به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید ابراهیم حسینی درباره تشدید رسوب گذاری در رودخانه کارون پس از سیلاب اخیر، بیان کرد: با توجه به فروکش کردن سیلاب، رسوبگذاری در رودخانه بیشتر شده، اما برای بررسی میزان رسوب باید مقطع برداری مجدد انجام شود.
وی افزود: امسال برای ساماندهی کارون بزرگ حدود ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که شامل لایروبی و ساماندهی رودخانه است، این در حالیست که اعتبار مورد نیاز برای هر کیلومتر ۸۰ میلیارد ریال است، بنابراین این مبلغ حتی کفاف ساماندهی یک کیلومتر را نیز نمیدهد.
حسینی اضافه کرد: بر اساس آخرین مطالعات مربوط به اوایل دهه ۹۰، رسوب کارون در مقطع اهواز ۱۲ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که پیش بینی میشود بعد از سیل اکنون به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده باشد.
وی با تاکید بر ضرورت لایروبی کارون برای زیباسازی و توزیع مناسب جریان در مقطع اهواز، گفت: رودخانه کارون در بالادست اهواز و دز، شیب عمومی خوبی دارد که باعث میشود رسوبگذاری اتفاق نیفتد، اما در اهواز به دلیل وجود پلهای متعدد و شیب کم رودخانه محلی برای رسوب گذاری است؛ از سوی دیگر پارک جزیره اهواز نیز به عنوان یک مانع این روند را تشدید میکند.
حسینی با بیان اینکه هزینه لایروبی سنگین است ادامه داد: لایروبی هر مترمکعب، ۴۰۰ هزار ریال هزینه در بردارد؛ تا سال ۹۳ در حدود یک میلیون مترمکعب لایروبی در کارون در مقطع اهواز انجام شد، اما با اتمام اعتبار، این طرح متوقف شد.
به گفته وی بر اساس مطالعات اهواز به چهار بازه تقسیم شده که شامل پل هفتم تا پنجم، پل پنجم تا پل ششم (فولاد)، چنیبه و بالادست اهواز است.
حسینی با اشاره به تشکیل جلسه برای لایروبی اضطراری، بیان کرد: هزینه لایروبی بازههای مهم در رودخانههای کرخه، کارون و بهمنشیر در حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.
در پی سیلابی شدن رودخانه کارون در بهار امسال، جریان این رودخانه در اهواز به بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه رسید که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده است. این در حالیست که متوسط جریان این رودخانه در اهواز در حدود ۲۰۰ مترمکعب درثانیه است.
رسوب گذاری، وجود جزایر متعدد و لایروبی نشدن کارون در مقطع اهواز همیشه یکی از گلایههای شهروندان به مسئولان بوده که با پرآب شدن این رودخانه در ۵۰ روز گذشته، پوشانده شده بود.
اکنون با فروکش کردن سیلاب و کاهش دوباره جریان رودخانه، رسوب گذاری در مقطع شهری بیشتر شده و چهره رودخانه را مخدوش کرده است.
رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآبترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.
انتهای پیام/ز