تیم ملی تکواندو ایران در رقابت‌های جهانی منچستر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد و در نهایت با کارشکنی‌های میزبان نتوانست توفیق آنچنانی بدست بیاورد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای این مسابقات از این قرار بود که ایران ۱۱ روز قبل از رقابت ها باید نفرات اعزامی را برای دریافت روادید انگلیس معرفی می‌کرد و به دلیل تجربه و سابقه کارشکنی انگلیسی‌ها در این موضوع فدراسیون تکواندو ۳۵ روز زودتر درخواست روادید برای سفر ملی پوشان به انگلیس را ارائه کرد.

میزبان رقابت‌ها، در راستای مشکلات سیاسی با ایران در خواست روادید برای ۸ ملی پوش ایران را به تاخیر انداخت و در چند مرحله و نهایتا با حضور ۶ نفر از آن‌ها موافقت کرد.

۵ ملی پوش در چند مرحله روادید خود را دریافت کردند و آرمین هادی پور آخرین ملی پوش ایرانی از ۶ نفر بود که یک روز قبل از مسابقات توانست خود را به منچستر برساند و در اوج خستگی به مدال برنز این رقابت‌ها بسنده کرد.

وقتی انگلیس عقده هایش را در شیاپ چانگ خالی کرد/ عزم پولادی پولادگر برای مبارزه با سیاسی بازی در ورزش

اما ۲ ملی پوش دیگر ایران یعنی میر هاشم حسینی و عرفان ناظمی نفراتی بودند که به دلیل کارشکنی انگلیس نتوانستند در این رقابت‌ها حاضر شوند و این در حالی بود که عمد ماجرا به وضوح قابل اثبات است چرا که در وزن میر هاشم حسینی ورزشکار انگلیس در غیاب قهرمان ایرانی توانست به مدال طلا برسد.

این رقابت‌ها برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ بسیار حائز اهمیت و فرصت خوبی برای کسب امتیاز بود و ورزشکاران کشور‌های مختلف می‌توانستند با کسب مدال طلا ۱۲۰ امتیاز و نقره و برنز به ترتیب ۵۰ و ۳۰ امتیاز به اندوخته‌های خود برای کسب سهمیه المپیک اضافه کنند.

در این رقابت‌ها با تمهیدات فدراسیون جهانی تکواندو تیم پناهجویان هم حضور پیدا کردند و ۹۷۵ هوگو پوش از ۱۵۰ کشور جهان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت رقابت خود را آغاز کردند.

کشور میزبان در این دوره از رقابت‌ها هم نتوانست موضوعات سیاسی را از ورزش تفکیک کند و با وجود تلاش فدراسیون جهانی در راه برگزاری هر چه بهتر این رقابت‌ها نقاط تاریکی را از خود بر جای گذاشت که مهمترین آن ممانعت از نصب پرچم ایران در سالن این رقابت‌ها بود که با اعتراض شدید اللحن رئیس فدراسیون تکواندو، بعد از ۳ روز انگلیس‌ها مجاب شدند که از قوانین پیروی کنند و پرچم ایران در سالن این رقابت‌ها به اهتزاز در آمد.

نامه اعتراض آمیز و تند فدراسیون تکواندو به فدراسیون جهانی و اعتراض مشابه کمیته ملی المپیک ایران به کمیته بین المللی المپیک نشان داد فدراسیون تکواندو تا احقاق حق ایران کوتاه نمی‌آید وپس از این نامه نگاری‌ها کمیته بین المللی المپیک از فدراسیون جهانی تکواندو خواست این موضوع را بررسی کند.

در میان موج حواشی بوجود آمده از سوی انگلیسی‌ها برای کاروان تکواندو ایران در نهایت مهلا مومن زاده بانوی ۱۷ ساله ایران موفق به کسب مدال نقره شد و آرمین هادی پور به مدال برنز رسید و سروش احمدی نیز توانست به گردن آویز نقره برسد و در نهایت در اوج بی انصافی و دخالت سیاست در ورزش ایران مقام سوم خود در این رقابت‌ها را از دست داد و با یک تیم ناقص به عنوان دوازدهم رسید.

دیپلماسی در ورزش این روز‌ها حرف اول را می‌زند و مدال‌ها فقط در زمین رقابت تقسیم نمی‌شود. ایستادگی فدراسیون تکواندو و شخص پولادگر اگر چه در روز‌های مسابقات انگلیس را مجاب کرد که پرچم ایران در سالن رقابت‌ها به اهتزاز در بیاید، اما کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان باید با اقدامی جدی‌تر موضوعات این چنینی را پیگیری کند که در نهایت این حواشی می‌تواند به کراوان ایران در المپیک ۲۰۲۰ هم ضربه بزند و دشمنان سیاسی ایران قطعا برای کم رنگ کردن نقش ورزشکاران ما در رقابت‌های المپیک از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

مسابقات جهانی منچستر به پایان رسید و تیم ملی تکواندو ایران فردا ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه به ایران بر می‌گردد، اما باید درسی برای دیگر رقابت‌های انتخابی و کسب سهمیه المپیک باشد و مسوولان ورزش باید قبل از وقع این اتفاقات پیش بینی لازم را برای کارشکنی احتمالی کشور‌هایی از قبیل انگلیس انجام می‌دادند.

سنگ اندازی انگلیس در صدور روادید و دیگر اقدامات خصمانه آن‌ها در قبال تیم ملی تکواندو ضربه بزرگی به تکواندوکاران ایرانی برای کسب سهمیه المپیک زد، اما این اتفاق نباید همینجا رها شود و کمیته ملی المپیک باید طبق منشور المپیک این مراجع جهانی و بین المللی را مجاب کند تا بحث‌های سیاسی وارد ورزش نشود. اگر چه این پیگیری‌ها دردی از نتایج ایران در منچستر دوا نمی‌کند، اما حداقل سودش این است که برای رقابت‌های آینده کمتر با مشکلات اینچنینی روبرو می‌شویم و مراجع بین المللی هم قطعا هوشیار‌تر عمل خواهند کرد.

اهتزاز پرچم ایران بعد از ۳ روز در منچستر حاصل همان اعتراض رئیس فدراسیون تکواندو و ایستادگی بر حقوق قانونی کاروان تکاوندو ایران بود و امیدواریم کمیته ملی المپیک با صالحی امیری که بیشتر مرد سیاست است تا ورزش بتواند از هنر رئیس فعلی در روابط دیپلماتیک استفاده کند. ورزشکاران وظیفه درخشش در میدان رقابت را دارند لطفا شما هم روی صندلی‌های خود بدرخشید.


بیشتر بخوانید:

پولادگر: حضور نیافتن ۲ تکواندوکار در بازی‌های جهانی لطمه بزرگی به تکواندو ایران زد

تکواندو ایران؛ قربانی بازی سیاسی انگلیس/میزبان نایب قهرمان جهان شد

صعود احمدی به فینال مسابقات جهانی تکواندو

پولادگر: حضور نیافتن ۲ تکواندوکار در بازی‌های جهانی لطمه بزرگی به تکواندو ایران زد

حذف ولی‌نژاد از دور رقابت‌های جهانی تکواندو


انتهای پیام/

آخرین اخبار از رقابت های تکواندو منچستر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۰۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اون وقت مسئولین ایران برای افطار به خانه روباه (سفارت انگلیس) میروند.
آخرین اخبار