معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از برداشت دانه روغنی کلزا در سطح ۱۰۵۱۵ هکتار از مزارع مناطق گرمسیری استان ایلام خبر داد.

برداشت دانه روغنی کلزا در مناطق گرمسیری استان ایلاماقدسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،گفت: برداشت دانه روغنی کلزا در سطح ۱۰۵۱۵ هکتار از مزارع مناطق گرمسیری استان؛ شهرستان‌های دهلران و مهران آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن محصول کلزا از کشاورزان شهرستان‌های مذکور خریداری و به کارخانجات روغن کشی کشور انتقال داده شده است.

اقدسی افزود:پیش بینی می‌گردد میزان خرید کلزا در سال جاری تا پایان برداشت به بیش از ۲۱ هزار تن برسد که در این صورت میزان تولید وخرید کلزا نسبت به سال قبل به مقدار هفت هزارتن معادل ۵۰ درصد افزایش نشان میدهد.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد:بالاترین سقف تولید کلزا در سال گذشته ۱۳۷۰۰ تن بود که در سال جاری این میزان به بیش از ۲۱۰۰۰ تن خواهید رسید، که در نوع خود می توان بعنوان یک رکورد در ابتدای کاشت این محصول با ارزش از سال ۱۳۸۲ در استان ایلام تاکنون ذکر کرد.

وی یاداور شد: استان ایلام به لحاط شرایط مناسب آب و هوایی مناسب و استقبال گسترده کشاورزان استان از کشت کلزا در رده ۵ استان برتر تولید کننده دانه روغنی کلزا در سطح کشور محسوب می‌شود.

اقدسی اظهار کرد:در نگاهی کوتاه به روند تولید کلزا در استان ملاحظه می‌شود که بیشترین رشد و افزایش تولید در طول سه ساله اخیر با استقبال کشاورزان و تلاش و پیگیری کارشناسان سازمان کشاورزی صورت گرفته است و از نظر اقتصادی نیز درآمد بسیار قابل ملاحظه‌ای عاید کشاورزان استان شده است، به گونه‌ای که ارزش ریالی این مقدار تولید در استان طی سال جاری بالع بر هفتاد میلیارد تومان است و این مبلع در حال حاضر نقدا پس از تحویل محصول به مراکز خرید دولتی بحساب کشاورزان استان واربز شده است.

وی ادامه داد:شهرستان‌های دهلران و مهران هم اکنون به ترتیب مقام‌های اول و دوم تولید کلزا در استان را بخود اختصاص داده اند دانه روغنی کلزا بطور متوسط دارای بیش ۴۵ درصد روغن بوده که در نوع خود یکی از بهترین روغن‌های گیاهی در بین دانه‌های روعنی محسوب می‌شود، همچنین قرار گرفتن کلزا در الگوی کشت علاوه بر ابنکه از نظر اقتصادی نسبت به کشت سایر محصولات بسیار با ارزش بوده از دیدگاه فنی و زراعی هم بعنوان بهترین تناوب در کشت غلات محسوب می‌شود و میتوان برای کشت بعدی در بهبود وضعیت خاک، کاهش علف‌های هرز آفات و بیماری‌ها و همچنبن افزابش تولید گندم نقش بسیار ارزنده‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/با

برداشت کلزا در ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.