برای نخستین بار در جنوب کشور، دستگاه الکتروکورتیکوگرافی ۶۴ کاناله برای کمک به درمان بیماری صرع در بیمارستان شهید چمران شیراز به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: گام نخست پروژه مانیتورینگ طولانی مدت صرع، یک پروژه مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مرکزیت مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز و ستاد علوم شناختیِ معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری است.

مجید رضا فرخی با بیان اینکه استفاده از روش های مغزنگاری برای ثبت فعالیت‌های مغزی و تحریک الکتریکی قشر مغز در حین عمل جراحی و نقشه برداری مغز است، افزود: در واقع این روش مبتنی بر الکتروفیزیولوژی ثبت داده‌ها از قشر کورتکس انجام می‌شود ، این پروژه از چهار سال پیش با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری به صورت یک برنامه درمانی پژوهشی با اختصاص ۱۲ میلیارد ریال مصوب شد که ۶ میلیارد آن از سوی ستاد علوم شناختی تامین شده است.

وی ادامه داد: گام نخست پروژه مانیتورینگ طولانی مدت صرع، برای نخستین بار در جنوب کشور از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری بین بخشی گروه های نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب و مرکز تحقیقات علوم اعصاب شیراز آغاز به کار کرد.

فرخی با بیان اینکه این دستگاه قادر به ثبت امواج مختلف مغزنگاری با ۶۴ کانال از بیمار است گفت: این دستگاه در بخش های درمان، آموزش و پژوهش مورد استفاده قرار می گیرد که نقطه عطفی در تنوع خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان قطب آمایشی پنج کشوری است.

رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای راه اندازی این پروژه دستیابی هر چه سریعتر بیماران مبتلا به صرع در جنوب کشور از خدمات این پروژه و نیز کاهش هزینه برای خانواده ها است.

او بیان کرد: به زودی با حمایت مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شاهد راه اندازی گام دوم این پروژه شامل انجام الکتروگورتیکوگرافی ۲۵۶ کاناله برای نخستین بار در کشور هستیم و روش های درمانی جدید از جمله جراحی صرع با استفاده از این شیوه قابل انجام است، این امر تحول جدی در درمان برخی از بیماران صرع محسوب می شود و در گردشگری سلامت در سطح بین المللی اهمیت دارد.

نقشه‌برداری مغز حین عمل جراحی و انجام ارزیابی کارکردی یکی از چالش‌های مهم برای جراح است تا آسیبی به نواحی کارکردی مغز وارد نشود، بنابراین پیش از عمل جراحی مغز توسط متخصصان علوم اعصاب نخست ثبت الکتروفیزیولوژی از سطح کورتکس انجام شده و هر یک از نواحی کارکرد شناختی مغز مشخص می‌شود.

با این اقدام جراح از قبل کارکردهای مغز را دانسته و با این دانش و دید بازتر عمل جراحی را انجام می‌دهد به این ترتیب کمترین صدمات متوجه بیمار می‎شود، با استفاده از الکتروکورتیکوگرافی اختلالات عملکردی فرد پس از جراحی به حداقل می رسند. اگر هنگام جراحی تنها بافت آسیب دیده برداشته شود، بافت‌های سالم آسیب نمی بینند.
انتهای پیام/م

افتتاح فاز نخست الکتروکورتیکوگرافی ۶۴ کاناله  در بیمارستان چمران

برچسب ها: درمان ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.