رییس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:از ابتدای امسال تعداد ۴۴ هزار و ۷۹۵ رأس گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شدند.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  گفت: بیماری آبله یک بیماری ویروسی و فوق العاده مسری که در زمینه تولیدی و اقتصادی ممکن است مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد که هر سال باید عملیات مایه‌کوبی علیه این بیماری انجام شود.

وی به علائم بیماری آبله اشاره نمود و افزود: به‌وجود آمدن تاول و ضایعاتی در روی پوست قسمت‌های فاقد پشم و موی بدن مانند پلک چشم، سوراخ‌های بینی، لب‌ها، محوطه سینه، شکم، پستان و یا حتی دهان دام سبک از مهم‌ترین نقاط در معرض این بیماری است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با بیان اینکه از بهترین و راحت‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری واکسیناسیون دام‌ها است، اظهار کرد: از ابتدای امسال به منظور جلوگیری از شیوع بیماری آبله در جمعیت دام سبک شهرستان نهبندان تعداد ۴۴ هزار و ۷۹۵ رأس گوسفند و بز در ۹۷ واحد اپیدمیولوژیک دامی این شهرستان، علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

راه انجام تصریح کرد: موثرترین راه پیشگیری از بیماری آبله رعایت اصول مدیریت دامداری و انجام واکسیناسیون سالیانه تمامی گله‌ها و ضد عفونی جایگاه و همچنین جدا کردن دام‌های مبتلا از دام‌های سالم و رعایت اصول قرنطینه‌ای و کنترل ورود و خروج دام به دامداری‌ها است.

وی از دامداران خواست: در صورت بروز این بیماری در گله، از هر گونه نقل و انتقال دام بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کرده چرا که یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری‌های دامی، جابجایی‌های بدون مجوز دامپزشکی شناخته شده است.

انتهای پیام / ط ا

واکسیناسیون بهترترین راه پیشگیری ار بیماری های دام

برچسب ها: دامپزشکی ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.