عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام راحل بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام ناب محمدی را احیا کرد و آبرو بخشید.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری بامداد دوشنبه در مراسم احیاء و شب زنده داری حرم امام خمینی (ره) اظهار داشت: خداوند در بسیاری از آیات قرآن مجید مسلمانان را به تعادل دعوت کرده و فرموده است: شما مسلمانان را امت معتدل قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه انسان به همان اندازه که به لطف خداوند امیداوار است باید از عذاب الهی نیز خوف داشته باشند عنوان کرد: امید بیش از حد به رحمانیت خداوند نباید باعث گناه و معصیت شود، ترس از غضب خداوند هم نباید عاملی باشد که انسان را از توبه و برگشتن به سمت خداوند نامید کند.

حجت‌الاسلام ناطق نوری ادامه داد: ما در صفات و اسامی الهی هر دو این دو جنبه را می‌بینیم. خداوند تبارک و تعالی را رحمان، رحیم، کریم، غفار و توّاب می‌گوییم. ولی قهّار و منتقم و جبار هم هست. بزرگان علم اخلاق می گویند خدا صفات جمالیه و جلالیه دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: روحانیون و علمای دینی باید با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (ع) صفات جمالیه الهی مانند بخشنده و مهربان بودن را در کنار صفات جلالیه الهی مانند جبار و قهار بودن را برای امت اسلامی به ویژه نسل جوان تبیین کنند تا شاهد افراط و تفریط در جامعه نباشیم.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما انسان‌ها این است که معمولا در مسائل زندگی، معاشرت‌ها، معاملات، اخلاقیات، عبادات و مسائلی که به نوعی به زندگی ما مربوط است، یا دچار افراط و یا دچار تفریط می‌شویم. در همین مساله خوف و رجا هم گاهی دچار افراط و تفریط می‌شویم. افراط و تفریط حتی در عبادت هم ممدوح نیست. تعادل و اعتدال علامت عقلانیت است. نه به طور افراطی دنبال دنیا بروید و نه به طور افراطی دنبال آخرت بروید و دنیا را رها کنید؛ هر دو غلط است.

وی ادامه داد: جوانان باید بدانند که ثواب کسب روزی حلال برای امرار و معاش خانواده و جلوگیری از دست ذلت به جلوی کسی دراز کردن به اندازه جهاد در راه خداوند است، اگر کسی در راه کسب درآمد حلال کشته شود شهید در راه خداوند محسوب می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) بعد از رسول خدا(ص) شایسته‌ترین و پاک‌ترین انسان اولین و آخرین است. این علی(ع) با آن دقتی که در بیت‌المال دارد، به خدا می‌گوید من بنده‌ای غرق گناه هستم و تو بی نیاز بخشنده‌ای؛ اگر علی را عذاب کنی عدل تو است و اگر ببخشی تو آگاه تری.

حجت‌الاسلام ناطق نوری یادآور شد: احیاء و شب زنده داری برای توبه و برگشتن به راه خداوند نشات گرفته از امید انسان به رحمانیت خدواند است، انسان‌ها باید بدانند خداوند گناهانشان را می‌بخشد، ولی اگر در انجام گناهی افراط شود احتمال اینکه خداوند با بنده خود قهر کند وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد انسان از رحمت خدا مایوس باشد، معنای احیا و شب زنده‌داری و روزه و نماز از بین می‌رود. برای این دور هم جمع شده‌ایم که به خدا بگوییم نفس اماره و شیطان باعث شد خطا کنیم؛ ما را ببخش و ما هم قول می دهیم دیگر دور گناه نرویم.

حجت‌الاسلام ناطق نوری با اشاره به اینکه در جوار حرم امام قرار داریم، گفت: کنار قبر کسی هستیم که بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام ناب محمدی را احیا و زنده کرده و به مسلمانان آبرو داده و پیش خداوند آبرو دارد. امیرالمؤمنین(ع) و قرآن را واسطه قرار می‌دهیم که از اینجا که رفتیم بیرون خوف و رجا را با هم داشته باشیم؛ هم بترسیم و هم امیدوار باشیم. ان شاء الله خداوند در این شب ما را از گناه و افراط و تفریط بی جهت نجات دهد.

مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مانند سنوات گذشته با حضور بیت امام راحل از جمله سید حسن خمینی یادگار امام خمینی (ره) و جمعی از مسئولان کشوری و خانواده‌های معزم شهدا و مردم در حرم بنیان گذار کبیر انقلاب برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
درود بر امام و انديشه امام
آخرین اخبار