به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در میان منوی پر رنگ و لعاب مدارسی که در کشور وجود دارد و همواره انتقادات بسیاری به آن وارد میشود چند مدتی است که نوع جدیدی از مدارس دیگر هم وارد میدان شدهاند و مدعیاند که نظام تعلیم و تربیت را به شیوه جدید برای دانش آموزان تبیین میکنند.
مدارس مسجد محور که حدود ۱۴، ۱۵ سالی است در نظام تعلیم تربیت و علی رغم مخالفت آموزش و پرورشیها فعالیت میکنند شکل جدیدی از آموزش را دنبال میکنند که کلاسهای آن در مساجد برای دانشآموزان تعبیه شده است؛ فضای آموزشی که با تعاریف استاندارد همخوانی ندارد؛ شرایطی که نمیتوان آن را مصداق خوبی برای نظام آموزشی دانست.
مدافعان این مدارس معتقدند ورود به مدارس مسجد محور نگاهی متفاوت به روند آموزش دانش آموزان دارد و هر کودک و نوجوان میتواند در مدرسه مسجد محور مهارتهای متفاوتی را تجربه کند که شانس آن را در مدارس عادی ندارد.
آدرس غلط تعلیم و تربیت دانش آموزان
یکی از اعتقاداتی که همواره نمایندگان مجلس به نظام تعلیم و تربیت داشتند تنوع بی شمار مدارسی است که گاه استانداردهای لازم را هم برای آموزش در اختیار ندارند حال شیوه جدیدی به نام مدارس مسجد محور که به اعتقاد موافقان، تلفیقی از مدارس اسلامی و به روز است وارد میدان شد، میدانی که سعی دارد نظام تعلیم و تربیت را نادیده گرفته و روشی نو را برای کودکان و نوجوانان تبیین کند.
سند تحول بنیادین راهنمای عمل آموزش و پرورش است که برای پیاده سازی آن تلاش بسیاری شده است هر چند که این سند تا کنون به مرحله اجرای کامل نرسیده است، اما در مسیر اجراست و بنابر اسناد بالادستی و مسئولان نظام مطمئنترین مسیر برای تعلیم و تربیت دانش اموزان محسوب میشود حال در این میان برخی مسیرهای کنارهای را برای تعلیم دانش اموزان به کار میگیرند که هیچ تاییدیهای از سوی آموزش وپرورش ندارند.
چندی پیش محی الدین بهرام محمدیان رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اجرایی نشد سند تحول بنیادین اظهار کرد: سه گروه نمیخواهند این سند در مدارس اجرا شود گروهی که تفکرات لیبرال دموکراسی دارند گروهی که بقایای تفکر شاهنشاهی هستند و دیگری ان دسته افرادی هستند که به اسلام بدون ولایت فقیه اعتقاد دارند و این افرادی در برخی از شهرها مانند اصفهان و مشهد مدرسه برگزار میکنند و نمیخواهند نظام علمی کشور را به رسمیت بشناسند.
ممنوعیت تحصیل دانش آموزان در مراکز غیرمجاز آموزشی
آموزش و پرورش همواره در تعلیم و تربیت به چارچوب نظام رسمی کشور تاکید دارد و برگزاری هر گونه کلاس یا برنامه آموزشی را بدون مجوز کاملا غیرقانونی میداند حال برخی مدارس مسجد محور به عنوان یک مصادیق در پایتخت مشاهده شده است قد علم کردهاند تا در مقابل این موضوع بایستند هرچند فعالیت قانونی این مدارس بیشک مانعی ندارد اما فعالیت بدون حد و مرزی و مجوز وجاهتی قانونی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین حجت الله ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی امور مساجد در گفتوگو با خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مدرسه-مسجدی که در یکی از خیابانهای پایتخت برای آموزش دانشآموزان فعالیت میکرد، اظهار کرد: اگر قرار باشد فعالیتی در حوزه مساجد مدرسه محور شکل بگیرد، حتما باید قبل از اقدام روند قانونی آن و اخذ مجوز طی شود.
به دنبال این موضوع آموزش و پرورشیها هم نسبت به برپایی چنین کلاسهای درسی واکنش دارند و در این زمینه مهدی نوید ادهم دبیر کل شورا عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وجهه قانونی این مدارس و فعالیت آن اظهار کرد: برخی افراد بدون توجه به فضای فیزیکی استاندار آموزش و برنامه درسی اقدام به راه اندازی مدارسی تحت عنوان مدارس مسجد محور کردهاند که به هیچ عنوان با این مدارس و فعالیت آنها موافق نیستیم البته برخی مدارس مجوزهای لازم را کسب کردهاند و در چارچوب برنامه درسی رسمی کشور وارد فضای آموزشی استاندارد به عنوان مدارس غیر دولتی فعالیت دارند که دایر بودن این مدارس مشکل قانونی ندارد.
نوید ادهم ادامه داد: گروهی از مدارس با عنوان مدرسه مسجد محور را در فضای مسجد برگزار میکنند و مدعی مدرسه داری متفاوت هستند که به هیچ عنوان با آنها موافق نیستیم همچنین دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل کنند، اجازه امتحان دادن ندارند.
وی با اشاره به سابقه فعالیت این مدارس تصریح کرد: عدهای با عنوان نگاهی مثبت به فعالیتهای فرهنگی وارد عمل شدند تا تغییراتی را در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کند البته رگههایی از شیطنت در نظام تعلیم تربیت را دنبال میکنند و بر همین اساس مدارسی به نام مسجد محور راهاندازی کردند.
هرچند این موضع نافی ارزش مساجد نبوده و نیست اما رعایت چهارچوبها را برای برپایی مدرسه ضروری میداند و بسترقانونی آموزش و پرورش را برای دستیابی به اهداف تربیت گوشزد میکند.
راه اندازی مدرسه مسجد محور در پایتخت
علی رغم تاکید آموزش و پرورشیها مبنی بر فعالیت مدارس مبتنی بر مجوزهای رسمی از این وزارتخانه، اما در پایتخت نشانهای از مدارس مسجدمحور مشاهده شد، مدرسهای که در دوره متوسطه اول و دوم اقدام به برگزاری کلاسها آموزشی میکرد و حتی جذب دانشآموز برای سال آینده را هم در دستور کار داشت این موضوع را از آموزش و پرورش تهران پیگیری کردیم که نشان داد فعالیت این مدرسه هم طبق صحبت آموزش و پرورشیها مجوز فعالیت ندارد و امور مساجد هم آنطور که از اظهارات مسئولش بر میآید با فعالیت بیمجوز مدرسه موافق نیست.
لونی رئیس آموزش وپرورش منطقه ۱۱ تهران در گفتوگو با خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت این مدرسه اظهار کرد: با توجه به گزارشهای رسیده بررسیهای لازم نسبت به مجوز دار بودن این مدرسه انجام شد و بر اساس بررسیهای انجام شده دریافتیم فعالیت این مسجد تحت عنوان مدرسه قانونی نبوده است و اجاره فعالیت ندارد همچنین برای سال تحصیلی آینده هم نمیتواند دانشاموز جدیدی را جذب کند.
توضیحات آموزش وپرورشیها درباره مدارسی که مدعی فعالیتهای ویژه برای دانش آموزان هستند، اقدام غیرقانونی را نمیپذیرند و حتی دبیر کل شورای عالی آموزش وپرورش معتقد است خانوادهها اکیدا نسبت به ثبت نام فرزندانشان در مراکز معتبر توجه لازم را داشته باشند و تحت هر عنوانی فرزندانشان را به این مدارس نسپارند.
مدارس مسجد محور بدون مجوز هم که مدعی تربیتی متفاوت هستند گویی آدرس غلطی را برای تبیین برنامههای خود در نظر دارند چرا که نظام تعلیم و تربیت کشور با وجود اسناد متقن و جامعی همچون سند تحول بنیادین اهداف شش گانهای را برای تربیت دانش آموزان و نسل آینده در نظر دارند و مسیرهای بیراهه که گاه مدعی اهداف متعالی هستند نمیتوانند آن را به مقصد برسانند.
انتهای پیام/
واقعا اموزش رسمی در حال عقب گرد جدی است، از سطح سواد تا اخلاق، مهم چیزهایی است که باید یک دانش آموز یاد بگیر ه، که در مدرسه یاد نمیگیره، کاش در همه شهرها امکان مدارس مسجد محور وجود داشت. واقعا صلاحیت مسجد از سودجویان آموزشی کمتر است؟
برعکس آموزش و پرورش که این چیزها خیلی کم پیدا میشه توی مدارسش ،نمونه بارز اون هم سند۲۰۳۰
هر وقت اموزش و پرورش سند 20 30 را کنار گذاشت مردم میتونن با اعتماد بیشتری فرزندانشون رو بهشون بسپارند
من یه پدرم و هیچ وقت بچمو به مدارس آموزش و پرورش نمیفرستم. (با این اتفاقات اخیر که تو مدارس افتاده)