معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: فشار خون بیش از ۱۵۰ هزار بابلی در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اندازه گیری شد.

مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از اندازه‌گیری فشار خون بیش از ۱۵۰ هزار بابلی در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون خبر داد و گفت: طرح بسیج ملی فشارخون در کل کشور آغاز شد و دانشگاه علوم پزشکی بابل هم در این راستا از تمام توان خود در اجرای مطلوب طرح استفاده کرده است.

وی افزود: سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، تاری دید یا دوبینی، تپش قلب یا ضربان‌های قوی و نامنظم قلب، تنگی نفس از علائم فشار خون بالا است.

جوانیان گفت: در بسیاری موارد این بیماری بدون علامت است و به همین دلیل به نام قاتل خاموش نامگذاری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه ۶۰ درصد افرادی که فشار خون دارند، از فشار خون خود مطلع نیستند، افزود: عدم مصرف دخانیات، الکل و نمک راه‌های ساده جلوگیری از فشارخون است که با کنترل فشار خون می‌توان از بسیاری بیماری‌ها مثل نارسایی قلبی، کلیوی و سکته مغزی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه این طرح از ۲۷ اردیبهشت امسال تا ۱۵ تیر امسال با هدف ایجاد حساسیت موضوعی در آحاد جامعه (مردم و سیاستگذاران)، افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در زمینه فشار خون بالا اجرا می‌شود، گفت: اندازه گیری فشار خون افراد بالای ۳۰ سال از اهداف این طرح است.

جوانیان با بیان اینکه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و پایگاه‌های موقت در سطح شهر در بازه زمانی ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به صورت رایگان کنترل فشار خون را انجام می‌دهند، افزود: در این طرح علاوه بر اینکه فشار خون افراد ثبت می‌شود، اطلاعات لازم را در راستای تغذیه سالم و پیشگیری از بیماری‌ها نیز به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی گفت: استان‌های فارس و مازندران تنها استان‌های سطح کشور هستند که پزشک خانواده شهری همزمان با پزشک خانواده روستایی در حال فعالیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: حدود ۱۷ ایستگاه ثبت فشار خون علاوه بر بیمارستان ها، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی را در سطح شهر بابل خواهیم داشت.

وی گفت: فشار بیشتر از ۱۴۰ بر ۹۰ میلیمتر جیوه نشانه فشار خون بالا است وکسی که فشار خون دارد، داروی خود را باید به صورت مرتب استفاده کند.
جوانیان با بیان اینکه هدف برنامه ما اندازه‌گیری ۵٠ درصد از افراد بالای ٣٠ سال برای سنجش فشار خون است، افزود: در این طرح باید فشار خون بیش از ۱۵۰ هزار نفر در شهرستان بابل را اندازه‌گیری کنیم و پیش بینی می‌شود از این تعداد حدود ۵۰ هزار نفر بیمار با فشار خون بالا باشند که تاکنون بیش از ۳۸ هزار نفر از آنان شناسایی شدند.

وی با قدردانی از همکاری فرمانداری، اداره آموزش پرورش، شهرداری، مساجد و سازمان هلال احمر این شهرستان در انجام این طرح، افزود: مردم می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها برای کنترل رایگان فشار خون مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در کنترل فشار خون، افراد بالای ۱۸ سال هم اگر مراجعه کنند، فشار خون آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود، اما افراد بالای ۳۰ سال فشار خون آن‌ها در سامانه ثبت می‌شود؛ البته خانم‌های باردار و بیماران کلیوی در هر سنی فشار خون آن‌ها گرفته می‌شود.

جوانیان افزود: افراد در مراجعه به پایگاه‌های سنجش فشار، کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند وشهروندان می‌توانند با ورود به سایت salamat.gov.ir با خوداظهاری، فشار خون خود را ثبت کنند.
انتهای پیام/ س
 

اندازه گیری فشارخون ۱۵۰ هزار نفر در بابل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار