مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ۹۵۰ هزار دلار صنایع دستی از خراسان رضوی به صورت رسمی و چمدانی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ابوالفضل مکرمی فر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:با توجه به شعار سال، احیای صنایع دستی در خراسان رضوی مصداق تحقق این شعار است، زیرا صنایع دستی با کمترین سرمایه گذاری، بیشترین اشتغال زایی را دارد و از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و گسترش حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ جلوگیری می‌کند.

وی افزود: هشت هزار و ۶۳۴ هنرمند در صنایع دستی خراسان رضوی شناسایی شده اند که از این تعداد چهار هزار و ۲۳۸ نفر زن و بقیه مرد هستند.

مکرمی فر با اشاره به اشتغالزایی برای هزار و ۴۷۴ نفر از هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی و اشتغال دائم برای ۶۷۰ نفر پارسال ادامه داد: در دو ماه امسال ۲۲۹ نفر در زمینه صنایع دستی مشغول فعالیت شدند که براساس پیش بینی این آمار تا پایان امسال به هزار و ۴۵۰ نفر می‌رسد.

وی گفت: این استان با تولید سالانه ۵۰ هزار و ۳۷۴ کیلو گرم سنگ‌های قیمتی، ۸۵ درصد از نیاز کشور به این حوزه را تامین می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: روستای بسک از توابع شهرستان تربت حیدریه به عنوان روستای ملی صنایع دستی به ثبت رسیده است و در بخش بایگ این شهرستان سالانه یک میلیون و ۹۵۴ هزار تن ابریشم تولید می‌شود.

مکرمی فر گفت: مواد اولیه و دانش صنایع دستی، بومی است و تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری روی آن داشته باشد از این رو صنایع دستی بالاترین ارزش افزوده را بین دیگرصنایع دارد و ارز آوری آن تضمین شده است.

وی با اشاره به این که از ۴۶۰ رشته صنایع دستی در جهان، ۲۹۵ رشته در ایران فعال است، ادامه داد:ایران با برخورداری از هشت شهر و دو روستای جهانی بالاترین آمار ثبت شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی را دارد و سومین کشور از نظر صادرات صنایع دستی است.

انتهای پیام// ز.‌ی


صدور ۹۵۰ هزار دلار صنایع دستی از خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار