استاندار قزوین گفت: حضور ۴۱ درصد از زنان در اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان سهم خوبی است که این موضوع توانمندی آن‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، زاهدی استاندار در کارگروه تخصصی بانوان و خانواده گفت: حضور ۴۱ درصد زنان در اشتغال دستگاه‌های اجرایی سهم خوبی است که بیانگر توانمندی و اعتمادی است که به این گروه شده و ما از واگذاری مسئولیت‌ها به بانوان هم رضایت داریم.

زاهدی افزود: استان قزوین به دلیل صنعتی بودن مهاجر پذیر نیر هست و معمولاً کسانی که از قزوین مهاجرت می‌کنند با خانواده و کسانی که به قزوین می‌آیند مجرد هستند لذا اشتغال مردان بیشتر از زنان و بیشتر در بخش صنعت است.

وی اضافه کرد: در استان ۱۲ زن در شورا‌ها عضویت دارند، ۱۱۱ ورزشکار داریم که ۲۳ نفر در تیم ملی بانوان عضویت دارند و ۲۹۰ نفر زنان صنعتگر هستند که این ظرفیت ارزشمند است.

استاندار تصریح کرد: خواسته بیشتر بانوان تحصیل کرده در ملاقات‌های عمومی گرفتن پست‌های مدیریتی است، اما باید در کنار دادن پست‌های مدیریتی به سایر نیاز‌های این گروه هم توجه شود.

زاهدی گفت: وجود بیش از ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار در استان تعداد قابل توجهی است که باید به تأمین نیاز‌های آن‌ها توجه بیشتری کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین هم در این نشست گفت: حفظ شأن و منزلت زنان ایران اسلامی در مشاغل از موضوعات مهمی است که در برخی واحد‌ها رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به نامه وزارت کشور در این خصوص خواستار همکاری اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و دفتر امنیتی انتظامی استانداری شد.

ربیعی ادامه داد: به دلیل نزدیکی قزوین به مرکز سیاسی کشور و سابقه صنعتی و قابلیت آن در کشاورزی یک سری تغییرات اجتماعی و اقتصادی در استان داشته ایم و همچنین سیل مهاجرت از نقاط مختلف کشور به قزوین موجب شده بافت سنتی و سبک و اندیشه زنان دچار تحول شود و از آرمان‌های مطلوب فاصله بگیرند.

وی گفت: از نظر انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی از ۲ هزار و ۴۵۰ موقعیت مدیریتی در استان ۸۴ درصد آن در اختیار مردان و ۱۶ درصد در اختیار زنان است.

به گفته ربیعی، در استانداری قزوین نیز از ۷۳ موقعیت مدیریتی، ۱۰ مورد آن با سهم ۱۳.۷ درصد توسط بانوان اشغال شده است که در مقایسه با استان‌های دیگر که موقعیت مدیریتی بالاتری دارند می‌توان گفت قزوین رتبه اول را در این زمینه داشته است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری افزود: درخواست می‌شود با توجه به وجود ۶ شهرستان که فرمانداری‌های آن در اختیار مردان است از انتصاب زنان در معاونت فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها حمایت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آماری از وضعیت زنان استان قزوین در برخی شاخص‌ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۹۷ زن کارآفرین در استان فعالیت دارند که ۱۱۵ تن از آن‌ها در بخش صنایع دستی، ۳۲ نفر در حوزه صنایع تبدیلی، ۲۳ نفر در حوزه کشاورزی، ۷۵ نفر در بخش مشاغل کوچک، ۱۳ نفر در گردشگری و بقیه در سایر بخش‌ها هستند.

ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲ هزار و ۶۳۴ خانوار در استان توسط زنان سرپرستی می‌شوند افزود: پایین بودن اطلاعات و عدم آگاهی زنان نسبت به علم بازاریابی، تطابق نداشتن کالا‌های تولیدی با نیاز جامعه، فروش و عرضه محصولات تولیدی، توجه نکردن به ثبت برند و توجه نداشتن به بسته بندی مناسب جهت کالا‌های تولیدی از جمله مهم‌ترین مشکلات زنان فعال در عرصه مشاغل خانگی است.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین هم در این نشست گفت: ۵۰ دهیار زن در استان قزوین فعالیت دارند؛ و ۲۷ نفر از اعضای شورا‌های روستایی از بانوان هستند.

اکرم نجفی افزود: با تامین زیرساخت‌ها برای تقویت اشتغال بانوان می‌توان طرح‌های بیشتری را با کمک بانوان اجرایی کرد.

وی اضافه کرد: در استان قزوین ۱۲.۳ درصد زنان از جامعه روستایی هستند که مشکلات آن‌ها باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری بیان کرد: برای افزایش توان مهارتی و علمی زنان اقدامات خوبی صورت گرفته و این دوره‌ها همچنان امسال تداوم خواهد یافت.

نجفی گفت: در حوزه اقتصادی الویت ما توجه به صنایع دستی برای تقویت اشتغال زنان است و امیدواریم حمایت لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به مشکلات زنان اظهارداشت: نبود زیرساخت‌ها در حوزه آموزش از مشکلاتی است که برای رفع آن باید اقدام شود.

نجفی تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات اشتغال باید به زنان توجه بیشتری کرد و در گرفتن وثیقه همراهی‌ها بهتر شود تا بانوان قادر به تامین آن باشند.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین یادآورشد: در اختصاص سهم ۱۰۰ درصدی اشتغال خانگی به استان قزوین، چون سال اول است باید زیرساخت‌ها تامین شود و انتظار داریم ارزیابی‌ها فقط امسال نباشد.

مدیر کل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری قزوین هم در این نشست گفت: با حمایت استاندار از زنان، ۱۰ پست مهم از جمله ریاست سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کلی دفتر روستایی، امور کتابخانه ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دفتر بازرسی، بخشداری و دهیاری‌ها در استان به زنان واگذار و موجب بروز توانمندی آنان شده است.

معصومه مرادیان افزود: با وجود این حمایت‌ها برای تحقق واگذاری ۳۰ درصد مسئولیت‌ها به زنان نیازمند حمایت بیشتر مسئولان استانی هستیم.

انتهای پیام/ک

کارگروه تخصصی بانوان و خانواده در قزوین 

برچسب ها: استانداری ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.