رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: اجباری کردن و یا تعیین سقف افزایش اجاره در بازار مسکن امکان‌پذیر نیست و مشکل ساز خواهد شد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تعیین سقف اجاره، ضابطه‌مند کردن قیمت‌ها برای خرید و فروش و یا رهن و اجاره باید به شکل صحیح اجرا شود، اظهار کرد: تعیین سقف و کف قیمتی در صورتی که اجباری برای مالکان نداشته باشد، می‌تواند بازار اجاره را ساماندهی کند.

وی گفت: در دولت‌های گذشته همزمان با افزایش اجاره در فصل نقل و انتقالات تعزیرات با سرکشی در مشاوران املاک قیمت‌ها را کنترل و در برخی از موارد میزان رهن و اجاره را تعیین می‌کرد که همین امر موجب نابسامانی بازار اجاره شد و مشکلات بسیاری در آن دوره برای بخش اجاره ایجاد کرد.

قلی خسروی با اشاره به اینکه بازار ملک مانند بازار طلا و نقره نیست، اظهار کرد: دولت می‌تواند بر روی سکه، طلا و یا نقره قیمت‌گذاری کند؛ اما واحد‌های مسکونی به دلیل آنکه تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و حتی قیمت هر محله با محله دیگر متفاوت است، امکان قیمت‌گذاری وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:طرح شناورسازی تسهیلات خرید مسکن گره گشای بازار مسکن/ آیا مبلغ وام بانک مسکن بیشتر می‌شود؟


رئیس اتحادیه املاک استان تهران تصریح کرد: واحد‌های مسکونی از چندین مولفه مختلف ایجاد می‌شوند، بنابراین راهکار قیمت‌گذاری نمی‌تواند بازار مسکن و یا حتی بازار اجاره را آرام کند.

وی تأکید کرد: باید دولت صنعت اجاره داری و ساخت و ساز صنعتی را وارد حوزه عمرانی کشور کند تا کمی بازار به ثبات برسد و از سوی دیگر با راه اندازی واحد‌های مسکونی استیجاری می‌توانیم بازار اجاره را کنترل کنیم.

قلی خسروی تصریح کرد: در کشور ترکیه شهرداری با همکاری سازمان تأمین اجتماعی تعدادی برج برای اجاره دادن به خانه اولی‌ها در نظر گرفت و قیمت‌های این برج ملاک قیمت‌گذاری در آن منطقه شد. اگر این طرح در ایران به اجرا برسد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در صنعت اجاره داری داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته دولت و یا دستگاه‌های اجرایی تصویر خوبی از مالکان و یا موجران به نمایش نگذاشته‌اند در حالی که بسیاری از مالکان با مستأجران خود مهربان هستند و حتی برخی از آنها در سال‌های گذشته قیمت‌های اجاره خود را افزایش نداده‌اند.

وی تأکید کرد: نمی‌توانیم مالکان را مجبور به قیمت‌گذاری مشخص کنیم.

انتهای پیام/

 مالکان را نمی‌توان مجبور به قیمت‌گذاری مصوب کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۸
شخص خودت مسبب بی ضابطه شدن اجاره خانه ای. بیا ببین تو نارمک تو یه خیابون دو کیلومتری چند تا مجوز بنگاه به اصطلاح مشاور املاک دادی.
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
یک مقدار به خود مردم میدان بدهید تا ایده و راهکار بدهند. بس است دیگر اتاق فکر مسئولین فرتوت در حوزه مسکن! آقایان آخرین ایده شان این بوده که ببینید ترکیه چکار کرده ما هم بیاییم همینکار را بکنیم.
Germany
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
کنترل خرید و فروش و الزام بر ثبتی بودن اجاره نامه ها در بنگاه های معتبر و کنترل قیمتها بر حسب قیمت کارشناسی که برای کلیه املاک با ملاکهای تعریف شده و مدون بصورت دوره های چند ماهی و یا سالانه امکان پذیر است مگر اینه سلطان مسکن مثل سلطانهای دیگر در کشور اجازه لازم را صادر نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ما ایرانیها اگر بخواهیم فکر کنیم خیلی بهتر از ترکیه ایها راه حل میدهیم مشکلمان این است که واقعا برای حل درد مردممان فکر نمیکنیم! آی مسئولین بجنبید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
شمایک لیستی از معیارهای یک خانه استاندارد تهیه کنید وبر مبنای آن قیمت نرمال و منطقی آن را مشخص کنید. حالا هر مالکی بیش ازآن نرخ معقول، قیمت فروش گذاشت باید مالیات بیشتری پرداخت کند. والسلام نامه تمام!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
شما چه می کنید که مسکن واجاره اینقدر گران شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
شما دستت با دلالا تو یه کاسه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
قیمت اجاره مسکن بسیاربالا رفته وجز نظارت کردن راهی برای کنترل قیمت ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
تا حالا که قیمت دست بنگاهیها ومالکین بوده این شده حال وروز مسکن واقعا جای تاسف دارد حاشیه تهران متری 3 به بالا این نتیجه اظهارات وعملکرد بعضی هاست
آخرین اخبار