رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ، گفت: با هدف کمک به بهبود کیفیت زندگی، کاهش آسیبهای ناشی از افتادن، افزایش اعتماد به نفس و ارزش بخشیدن به شخصیت تمرینات ارتقای تواناییهای جسمی، فکری و اجتماعی برای ۱۰۰۴ نفر دانش آموز با نیاز ویژه ذهنی در ۸۵ مدرسه مستقل وضمیمه شهری و روستایی استان انجام گرفته است.
خلیل رنجبر افزود: از این تعداد ۳۴۷ نفر دختر و ۶۵۷ نفر پسر میباشند که در ۱۴ شهرستان تمرینات ادارکی – حرکتی بر روی کنترل تعادل در راستای ارتقای سلامتی و آمادگی جسمانی را آموزش دیده اند.
رنجبر بابیان اینکه کودکان دارای نیاز ویژه ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم کم تحرکتر بوده و به علت این کم تحرکی، دچار ضعفهای جسمانی- حرکتی میشوند، اظهار داشت:نقش ویژه تربیت بدنی در دانش آموزان با نیاز ویژه ذهنی رشد امور حرکتی است که با فراهم آوردن یک برنامه صحیح، پیشرفت در زمینه آمادگی جسمانی به خصوص تعادل آنان را به همراه خواهدداشت.
وی با اشاره به اینکه کم توان ذهنی درمان شدنی نیست، خاطر نشان کرد: علاوه بر نقاشی درمانی، نمایش درمانی، بازی درمانی وفعالیتهای ورزشی مختلف مثل آب درمانی وشنا، ورزش صبحگاهی و ... تمرینات تعادلی برتعادل ایستا وپویایی که به امکانات وشرایط کمتری نیاز دارند در جهت آموزش، توانبخشی و کشف استعدادهای حرکتی این دانش آموزان در نظر گرفته شده است.
رنجبر در ادامه افزود: از طریق تربیت بدنی دانش آموز دارای نیاز ویژه ذهنی یاد میگیرد با افرادی که به نحوی با او در ارتباط هستند روابط بهینه ومؤثری داشته باشد وبه سازگاری بهتر وخودکفایی در روابط اجتماعی دست یابد.
وی گفت:کلاس درس تربیت بدنی برای این دانش آموزان حکم آزمایشگاهی را دارد که طی آن، با وظیفه مهم فراگیری حرکت و یادگیری از طریق حرکت درگیر میشوند و به آنان کمک میشود تا به حداکثر رشد جسمی، فکری و اجتماعی دست پیدا کند.
انتهای پیام/ع