کشت چغندر قند در جنوب کرمان در سطح ۳۰۰ هکتار درشهرستان رودبار انجام شده که پیش بینی میشود ۱۲۰ تن محصول از این شهرستان برداشت شود.

چغندر قند جایگزین محصولات جالیزی جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان سعید برخوری رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت::کشت چغندرقند پاییزه درجهت اصلاح الگوی کاشت و ساماندهی کشت و تولید محصولات آسیب‌پذیر در سطح سه شهرستان رودبار جنوب، کهنوج و قلعه گنج کشت شده است.

وی افزود:کشت این محصول در سطح ۳۰۰ هکتار، در اراضی با بافت خاک متفاوت و ارقام مختلف انجام شده است.

برخوری بیان کرد: در اراضی شهرستان رودبار برابر ارزیابی فنی و میدانی و برداشت توسط تیم کیل گیری سازمان جهادکشاورزی ونماینده وزارت جهادکشاورزی رکورد تولید ۱۷۸ تن به عنوان بالاترین رکورد در کشور و با میانگین عملکرد ۱۲۰ تن در هکتار به دست آمد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: ارقام عمده کشت شده را هیبرید پرفکتا، لوانته، آنتک و پالما اعلام کرد.

وی گفت: برای اولین بار کشت چغندر قند پاییزه در شهرستان رودبار جنوب انجام گرفت.

وی افزود: این محصول در شهرستان رکورد خیلی مناسبی داشته و ما امیدواریم سال آینده بتوانیم این محصول را در شهرستان رودبار جنوب، حداقل به سطح ۱۰۰۰ هکتار برسانیم.

برخوری تصریح کرد: با ترویج کشت محصولات جدید نظیر چغندرقند پاییزه که خرید تضمینی دارند، سطح کشت محصولات آسیب پذیر نظیر گوجه فرنگی در این شهرستان کاهش می یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشت چغندر قند پاییزه با توجه به خرید تضمینی و بررسی شاخص‌های اقتصادی، اشتغال، تضمین خرید، بازگشت سرمایه و کارآیی مصرف آب برای کشت‌هایی نظیر هندوانه، خیار و بسیاری از محصولات لوکس که جزء سبد اصلی غذایی نیستند می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

وی در ادامه گفت: از لحاظ مصرف آب با روش تیپ، مصرف آب در چغندر قند پاییزه شبیه گوجه فرنگی و گندم می‌باشد و ارزش افزوده و نرخ بازدهی سرمایه در این محصول از بسیاری محصولات رقیب بالاتر هست.

مرادی کشاورز چغندرکار شهرستان رودبار جنوب ضمن ابراز خرسندی از عملکرد مزرعه افزود: این شهرستان پتانسیل تولید بالایی برای کشت چغندر قند پاییزه دارد.

وی مشکل اصلی چغندرکاران را نبود کارخانه فرآوری محصول برشمرد.

مرادی گفت: ما امیدواریم دولت از طریق بخش دولتی یا اعطاء تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی، با احداث کارخانه قند، زمینه ترویج و توسعه کشت این محصول و درآمدزایی و اشتغال بیشتر را در این منطقه فراهم نماید.

انتهای پیام /ح

توسعه کشت چغندرقند درجنوب کرمان

برچسب ها: چغندرقند ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار