مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون وضعیت زیرساختی هواشناسی استان پاسخگوی مساحت ۱۸۰ هزار کیلومتر مربعی پهناورترین استان کشور نیست و لازم است حداقل ۳۰ ایستگاه جدید هواشناسی در استان احداث شود.

سیستان و بلوچستان نیازمند ۳۰ ایستگاه هواشناسی جدیدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در دیدار با سرپرست جدید معاونت عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شبکه پایش هواشناسی استان برای رسیدن به استاندارد‌های حداقلی، نیازمند احداث ۳۰ ایستگاه هواشناسی خودکار و سینوپتیک جدید است.

وی افزود: هم اکنون ۱۲ ایستگاه سینوپتیک و ۸ ایستگاه خودکار هواشناسی در سطح استان فعال است که با توجه به مساحت ۱۸۰ هزار کیلومتر مربعی استان؛ پاسخگوی نیاز‌های این بخش نیست و لازم است برای بهبود خدمات، این شبکه متناسب با استاندارد‌ها توسعه یابد.

حیدری ادامه داد: احداث پنج ایستگاه خودکار هواشناسی در موافقتنامه سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گنجانده شده که به دلیل محدودیت‌های مالی، تا کنون اعتباری برای آن پرداخت نشده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به افزایش هزینه خرید تجهیزات هواشناسی اشاره کرد و گفت: با وجود نوسانات نرخ ارز در سال گذشته هزینه تجهیزات هواشناسی به شدت افزایش یافت به طوریکه در گذشته تأسیس یک ایستگاه خودکار هواشناسی حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشت، اما حالا برای احداث یک ایستگاه حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: توقع ما از استانداری افزایش اعتبارات به ویژه در بخش عمرانی است چراکه استان پهناور سیستان و بلوچستان به لحاظ زیرساخت‌های هواشناسی نیاز‌های اساسی بسیار دارد.

منصور بیجار سرپرست معاونت عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت هواشناسی در فرایند توسعه پایدار، گفت: هواشناسی استان یک گزارش مفصل از وضعیت حاضر، نیاز‌های ضروری و دلایل توجیهی این نیاز‌ها را برای تصمیم‌گیری به معاونت عمرانی تحویل دهد.

وی ادامه داد: هواشناسی محور توسعه پایدار است، توسعه‌ای که حتی شامل احداث سازه‌های کوچک و بزرگ نیز می‌شود. برای نمونه نیروی باد و بار برف از مهمترین پارامتر‌های هواشناسی هستند که در فرایند محاسبات سازه استفاده می‌شود. سایر پارامتر‌های اقلیمی نیز هر کدام به نحوی در بخش‌های طراحی و احداث ساختمان‌ها و شهر‌ها دارای اهمیت است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان با اعلام حمایت از توسعه هواشناسی استان گفت: اکنون اختیارات شورای برنامه ریزی و توسعه استان به شهرستان‌ها تفویض شده که می‌توان از این ظرفیت نیز برای توسعه زیرساخت‌های هواشناسی استفاده کرد.

انتهای پیام/ع

۸ ایستگاه خودکار هواشناسی در سطح استان فعال است

برچسب ها: هواشناسی ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار