سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری اراک گفت: اجرای ۱۳ طرح نوسازی و بهسازی عرصه‌های فرسوده در محله‌های حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده اراک، چهره این مناطق را متحول کرده است.

سکونت ۲۳ درصد جمعیت کلانشهر اراک در محله‌های حاشیه‌ایبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، جعفرپور سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری اراک بابیان اینکه  اجرای ۱۳ طرح نوسازی و بهسازی عرصه‌های فرسوده در محله‌های حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده اراک، چهره این مناطق را متحول کرده است، گفت: این طرح ها با مجموع اعتبار ۱۶۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال با محوریت شهرداری اراک از سال گذشته در مناطق حاشیه‌ای قنات ناصری، کوی سجادیه، کوی امام علی (ع)، شهدای صفری، باغ خلج و محله بازار کلید خورده و بخش مهمی از آنها به بهره برداری رسیده است.

جعفرپور: مجموع اعتبارات بازآفرینی شهری استان مرکزی در سال گذشته ۳۶۱ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال بود که سهم اراک از آن ۲۶۱ میلیارد و ۷۱۸ میلیون ریال تعریف شده بود و به غیر از شهرداری، بسیج سازندگی، مرکز بهداشت، آبفا، بهزیستی، میراث فرهنگی، توزیع برق و فنی و حرفه‌ای نیز از اعتبارات تخصیصی ستاد اراک سهم اجرایی داشته و طرح‌هایی را در دست انجام دارند.

وی افزود: از مجموع اعتبارات تخصیصی ستاد بازآفرینی شهری استان مرکزی ۷۲ درصد اعتبار سهم ستاد اراک و ۲۸ درصد سهم ستاد بارآفرینی شهرستان ساوه است و طرح‌های بازآفرینی شهرداری اراک نیز سال ۹۷ از کل اعتبار تخصیصی این شهرستان ۶۴ و هفت صدم درصد را شامل شده است.

وی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی چهار ساختمان مرکز چند عملکردی با هدف جلب مشارکت‌های اجتماعی ساکنان مناطق حاشیه ای، ایجاد و بهبود فضای سبز، نوسازی پیاده راه حصار در محله بازار، پله گذاری معابر و هدایتگری آب‌های سطحی، تاسیس مرکز فرهنگی، بهسازی، جدول گذاری و آسفالت معابر، ایجاد هسته گفتمان محله، ساماندهی گورستان و ساخت پارک محله‌ای از جمله طرح‌هایی است که شهرداری اراک در مناطق حاشیه‌ای با محوریت بازآفرینی شهری در دست انجام دارد.

جعفرپور بهبود کیفیت زندگی و زیست پذیری در محله‌های ناکارآمد شهری را هدف اجرای طرح بازآفرینی شهری عنوان کرد.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری اراک اضافه کرد: بازآفرینی شهری سیاست جامع، یکپارچه و هماهنگی است که برای مواجه با ناکارآمدی عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و کالبدی در محله‌های فرسوده و حاشیه‌ای تعریف شده است.

وی گفت: ۴۵۴۴ هکتار از وسعت کلانشهر اراک سکونت گاه غیررسمی است که بیشتر این مناطق با کاربری‌های غیرمسکونی، بدون مجوز شهرداری و رعایت اصول شهرسازی ایجاد شده و در این مناطق مدرسه، فضا‌های فرهنگی و ورزشی یا وجود ندارد و یا در حد ناچیز است.

۲۳ درصد از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری کلانشهر اراک در محله‌های حاشیه‌ای سکونت دارند.

جعفرپور افزود: دبیرخانه ستاد شهرستان اراک در افق سال ۱۴۰۰ با برگزاری ۹ نشست ۵۶ مصوبه را در راستای کمی و کیفی برنامه‌ها و طرح‌های بازافرینی شهری تدوین کرده و با در نظر گرفتن چشم انداز برنامه ششم توسعه بهبود وضعیت اجتماعی ساکنان و ایجاد فرصت‌های شغلی و درامدی را با توجه به ظرفیت محله‌های حاشیه‌ای دنبال می‌کند.

وی توضیح داد: سازمان عمران و بازافرینی فضا‌های شهری بر اساس تبصره یک ماده ۲ آیین نامه داخلی ستاد بازآفرینی شهرستان اراک در راستای تحقق ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه در محله‌های ناکارآمد مداخله و ترمیم و بهبود مناسبات این کانون‌های جمعیتی را پی می‌گیرد.

انتهای پیام / م

بهبود کیفیت زندگی و زیست پذیری در محله‌های ناکارآمد شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.