۵۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان بوشهر، زیرپوشش بسیج ملی کنترل فشار خون قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دبیر بسیج ملی کنترل فشارخون استان بوشهر گفت: هدف ما در بسیج ملی کنترل فشارخون این است که ۵۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان که بیش از ۲۵۰ هزار نفر هستند غربالگری شوند.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: گروه هدف این طرح همه افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار در هر سنی که باشند تعریف شده که چنانچه سایر افراد نیز مراجعه کنند به آنان هم خدمات ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح، افراد به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت مراجعه کرده، فشارخون آنان گرفته‌ و در سامانه سیب به ثبت رسانده می‌شود.

دبیر بسیج ملی کنترل فشارخون استان بوشهر بیان کرد: همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های ثابت و سیار در بیمارستان‌های غیردانشگاهی، مطب‌های خصوصی، درمانگاه‌ها و از طریق دسترسی به سامانه‌ای که به آن مراکز داده می‌شود فشارخون خود را ثبت کنند.

خواجه‌ئیان افزود: افراد می‌توانند با مراجعه به ۶۷ گروه سیار در جا‌هایی که پرجمعیت است، فشارخون خود را ثبت کنند.

وی از دیگر راه‌های ثبت فشارخون را مراجعه به سامانه خوداظهاری عنوان کرد و گفت: افراد چنانچه در منزل دسترسی به دستگاه سنجش فشارخون دارند می‌توانند به سامانه مراجعه کرده، با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد به سوالات پاسخ داده و فشار خود را ثبت کنند.

عمده‌ترین علت مرگ بیماران قلبی فشارخون بالاست

دبیر بسیج ملی کنترل فشارخون استان بوشهر بیان کرد: پارسال در این استان چهار هزار مرگ به ثبت رسید که بیش از هزار و ۷۰۰ نفر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست داده‌اند و عمده‌ترین علت مرگ آنان فشارخون بالا بوده است.

دکتر خواجه‌ئیان افزود: پارسال، ۹۷ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به فشارخون جان خود را از دست دادند که میزان پرفشاری خون در خانم‌ها بالاتر از آقایان است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده یک‌سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران مبتلا به فشارخون بالا هستند و بیش از نیمی از آنان از بیماری خود اطلاع ندارند و هدف از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون هم شناسایی همین افراد و شروع درمان برای آنان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: استان بوشهر جزو استان‌های با شیوع بالای این بیماری نیست، اما این به معنی اینکه خطری ما را تهدید نمی‌کند نیست، زیرا خطر برای افرادی که تحرک کافی ندارند وجود دارد و از این‌رو برای ساکنان استان بوشهر نیز این خطر وجود دارد، زیرا از استان‌های کم‌تحرک کشور هستیم.

۲۴ درصد بوشهری‌ها فشارخون بالا دارند

خواجه‌ئیان گفت: در سال ۹۷ با بررسی‌های دقیق و دومرحله‌ای، وضعیت ابتلا به پرفشاری خون هم استانی‌ها ارزیابی شد که نشان از فشارخون بالای ۲۴ درصد از ساکنان استان داشت و شهرستان‌های دشتی بالاترین و دیّر کمترین میزان ابتلا به فشارخون را دارا بودند.

وی مهم‌ترین عامل افزایش فشارخون را مصرف نمک دانست و افزود: نمک می‌تواند هم نقش افزایش‌دهنده فشارخون و هم کنترل‌کننده را داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: ۹۵ درصد بوشهری‌ها بیشتر از میزان استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند که استاندارد آن ۵ گرم است.

انتهای پیام/ک

۹۵ درصد بوشهری‌ها بیشتر از میزان استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.