به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای اخیر بحثها بر سر اختیارات داشته و نداشته دومین مقام عالی و بالاترین مقام اجرایی کشور داغ شده، دومینوی این بحثها از یک جلسه افطاری در سالن اجلاس سران کلید خورد، همان لحظهای که برخی فعالان سیاسی با روحانی به بحث نشسته و خواستههای خود را طرح کردند، اما روحانی تذکر میدهد تا خواستهها در حیطه جغرافیایی اختیارات او طرح شده و بحثی خارج از اختیارش مطرح نشود. به همین بهانه در این گزارش به بررسی برخی از حدود و اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی و شرایط مختلف کشور میپردازیم.
وعده هایی با اطلاع از اختیارات!
قانون اساسی در مورد اختیارات ریاست جمهور چه می گوید؟
یکی از اصولی که دایره اختیارهای عملی ریاست جمهوری و دولت را نشان میدهد اصل ۱۳۴ قانون اساسی است که روحانی نیز در دیدار رمضانی با اصحاب رسانه به آن اشاره کرده و گفته است که کار دولت بی نقص نیست تازه اگر تمام اختیارهای دولت در قانون اساسی را در اختیار ما بگذارند، اما اصل ۱۳۴ دقیقا چه میگوید؟، سوال اینجا است که اختیارات این اصل را چه کسی از دولت و رئیس آن گرفته است؟ کاش رئیس جمهور شفافتر منظور خود را مطرح کند.
اما اصول دیگری هم در قانون اساسی از اختیارات رئیس جمهور است که در ذیل به برخی از این اصول اشاره خواهیم کرد:
اصل ۱۲۶: رییس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.
اصل ۱۳۶: رییس جمهور می تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رای اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیات وزیران تغییر نماید باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیات وزیران تقاضای رای اعتماد کند.
اصل ۱۳۹: صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیات وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد. در مواردی که طرف دعوی خارجی باشد و در موارد مهم داخلی باید به تصویب مجلس نیز برسد. موارد مهم را قانون تعیین می کند.
اصل ۱۳۸: علاوه بر مواردی که هیات وزیران یا وزیری مامور تدوین آیین نامه های اجرایی قوانین می شود، هیات وزیران حق دارد برای انجام وظایف اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمانهای اداری به وضع تصویب نامه و آیین نامه بپردازد. هر یک از وزیران نیز در حدود وظایف خویش و مصوبات هیات وزیران حق وضع آیین نامه و صدور بخشنامه را دارد ولی مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. دولت می تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیونهای متشکل از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات این کمیسیونها در محدوده قوانین پس از تایید رییس جمهور لازم الاجرا است. تصویب نامهها و آیین نامه های دولت و مصوبات کمیسیونهای مذکور در این اصل، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی می رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیات وزیران بفرستند.
آقای روحانی از شما پذیرفته نیست!
در همین راستا مصطفی کواکبیان در واکنش به درخواست اختیارات ویژه از سوی روحانی گفت است: «آقای روحانی از شما پذیرفته نیست که بگویید چندان اختیاری ندارم، چراکه شما رئیس شورایعالی امنیت ملی هستید و ریاست دهها شورای جور واجور را هم در اختیار دارید و این مساله نشاندهنده اختیارات گسترده شما است. اگر هم در مواردی طبق قانون اساسی باید مسائل به تصویب و نظر مقام معظم رهبری برسد، در عمل و در طول این چندین سال مشخص شده است که ایشان با توجه به نظر مشورتی کارشناسان و متخصصان تصمیم میگیرند و بر این اساس جای هیچگونه تعلل و درنگی برای تحقق وعدههایتان وجود ندارد.»
روحانی از اختیارات گسترده اش برای حل مشکلات استفاده کند
عباسعلی کدخدایی قائم مقام و سخنگوی شورای نگهبان نیز به این بحث اختیارات ویژه واکنش نشان داده و در صفحه توییتر خود اینگونه نوشت: رؤسای جمهور ادوار مختلف، طبق قانون اساسی اختیارات وسیعی داشته اند، و در این دوره نیز اختیارات بیشتری متناسب با شرایط کشور تفویض شده است. آیا از ظرفیت این اختیارات گسترده برای حل مشکلات استفاده شده است؟
محمد دهقان نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با بحث اختیارات رئیس دولت و درخواست اختیارات ویژه در گفتوگویی گفت: با موافقت مقام معظم رهبری، اختیارات ویژهای برای مقابله با تحریمها به رئیسجمهور داده شده که بعضا به جای دور زدن تحریمها، قوانین را دور میزنند.
از سوی دیگر سعید لیلاز عضو حزب کارگزاران درباره اظهارات رئیس جمهور میگوید «اختیاراتی که آقای خامنهای به روحانی و سران سه قوه دادهاند، اگر به چوب داده بودند تا الان یک کاری کرده بود.»
سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به درخواست رییس جمهور مبنی بر داشتن اختیارات ویژه اظهار کرد: این ادعا و صحبت آقای روحانی بسیار عجیب است، چرا که طبق قانون اساسی رئیس جمهور بالاترین اختیارات را بعد از مقام معظم رهبری دارد. آقای روحانی چقدر از اختیارات خود در طی ۶ سال گذشته استفاده کرد؟ ۱۴ میلیارد دلار از ذخایر کشور بر باد رفت در حالی که میتوانست با استفاده از اختیاراتش مانع این امر شود. اکنون وضعیت برجام بسیار آشفته است و همچنین ارزش پول ملی بسیار کاهش یافته است، روحانی نمیتوانست با اختیاراتی که دارد مانع این مساله شود؟ لذا این اظهار نظر رئیس جمهور فرار رو به جلو است.
حال باید دید رئیس جمهور با چه هدفی موضوع اختیار نداشتنش را مطرح کرده است؛ آیا روحانی در مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز به دنبال فرار رو به جلو است؟!
انتهای پیام/
تا 1400 بناست یکطرفه به برجام پایبند باشید
چرا در مذاکرات شروط نه گانه را نادیده گرفتید
چرا تعهداتی برای تصویب و اجرای cft , fatf , 2030 داده اید
چرا رانت و فساد و اختلاص در بدنه دولت اینقدر زیاد است؟
چرا خصوصی سازی را با قیمت زیر 10% واگذار میکنید
بدنه دولت باید چابک بشود
هر کسی در هر منسبی حرفی زد باید مسئولیت حرفش رو قبول کنه
و در قبال حرف و عملکردش پاسخگو باشد
در ایران اگه بناست قانونی اصلاح بشه باید قانون برخورد با جرائم اقتصادی رشوه و رانت و اختلاس و بانکداری ربوی و ویژه خواری و خصولتی اصلاح بشه
اگر با مفسدان دانه درشت برخورد مقتضی صورت گیرد کسی دیگر به طمع غارت بیت المال مسلمین نمی افتد
باید با کنار زدن این مشکلات (موقع انتخابات و رای دادن با دقت و با تحقیق)
و روی کار آوردن مدیران جوان و انقلابی
برای برداشتن گام دوم انقلاب بتوانیم سریعتر حرکت کنیم
مردم میدانند و یادشان نرفته هنوز
فراموش کردید
هی آزادی آزادی
اره آزاری به قیمت گرسنگی
شما این مسئولیت را با تمام اختیاراتش پذیرفته اید یا به وعده ها عمل کنید اختیارات ویژه معنا ندارد وفراراز مسئولیت است
الان فهمیدم منظور از "راه حل" چیست!
پس رییس جمهور و هیئت وزیران در ایران چیکاره اند؟!
این گزارش ابعاد بسیاری دارد که هر کسی به اندازه بضاعت فکری خود از آن بهره خواهد گرفت !!!!
در هر صورت متشکریم.