سلطانی گفت: با توجه به افزایش ۲ برابری سهمیه استان‌های سیل زده، کمبودی در توزیع نهاده‌های دامی وجود ندارد.

کمبودی در توزیع نهاده دامی به مناطق سیل زده وجود ندارد/قیمت واقعی هر کیلو گوشت قرمز ۷۵ هزار تومانسعید سلطانی، مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کمبودی در توزیع علوفه در استان‌های سیل زده وجود ندارد، اظهار کرد: شرایط تامین علوفه در مناطق سیل زده به گونه‌ای که مطرح می‌شود، نیست چرا که تزریق علوفه به میزان کافی در این مناطق انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر محل نگه داری دام‌ها از مسائل و مشکلات پیش روی دامداران به شمار می‌رود که باید هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی آن برای استقرار دام‌ها اقدام شود.

سلطانی درباره آخرین وضعیت تسهیلات و کمک بلاعوض به استان‌های سیل زده بیان کرد: از محل صندوق توسعه دامپروری به هر یک از اتحادیه‌های سه استان خوزستان، لرستان و گلستان مبلغ ۲ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد تخصیص داده شده، ضمن آنکه به هر یک از استان‌ها از این محل ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض صورت گرفته است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با توجه به اینکه استان گلستان اولین استان سیل زده کشور است، پنج کامیون خوراک دام رایگان از طریق استان‌های دیگر در اختیار دامداران این استان قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: تجار در تحویل نهاده‌های دامی بهانه تراشی می‌کنند/قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام ۲ هزار و ۵۷۰ تومان


وی با اشاره به اینکه هر هفته مقداری نهاده سهمیه‌ای بین استان‌های مختلف توزیع می‌شود، بیان کرد: در این مدت استان‌های سیل زده اولویت نخست ما بودند به گونه‌ای که سهمیه این استان‌ها را ۲ برابر افزایش دادیم. در کنار این مسئله برخی از استان‌های دیگر حاضر شدند از دریافت سهمیه خود صرف نظر کنند و سهمیه خود را در اختیار استان‌های سیل زده قرار دادند.

سلطانی با اشاره به اینکه به اندازه کافی نهاده دامی وارد شده است، بیان کرد: در توزیع نهاده‌های دامی مشکلاتی وجود دارد به طوریکه بار‌های خریداری شده قبل از عید به سبب مشکلات حمل و نقل به دست تولیدکنندگان نرسیده است.

وی ادامه داد: برخی کامیون داران با نرخ‌های فعلی حاضر به بارگیری نهاده‌های دامی نیستند و برای حمل بار، مبلغ مازاد پشت بارنامه طلب می‌کنند که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به واردات مناسب نهاده‌های دامی، کمبود فعلی نهاده در بازار تصنعی است که به همین خاطر انتظار می‌رود توزیع نهاده در اختیار اتحادیه قرار گیرد تا با اتخاذ تدابیر لازم و اعمال نظارت، توزیع را تسریع بخشیم.

وی درباره تاثیر تلفات دام در سیل اخیر بر شرایط بازار گفت: تلفات دام در استان‌های سیل زده در حدی نبوده که بتواند بر تنش بازار تاثیر بگذارد.

سلطانی با اشاره به اینکه سالانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن نهاده دامی وارد می‌شود، بیان کرد: با تخصیص به موقع ارز به واردات و جلوگیری از قاچاق دام از مرز‌های کشور شاهد روند کاهشی قیمت دام و گوشت قرمز در بازار هستیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران قیمت هر کیلو دام سبک در استان‌های مختلف ۳۳ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب هزینه‌های کشتار نرخ واقعی هر کیلو گوشت ۷۰ تا ۷۵ هزارتومان است که متاسفانه به سبب حلقه‌های واسط با نرخ بالای ۱۲۰ هزار تومان به مصرف کننده توزیع می‌شود.

انتهای پیام/

کمبود نهاده دامی در بازار تصنعی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار