حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی آموزش و پرورش و رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت تربیت معلم و نقش آن در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: مولفه معلم و تربیت معلم یقینا از عناصر کلیدی تعالی یا انحطاط نظامهای آموزشی محسوب میشود؛ بدون حضور معلم، مدرسه تبدیل به پارک کودک و نوجوان میشود هرچند سایر مولفهها وجود داشته باشند.
وی ادامه داد: معلم به مدرسه هویت میدهد و حضور معلمان حرفهای، متعهد که واجد صلاحیتهای معلمی باشند در ساختن وشکل گیری شخصیت دانش آموزان و تربیت و آموزش آنان برای حضور در عرصههای مختلف زندگی ضرورت تام و تمام دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اکنون چنین معلمانی در دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارند یا خیر گفت: بسیاری از معلمان از حدنصاب لازم شرایط معلمی بر خوردارند و لازم است در دورههای باز آموزی و کارگاههای مهارتی با نیازهای جدید و شرایط اجتماعی و روانشناسی تربیتی آشنایی بیشتری پیداکنند ولی این بدان معنا نیست که همه افرادی که معلمی میکنند، در تراز معلمی هستند.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: باید نظام سنجش صلاحیت و ارزیابی حرفهای نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهد البته به اعتقاد من باید در ارزیابی، تشخیص صلاحیت حرفهای و اخلاقی و سیاسی و اجتماعی و داوری در اثربخشی و بازدهی آموزشی و تربیتی معلمان یک نهاد مدنی متشکل از معلمان و ذینفعان ایفا نقش کند و این همان سازمان نظام معلمی است که بارها یادآوری کرده ام.
وی درباره روشهای تامین نیروی انسانی با توجه به سونامی بازنشستگی که آموزش و پرورش با آن مواجه است، گفت: تأمین نیروی انسانی و تربیت معلم از وظایف و مأموریتهای دانشگاه فرهنگیان است و باید این دانشگاه در کانون توجه سیاستگزاران آموزش و پرورش و آموزش عالی و دولت و مجلس قرار گیرد همانطور که سال گذشته حضور مقام معظم رهبری دراین دانشگاه حاکی از این مهم بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان بیان کرد: به اعتقاد من جذب معلم بدون سپری کردن دورههای تربیت معلم و خارج از فرایند تعریف شده در دانشگاه فرهنگیان بیراهه رفتن و پشت کردن به سند تحول است، البته لازمه التزام به چیزی، التزام به لوازم آن چیز است. جذب دانشجو و تربیت معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان نیازمند فضا و تچهیزات، منابع مالی و منابع انسانی اعم از هیئت علمی و پشتیبانی علمی و بورسیه دانشجویان است.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: دانشجو معلمها مستخدم رسمی هستند نباید در حاشیه قرار گیرند و در عین حال از مراقبتهای حرفهای و صنفی و اخلاقی بهرهمند شوند.
انتهای پیام/