به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور درخصوص الکترونیکی شدن امضای پزشکان و کارت هوشمند نظام پزشکی، اظهار کرد: برای اینکه یک سند الکترونیک بتواند از لحاظ مالی و حقوقی مورد استناد قرار گرفته و در امور مالی موسسات و سازمانهای بیمه گر یا مراجع قضایی استفاده شود، نیاز است که استنادپذیر شود.
وی با بیان اینکه استنادپذیر شدن سندهای الکترونیک، با امضای دیجیتال امکان پذیر است، تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی، از پنج سال قبل نسبت به ایجاد امکان امضای الکترونیک و صدور کارت هوشمند نظام پزشکی برای پزشکان اقدام کرده و این موضوع را با همکاری وزرت بهداشت، قوه قضاییه و سازمان توسعه تجارت الکترونیک، پیش برده و پیاده سازی کرده است.
جهانگیری افزود: زمانی که بحث کارت هوشمند و امضای الکترونیک، در سازمان نظام پزشکی به تصویب شورای عالی نظام پزشکی رسید، مقرر شد، سازمان نظام پزشکی کشور، از سال ۹۸ فقط کارت عضویت هوشمند نظام پزشکی که قابلیت امضای الکترونیک برای پزشکان را دارد، صادر کند.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: هر پزشکی که در بستر الکترونیک خدمت ارائه میدهد، باید کارت عضویت هوشمند را دریافت کند تا سند یا نسخه الکترونیکی که تجویز میکند، مورد قبول واقع شود.
وی با بیان اینکه متولی این امر سازمان نظام پزشکی کشور است، تاکید کرد: در این راستا، سامانهای ایجاد شده است تا اعضای جامعه پزشکی با ورود به سامانه نظام پزشکی، در قسمت امضای الکترونیک درخواست خود را ثبت کنند. پس از مطابقت اطلاعات، کارت هوشمند صادر شده و به نظام پزشکی مربوطه در هر شهرستانی ارسال و تحویل داده میشود.
جهانگیری با بیان اینکه در صدور کارت هوشمند نظام پزشکی، تکنولوژیهای برتر انتخاب شده اند، افزود: این کارت به صورت تماسی و مستقیم و به صورت غیر تماسی و از طریق قابلیت NFC در تلفنهای همراه و تبلت ها، مورد استفاده قرار میگیرد.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه امکانات لازم برای صدور این کارتها مهیا بوده و سازمان نظام پزشکی، این کارت را برای تمامی اعضای خود صادر خواهد کرد، عنوان کرد: کارتی که صادر میشود به دلیل هوشمند بودن، در سایر موارد مانند بازآموزی ها، کاربرد دارد.
جهانگیری با بیان اینکه نسخ الکترونیک بدون امضای الکترونیک، اصالت ندارند، افزود: وقتی پزشکی نسخهای تجویز میکند، اصالت نسخه با دست خط، امضا و مهر پزشک سنجیده میشود، اما در نسخه الکترونیک دست خط و مهری وجود ندارد که اصالت نسخه را ثبت کند، بنابراین، امضای الکترونیک میتواند اعتبار و اصالت نسخه را ضمانت کند.
وی گفت: امضای الکترونیک از سوءاستفاده از دست خط، مهر و امضای پزشکان جلوگیری کرده و به تبع آن، مشکلات کمتری ایجاد میشود. نسخه الکترونیک بدون امضای الکترونیک هویت قانونی ندارد.
وی با بیان اینکه امکان ایجاد امضای الکترونیک برای تمامی پزشکان ظرف یک سال آینده مهیا خواهد شد، تصریح کرد: تمام اعضای جامعه پزشکی باید برای دریافت این کارت در سامانه نظام پزشکی و در محل امضای الکترونیک شخصا درخواست دهند و هیچ فردی نمیتواند از طرف آنها درخواست کارت را ارائه دهد، زیرا امضای الکترونیک بار حقوقی و مالی دارد.
انتهای پیام/