعوای دیپلماتیک داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار