کارشناس مسائل سیاسی گفت: غرب خواهان ادامه برجام و اجرای تعهدات از سوی تهران با کمترین پایندی از سوی سه کشور اروپایی است.

غرب خواهان ادامه برجام با کمترین پایندی سه کشور اروپایی استحسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به انتظار ایران از اروپا مبنی بر ایجاد خط اعتباری در اینستکس و تضمین فروش نفت اظهار کرد: اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان طی چهل ساله گذشته نشان داده اند که اگر مختار باشند بین منافع ایران و آمریکا بی تردید منافع آمریکا را ترجیح می‌دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: کارنامه عهد شکنی‌های اتحادیه اروپا در حوزه هسته‌ای به ویژه طی ۱۶ ساله گذشته بسیار تاریک است.


وی خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا به دو دلیل عدم اراده لازم و ضعف نمی‌تواند، به خواسته‌های مشروع و قانونی جمهوری اسلامی بر اساس برجام پاسخ دهد و همین موضوع باعث شده در شرایطی که ایران به همه تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده، کشور‌های اروپایی حتی به نیمی از تعهدات خود هم پایبند نباشند.

عابدینی با بیان اینکه اروپا نتوانست مشکلات مربوط به گسترش همکاری‌های بانکی با ایران و اینستکس را رفع کند، گفت: آمریکا به صورت یکجانبه، غیر قانونی و خلاف عهد نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از برجام خارج شد، اما سه کشور اروپایی حاضر نشدند این موضوع را در شورای امنیت مطرح کنند و یا حداقل برخورد جدی با آمریکا داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم اجرای تمام تعهدات خود در برجام مورد انتقاد کشور‌های غربی قرار می‌گیرد و در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شد و کشور‌های اروپایی حاضر نشدند که بخشی از تعهدات واشنگتن را به دوش بکشند، چگونه انتظار دارند جمهوری اسلامی به صورت یکجانبه در برجام بماند و بار این توافق را  متحمل شود؟

عابدینی با بیان اینکه ایران به صراحت سه مورد از اقدامات اروپا را برای حفظ برجام اعلام کرده است عنوان کرد: اولین اقدام اروپا ایجاد یک سازو کار مالی برای گشایش روابط بانکی است، سپس تحریم‌هایی که باید طبق برجام رفع می‌شد برداشته شوند و در آخر نفت ایران به فروش رود، در غیر این صورت ادامه برجام هیچ منفعتی برای ایران ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره نقش و جایگا دو کشور چین و روسیه در برآورده شدن خواسته‌های ایران خاطر نشان کرد: شرایط چین و روسیه با سه کشور اروپایی بسیار متفاوت است، زیرا پکن و مسکو هر دو از سوی ایالات متحده مورد تحریم واقع شده اند و آمادگی همکاری‌های گسترده با جمهوری اسلامی را دارند.


وی ادامه داد: چین و روسیه در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی دیدگاه‌های هم سو یا نزدیک به ایران دارند، از سال ۱۳۸۲ تا کنون آمریکا و سه کشور اروپایی مذاکرات هسته‌ای با ایران داشته اند و اتهامات نا حقی به جمهوری اسلامی می‌زدند که مورد قبول روسیه و چین نبود.

عابدینی با بیان اینکه چین و روسیه در شورای امنیت و مسائل بین المل از مواضع ایران دفاع می‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی برای گسترش روابط با چین و روسیه  وضعیت مناسبی دارد، اما این دو کشور نمی‌توانند تمام مسئولیت بر زمین مانده آمریکا و سه کشور اروپایی در برجام را به دوش بکشند.


این کارشناس مسائل بین الملل درباره بازتاب بسیار گسترده اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رسانه‌های غربی خاطر نشان کرد: این مسئله کاملا روشن است، زیرا کشور‌های غربی در چارچوب برجام انتظار دارند، ایران به تمام تعهدات خود عمل کند و هزینه عدم پایبندی به تعهدات آمریکا به همراه سه کشور غربی بسیار کم و یا صفر باشد.

وی افزود: اکنون که ایران درصدد مقابله به مثل است، آمریکا و اروپا در یک چارچوب جنگ روانی این مسئله را برجسته سازی رسانه‌ای و سیاسی می‌کنند در صورتی که از ابتدا موضوع هسته‌ای ایران فنی و حقوقی بود و غربی‌ها این مسئله را به یک جنجال رسانه‌ای و سیاسی تبدیل کردند، از این سو اقدام رسانه‌های واشنگتن را باید در چارچوب یک عملیات روانی ضد ایران تلقی کرد.

عابدینی در پاسخ به این سوال که گام دوم تا چه اندازه می‌تواند اهرم فشاری باشد برای اینکه ایران به خواسته‌های خود برسد، اظهار کرد: ایران بر این اعتقاد است که در چارچوب توافق باید تمام کشور‌ها به تعهدات خود پایبند باشند و هدف از گام دوم اهرم فشار نیست.

 کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در شرایطی که اتحادیه اروپا حتی از راه اندازی یک ساز و کار مالی که کارایی بسیار اندکی دارد هم ناتوان است، چه ضرورتی دارد، ایران به همه تعهدات خود در برجام  پایبند باشد؟ اروپایی‌ها اگر به دنبال حفظ برجام هستند، باید به تعهدات خود عمل کنند، این موضوع هم در حقوق بین الملل و هم در عرف بین الملل پذیرفته شده است.


وی با اشاره به این که ایران با صراحت قصدش برای حفظ برجام را اعلام کرده است خاطرنشان کرد: ایران بر اساس بند‌های ۲۶ و ۳۶ فقط بخشی از تعهداتش را در چارچوب برجام را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قطر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار