دانشجویان در ایام منتهی به کنکور برای بیدار نگه داشتن خود به سراغ کار‌هایی می‌روند که برخی از آن‌ها با برخی عوارض خطرناک همراه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به خرداد ماه که می‌رسیم، تب امتحانات پایان ترم در بین دانش آموزان حسابی داغ می‌شود، پدر و مادر‌ها تلاش خود را به کار می‌گیرند تا فرزندانشان در محیطی آرام و به دور از تنش مطالعه کنند، اما با این حال بسیاری از دانش آموزان دچار استرس‌ می‌شوند.

امتحانات پایان ترم با اینکه از هفت سالگی تا ۱۸ سالگی همراه دانش آموز است، اما  همواره آنها را دچار استرس‌ می‌کند، وجود این تنش‌ها طبیعی است؛ جالب است که با گذشت سال‌ها نه تنها این استرس کاهش نمی‌یابد بلکه هر ساله بیشتر می‌شود و دلیل آن هم حساس شدن شرایط  و دشوار شدن درس‌هاست که بسیاری از دانش آموزان را گرفتار می‌کند.

امتحانات نهایی ۹۸/ کافئین چه تاثیری بر مغز دانش آموزان می‌گذارد؟


بیشتر بخوانید: کنکور ۹۸/ کتاب کمک درسی چه تاثیری در قبولی کنکور دارد؟


روش درست مطالعه، برنامه‌ریزی مناسب، خواب کافی، تغذیه مناسب و مغذی، همراهی خانواده، ورزش، هدفمندی، دوری از استرس و اضطراب، همت بالا، استفاده از کتاب درسی و  مشاوره با اساتید و مشاوران مجرب از نکاتی است که باید در طول دوران مطالعه مدنظر قرار داد و آن را رعایت کرد.

خوب است بدانید امتحانات پایان ترم را می‌توان با آرامش کامل و برنامه‌ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی پشت سر گذاشت و با خیال راحت برای سال تحصیلی جدید آماده شد؛ قصد داریم از این پس با بسته ویژه امتحانات شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، روش‌های موفقیت را کسب کنید و نتیجه‌ای مطلوب و قابل قبول در کنکور به دست آورید.

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فواید و مضرات مصرف قهوه برای دانش آموزان، اظهار کرد: بیشتر دانش آموزان به دلیل استرس و اضطراب ناشی از امتحان به کم خوابی یا حتی پر خوابی دچار می‌شوند؛ حالتی ناخوشایند که بچه‌ها را وادار می‌کنند تا به دنبال راهی برای نجات از آن باشند؛ یکی از این مواد قهوه است که به عنوان نوشیدنی برای رفع خواب در این موارد پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: برخی افراد به محض اینکه دچار خواب آلودگی می‌شوند به سراغ قهوه می‌روند که این کاری اشتباه است، در واقع مصرف قهوه و نسکافه تا حدی در افزایش هوشیاری موثر است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد؛ مصرف بی رویه قهوه باعث اختلال در کارکرد بدن خواهد شد.


بیشتر بخوانید: کنکور ۹۸| ۸ نکته کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور


رحمانی افزود: قهوه با مسدود کردن پیام‌رسان‌های عصبی گیرنده‌های آدنوزین، باعث افزایش آمادگی مغز برای حرکت و کار می‌شود اما مصرف بی رویه آن کار آن را دچار مشکل می‌کند؛ این افراد تنها مجاز هستند روزی ۲ فنجان قهوه مصرف کنند.

وی بیان کرد: برای جبران این حالت توصیه می‌کنیم دانش آموزان در درجه اول به دنبال مواد مغذی باشند تا با مصرف آنها انرژی کافی برای مطالعه را دریافت کنند؛ تغذیه سالم شامل چهار گروه غذایی است که باید در برنامه روزانه گنجانده شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: در این بین بسیاری از دانش آموزان عادت به مصرف صبحانه ندارند که این کاری اشتباه است، این افراد باید حتما صبحانه کاملی را مصرف کنند تا بتوانند با انرژی کافی به سراغ مطالعه بروند.

امتحانات نهایی ۹۸/ کافئین چه تاثیری بر مغز دانش آموزان می‌گذارد؟

رحمانی افزود: بحث دیگری که برای دانش آموزان حائز اهمیت است مشکل خواب است؛ در این حالت بچه‌ها عادت دارند شب‌ها تا دیر وقت بیدار مانده و صبح‌ها بخوابند که این کار بازده کار آنها را دچار مشکل می‌کند، دانش آموزان باید خواب و خوراک منظم داشته باشند که با این رویه فرآیند درک یادگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.