کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر اروپایی‌ها در عمل به تعهدات برجامی خود ناتوان هستند در مذاکرات بین المللی مشارکت نکنند.

بد عهدی‌های اروپا، آن‌ها را در نزد مقامات ایرانی بسیار بی اعتبار کرده استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان ضمن اعلام دو مورد بازنگری ایران در تعهدات خود بر اساس بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، به کشور‌های عضو گروه ۴+۱، دو ماه مهلت داد تا تحریم‌های یکجانبه آمریکا را جبران کرده و توازن بر هم خورده بین تعهدات و حقوق کشورمان از برجام را برقرار سازند. به گفته روحانی در صورتی که این کشور‌ها ظرف مهلت ۶۰ روزه نتوانند انتظارات ایران را در زمینه تحریم‌های نفتی و بانکی محقق سازند، تهران برخی دیگر از تعهدات برجامی خود را تعلیق خواهد کرد، البته اتحادیه اروپا نسبت به کاهش تعهدات برجامی کشورمان واکنش نشان داده و در بیانه ای تصریح کردند که اولتیماتوم ایران درخصوص این توافق را نمی‌پذیرند، ولی به بهترین نحو در رابطه با اینستکس به همکاری های خود با تهران ادامه خواهند داد.

سید محمد مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: می توان گفت که  اروپایی‌ها تا امروز به هیچ یک از تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده اند و این بد عهدی‌ها ناشی از ناتوانی و بی صداقتی آن‌ها است و  همین همین رویکرد هم  آنها  را نزد مقامات ایرانی بی اعتبار کرده است.

وی افزود: اگر اروپایی‌ها در تصمیم گیری‌های خود ناتوان هستند بهتر است در مذاکرات بین المللی مشارکت نداشته باشند و وکالت تصمیم گیری‌های خود را به آمریکایی‌ها دهند تا زمان مردم، کشور‌ها و مقامات تلف نشود.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اروپایی‌هایی ها درحالی  به اساسی ترین تعهدات خود عمل نمی کنند که تهران به تمام وظایف خود در قبال برجام جامه عمل پوشانده است. با گذشت یک سال از خروج ترامپ از توافق هسته ای اروپا تنها به ادعاهای صرف بسنده کرده  به بهانه‌های گوناگون از انجام تعهداتش شانه خالی کرده است، بنابراین اگر این روند ادامه پیدا کند جمهوری اسلامی، تعهدات خود را طی هفته‌های آینده  کاهش می دهد و با این تفاسیر انتهای این جاده مشخص است.

مرندی تاکید کرد: ما به تدریج به سمت خروج از برجام حرکت خواهیم کرد، و از سوی دیگر باتوجه به افزایش فشار ها و تحریم ها در قبال تهران شاهد افزایش برخوردهای تقابلی با آمریکا، عربستان و امارات خواهیم بود، چرا که در یکسال گذشته آنها جنگ اقتصادی علیه مردم ایران را در زیر چتر واشنگتن بیش از پیش دنبال می کنند.

وی با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا در قبال ایران، گفت: ایران برای اینکه به جامعه جهانی نشان دهد که واشنگتن در عرصه های مختلف تشنج آفرین است، همچنین به اروپایی‌ها مهلتی برای انجام تعهدات خود داده باشد، شرایط فعلی را تحمل کرده است، ولی صبر ما به غیر از جنبه‌های مثبت خود عوارضی هم به همراه داشت.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: از عوارض صبر ایران این است که کاخ سفید جسور‌تر و پرو‌تر شده است، در حقیقت به دلیل اتمام صبر استراتژیک ایران، جمهوری اسلامی در نظر دارد که در حوزه‌های مختلف برخورد جدی تری با غرب داشته باشد و در حوزه‌های غیر هسته‌ای هم خواهیم دید که در آینده رفتار متفاوتی  اتخاذ خواهد کرد. بنابراین آمریکا هرچه بیشتر تنش آفرینی کند بیش از پیش متضرر خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار