رئیس فراکسیون مستقلان توضیحاتی درباره تعامل برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس ارائه کرد.

مطهری تنها بازمانده انتخابات هیئت رئیسه / مسئولیت با افرادی که خواستند به صورت مستقل کاندیدا دهندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلان ولایی در حاشیه صحن علنی امروز (یکشنبه ۵ خرداد ماه) با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس، گفت: درباره انتخابات هیئت رئیسه موضوع غیرطبیعی امروز رخ نداد و امسال بیستمین انتخابات هیئت رئیسه‌ای است که بنده در آن رأی داده‌ام.

وی ادامه داد: پیش از این هم به دوستان گفتم معمولا سال اول مجلس رقابت بسیار جدی است، اما زمانی که افراد بر کرسی هیئت رئیسه نشستند آن زمان پایین آوردن آن‌ها کار ساده‌ای نیست و همیشه هم در طول ادوار مجلس همینگونه بوده است.

جلالی تأکید کرد: گاهی سالی یک یا حداکثر دو نفر در هیئت رئیسه تغییر می‌کنند، ولی دوستان دیگر فراکسیون‌ها به این موضوع توجه نکردند، ابتدا با هر دو فراکسیون نمایندگان ولایی و امید صحبت کردم که بیایید تعامل کنیم تا همین افراد حفظ شوند، زیرا نوع برخورد با افرادی که در هیئت رئیسه هستند برایشان هزینه‌ساز است، اما آن‌ها اعلام کردند که می‌خواهند بررسی کنند و در نهایت هم لیست جداگانه دادند.

رئیس فراکسیون مستقلان ولایی تصریح کرد: اکنون هم تنها یک نفر از هیئت رئیسه باز مانده و دیگر اعضا ابقا شدند، این موضوع برای کسی که سابقه پارلمانی داشته یا حداقل سوابق را مطالعه کرده باشد امر کاملا بدیهی است.

وی درباره انتخاب نشدن دوباره مطهری هم، اظهار کرد: مسئولیت این موضوع با کسانی است که می‌خواستند در تمام قسمت‌های هیئت رئیسه به صورت مستقل کاندیدا معرفی کنند و این موضوع امکان پذیر نیست که همه به کاندیدای ما رأی دهند.

جلالی با بیان اینکه رأی با مسالمت و همجوشی انجام می‌شود، گفت: از سال اول مجلس، برخی دوستان از فراکسیون امید نزد ما آمدند و اعلام کردند که بیایید لیست کامل بدهیم و کل پارلمان را در دست بگیریم، اما همانجا تصریح کردم که این موضوع خلاف مشی ماست، زیرا قائل به تعامل هستیم و دیگر آنکه پارلمان را نمی‌شود بدون مشارکت جمعی اداره کرد.

رئیس فراکسیون مستقلان ولایی ادامه داد: همه جریانات حاضر در مجلس باید در جایگاه هیئت رئیسه نماینده داشته باشند و آن‌ها می‌توانند در انتظام بخشی پارلمان نقش داشته باشند، من و فراکسیون مستقلان در جهت تعامل و رسیدن به یک لیست واحد در این انتخابات هیئت رئیسه صحبت کردم.

وی بیان کرد: حتی به دوستان هم اعلام کردم که مردم از برخی خبر‌ها اطلاع ندارند و با خود می‌گویند زمانی که ما درگیر تورم، گرانی و بیکاری هستیم، آقایان در مجلس بر سر یک کرسی با یکدیگر دعوا می‌کنند لذا وقت مجلس نباید برای این مسائل تلف شود و باید به آن‌ها نشان دهیم که کنار یکدیگر منسجم هستیم و نشان دهیم برای حل مشکلات داریم تلاش می‌کنیم که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و ۳ لیست جداگانه ارائه شد.

جلالی در پاسخ به این سوال که چرا مطهری در سال چهارم مجلس نتوانست از نمایندگان برای نایب رئیسی رأی بگیرد، اظهار کرد: اگر آقایان در لیست امید تعامل می‌کردند می‌توانست این اتفاق نیفتد، پس وقتی تعامل نمی‌کنید و می‌گوئید که از ابتدا تا انتهای انتخابات هیأت رئیسه خودمان لیست می‌دهیم و همه موظف به رأی به این لیست هستند، شدنی نیست.

وی ادامه داد: در مجلس هیچ فردی نماینده‌تر از دیگری نیست. نمایندگان برای خود شأنی قائل هستند پس باید با داشتن رفتار منطقی به گونه‌ای پیش رفت که نمایندگان هم براساس منطق حرکت کرده و پیش روند.

جلالی یادآور شد: با آقای مطهری دو، سه بار تلفنی صحبت کردم و به ایشان گفتم که فکر می‌کنم این تصمیمات غلط منجر به این می‌شود که افرادی مثل شما در معرض خطر قرار گیرند. یعنی این پیش‌بینی را از قبل می‌توانستیم انجام دهیم. امیدواریم از این‌ها درس بگیریم، البته که دیگر برای ما نوبت درس گرفتن نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین با اشاره به تفاوت روز قدس امسال با سالهای گذشته گفت: روز قدس امسال به مراتب از سال‌های گذشته مهم‌تر است؛ چراکه اتحادی بین رژیم صهیونیستی و برخی از حکام عرب منطقه ایجاد شده است. اسرائیلی‌ها از یک جهت موفقیت به دست آوردند از آن جهت که حداقل مسئله فلسطین را از اولویت برخی از دولت‌های اسلامی خارج کردند. البته در بین امت اسلامی مسئله فلسطین به عنوان مسئله اول است.

وی ادامه داد: در این بین همواره تلاش جمهوری اسلامی ایران بر این بود که در اولویت و مسئله اول بودن موضوع فلسطین به عنوان موضوع اول جهان اسلام را زنده نگه دارد، البته متأسفانه برخی از کشور‌های مرتجع منطقه که در گذشته با نتانیاهو مراودات پنهان داشتند، اکنون وارد فاز مراودات آشکار شده‌اند.

جلالی اظهار کرد: از یک طرف دیگر موضوع معامله قرن و به دنبال آن خارج کردن فلسطینی‌ها از وطن خود را دنبال می‌کنند. توطئه‌های عمیقی را انجام می‌دهند لذا ان‌شاءالله امسال روز قدس در ایران و سایر بلاد اسلامی متفاوت بوده و مردم برای احقاق حق مسلمانان و بیت‌المقدس و احیای حق فلسطینی‌ها در تظاهرات گسترده شرکت کنند و نشان دهند که از این نوع عملکرد حکام منطقه و رژیم صهیونیستی و به خصوص دولت آمریکا و ترامپ ناراضی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: ایشان به این مطلب اشاره کرد که اگر جریان مقاومت امروز حضور نداشت و سرزمین‌های لبنان را آزاد نمی‌کرد امروز آقای ترامپ آن را به عنوان سرزمین‌های رژیم صهیونیستی اعلام می‌کرد یعنی همان کاری که با جولان انجام داد. این‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها جنگ را جدی گرفته‌اند و لازم است مسلمانان به شکل پررنگ‌تری در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوالی دیگری درباره طرح مرکز پژوهش‌ها برای چگونگی اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تأمین کالای اساسی گفت: در جلسه سران شورای هماهنگی قوا در این باره بحث‌های جدی انجام شده و دبیرخانه این شورا هم مسئول رسیدگی شده که دیروز در این دبیرخانه به تصمیمات خوبی رسیده است.

وی افزود: ما نیز در مرکز پژوهش‌ها سند خوبی را به عنوان اقتصاد بدون نفت تهیه کردیم مبنی بر اینکه چطور بتوانیم اقتصاد خود را بدون فروش نفت اداره کنیم. البته این به معنای استقبال از عدم فروش نفت نیست.

نماینده تهران گفت: ما تلاش خود را انجام می‌دهیم و مسئولان دولتی هم در تلاش برای فروش نفت هستند، ولی ما فکر می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های خوب موجود در داخل کشور می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت حفظ کنیم.

جلالی  اظهار کرد: این به معنای وجود اقتصاد شتابنده با رشد بالا نیست بلکه به معنای حفظ جمهوری اسلامی ایران و اقتصاد است، در این باره مرکز پژوهش‌ها اقدامات و مطالعات لازم را انجام داده است. اخیراً هم تیم اقتصادی ما جلسه‌ای را رئیس مجلس برگزار کرد و توضیحات لازم را ارائه نمود.

وی اضافه کرد: تصمیمات گرفته شده در این طرح ناظر بر چگونگی اختصاص ۱۴ میلیارد ارز است، بالاخره باید دولت و مجلس در این باره کار کرده و آن را به سرانجامی برسانند، اکنون در شرایط فعلی مردم کالایی را با ارز ۴،۲۰۰ تومان دریافت نمی‌کنند لذا صحبت از تقویت اهرم‌های نظارتی و به دنبال آن تغییر شرایط میسر نیست و با این کار اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد. خوش‌بینانه آن است که در نهایت کالا‌ها با ارز نیمایی در اختیار مردم قرار گرفته شود که این کار هم نمی‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: وقتی قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان رسید قیمت کالا‌ها هم متناسب با آن تنظیم شد، اما بعد از کاهش قیمت دلار شاهد پایین آمدن قیمت کالا‌ها نبودیم لذا باید در این باره چاره‌ای اندیشید. ما سناریو‌های مختلفی را آماده کردیم که باید چطور ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تأمین کالا‌های اساسی اختصاص داد. البته نمی‌توان برای حدود چهار میلیارد دلار کاری کرد، چون مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود، ولی این برای برخی از کالا‌های قابل نظارت است که توسط دولت به نوعی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش‌های دیگر که باید کالا‌ها با ارز نیمایی یا بالاتر داده شود بحث صورت می‌گیرد که چطور باید این موضوع در اختیار مردم باشد. مثلاً نظر ما این است که رفاه کارت برای مردم تعریف کرد تا از رفاه کارت آن‌ها مبالغی به ازای کالا‌های دریافتی از فروشگاه‌ها کسر شود. کار‌های مختلفی در این بخش انجام می‌شود؛ تلاش ما بر این است که بتوانیم در نهایت به تصمیمات مشترکی با دولت برسیم یعنی در شورای عالی اقتصادی هماهنگی قوا یا در مجلس تصمیم‌گیری شود که مد نظر دولت هم باشد. ما اقدامات خود را در این راستا انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۳:۵۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
کی به فکر برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم هست که دارند زیر فشاره اقتصادی له میشوند.
آخرین اخبار