نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است مسکو نمی‌تواند پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) را به تنهایی و برای خودش حفظ کند.

مقام روس: مسکو نمی‌تواند پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را برای خودش حفظ کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل اعلام شده از سوی واشنگتن در خصوص تعلیق عضویت در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) گفت مسکو نمی‌تواند این پیمان را به تنهایی و برای خودش حفظ کند.

اولیانوف افزود: پس از خروج یکجانبه آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، این معاهده در ۲ اوت سال جاری میلادی متوقف خواهد شد. من می‌خواهم تاکید کنم که روسیه نمی‌خواهد از این پیمان خارج شود، اما ما به تنهایی نمی‌توانیم این پیمان را برای خودمان حفظ کنیم.

وی تاکید کرد سیستم بین‌المللی کنترل تسلیحات هم اکنون در شرایط «ناامید کننده‌ای» قرار دارد.

پیش از این، مسکو اعلام کرد هیچ مانع سیاسی یا قانونی برای تبدیل پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد به یک پیمان چند جانبه وجود ندارد. این در حالی است که آمریکا بر خروج یک جانبه از این معاهده اصرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی با مطرح کردن ادعایی علیه روسیه مبنی بر نقض پیمان منع موشک‌های میان برد، اعلام کرد قصد دارد به طور یکجانبه از این معاهده خارج شود. مسکو ضمن رد این اتهامات اظهار داشت واشنگتن این پیمان را بار‌ها نقض کرده است.

اوایل سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه امسال نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن، تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران نیز تأکید کرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا این لحظه هیچ بندی از توافق هسته‌ای را نقض نکرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم هیچ انحرافی را به ثبت نرسانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار