مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: ورود دسته‌جات ملخ از استان‌های بوشهر و هرمزگان سبب شده در حال حاضر ۱۰ شهرستان استان فارس با آفت ملخ‌های صحرایی درگیر باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید دبیری مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از درگیری ۸ شهرستان جنوبی و ۲ شهرستان غربی با این آفت خبر داد و علت این افزایش را ورود دسته‌جات ملخ از استان بوشهر به کازرون و از هرمزگان به لارستان و گراش عنوان کرد.

وی افزود: تاکنون ۸ هزار هکتار از اراضی استان فارس سم‌پاشی شده، اما تراکم زیاد ملخ‌ها مانع از کنترل دقیق و کامل آفت است.

دبیری با بیان اینکه ملخ‌ها به مزارع و باغات استان وارد نشدند، هشدار می‌دهد که در کازرون و ممسنی تا نزدیکی مزارع آمدند و باید کشاورزان پایش روزانه مزارع خود را انجام دهند.

به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس در هر شهرستان ۷-۸ اکیپ برای مقابله با ملخ‌ها آماده هستند، اما به دلیل پراکندگی امکان پایش روزانه توسط ماموران جهاد کشاورزی وجود ندارد.

وی از کشاورزان می‌خواهد که خود پایش مزارع خود را به ویژه اول روز و آخر روز انجام دهند و در صورت مشاهده ملخ سم رایگان از جهاد کشاورزی برای مقابله دریافت کنند.

همچنین هشدار می‌دهد که اگر باد موافق باشد و دسته‌جات بیشتری از بوشهر وارد استان شود امکان اینکه این ملخ‌ها به شیراز نیز وارد شوند، وجود دارد.

علاوه بر آن جهاد کشاورزی استان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که محدودیت منابع و امکانات دولتی سبب شده که نتیجه دلخواه کنترل کامل ملخ در مناطق آلوده و کانون‌کوبی (به منظور جلوگیری از استقرار آفت) حاصل نشود.

براساس آنچه در این اطلاعیه ذکر شده ممکن است آفت به مزارع و باغ‌های استان آسیب وارد کند بنابراین از تشکل‌های کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورز استان انتظار می‌رود که در شرایط حاضر که اوج طغیان آفت است، از تمام توان خود در تهیه امکانات مورد نیاز از جمله تهیه سمپاش، تراکتور، تانکر سمپاش و نیروی کارگر جهت مبارزه با آفت، این سازمان را یاری کنند.

انتهای پیام/م

هجوم ملخ‌های صحرایی به فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار