به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هپکو به عنوان یکی از برندهای مطرح صنعت ماشین آلات راهداری و راهسازی دنیا و ایران در سال ۱۳۵۱، با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشینآلات راهسازی تاسیس شد و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
در سال ۱۳۵۷ و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت و ازسال ۱۳۶۳ طرح توسعه هپکو مطرح شد که پس از ۶ سال این طرح تحت لیسانس شرکتهای لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و انواع غلتک وارد مراحل عملیاتی شد.
در سال ۱۳۶۹ سالن ساخت به وسعت ۶۰ هزار متر مورد بهره برداری قرار گرفت و پیشرفتهترین ماشین آلات تولیدی در بخشهای عملیات اولیه، جوشکاری سبک وسنگین، ماشین کاری سبک و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد.
یکی از پیشرفتهترین سیستمهای نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش از شرکت لیبهر به هپکو منتقل و راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۴ با هدف گذاری برای توسعه محصول، بازار و منابع انسانی گام طراحی و تولید محصولات گریدر، بیل و غلتک آغاز شد.
در مرحله اول این طرح و از اوایل دهه ۷۰ و به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای بالقوه مهندسی و ظرفیتهای خالی تجهیزات تولیدی، مشارکت در ساخت و انجام پروژههای بزرگ کشور در زمینه نفت، گاز و انرژی در شرکت هپکو آغاز شد.
هپکو در سالهای گذشته نقش ارزندهای در تولید و نصب انواع تجهیزات منحصر به فرد در کشور داشته است و دریافت لوح طلایی از مرکز تحقیقات هستهای اروپا (Cern) به دلیل انجام به موقع و با کیفیت این پروژه در بین ۳۶ کشور گواهی بر این موضوع است.
واحد تولیدی؛ صنعتی هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به دنبال سیاستهای اصل ۴۴ با قیمتی بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و سرمایه گذار جدید فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.
مشکلات این واحد تولیدی یکسال بعد از خصوصی سازی و فروش ماشین آلات تولیدی آغاز شد، اما به دلیل مراودات اقتصادی و مشکلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت تا اینکه از سال ۱۳۹۲ مشکلات این واحد تولید نمایان شد.
در سال ۱۳۹۶ به دلیل کمبود سرمایه در گردش و نبود سفارشات کافی و همچنین ناتوانی در واردات مواد اولیه شرکت نتوانست به شرایط گذشته برگردد و به همین دلیل اردیبهشت ماه سال ۹۷ این شرکت به سازمان خصوصی بازگردانده شد و در خرداد ماه همان سال نیز هیات مدیره جدید از سوی سازمان خصوصی معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد.
نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی گفت: احیای کارخانه هپکو و رونق تولید در این شرکت نیازمند عزم ملی است.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: مهمترین مشکل کارخانه هپکو واگذاری این شرکت بدون در نظر گرفتن اهلیت سهامدار است که این مهم در سال ۱۳۸۶ رعایت نشد و بعد از آن در واگذاری دوم که سال ۹۶ نیز این مشکل وجود داشت.
وی ادامه داد: اهلیت و عمل به تعهدات ۲ اصل واگذاری واحدهای صنعتی است که در اصل ۴۴ قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته و سازمان خصوصی سازی در واگذاریهای استان مرکزی به خصوص اراک به این ۲ اصل اساسی توجه نکرد.
امام جمعه اراک بیان کرد: سهامدار دوم هپکو که در سال ۱۳۹۶ سکان مدیریت این واحد تولید را در اختیار گرفت نیز نتوانست به وعدههای خود عمل کند.
آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: هپکو یک سرمایه بزرگ است که ۲۹ مدل از انواع ماشین آلات راهسازی را میتواند تولید کند و جالب اینجاست که در منطقه خاورمیانه هیچ کارخانهای به عظمت هپکو در ساخت ماشین آلات راهسازی وجود ندارد.
نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: مشکلات کارخانه هپکو اراک اگرچه به جای خود مشکلات بزرگی هستند، اما این مشکلات با هماهنگی بخش دولت و بخش خصوصی قابل حل است.
وی اظهار داشت: مهمترین مشکل کارخانه هپکو بازار فروش است که دولت میتواند با هماهنگی در بخشهای مختلف به خصوص وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداریهای نقاط مختلف کشور، برای همیشه این مشکل کارخانه هپکو را رفع کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: فرآیند تولید هر چند با کندی در این واحد تولیدی جریان دارد، اما انتقال و واگذاری این واحد به یک سرمایه گذار با اهلیت و توانمند از لحاظ شرایط اقتصادی در دستور کار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته است.
سعید فرخی افزود: تعیین تکلیف هپکوی اراک از لحاظ انتخاب سرمایه گذار و همچنین بازاریابی محصولات این واحد تولیدی از برنامههای اصلی استانداری است که تا کنون نامه نگاریها و رایزنیهای بسیاری در سطح کشور انجام شده است.
فرخی تاکید کرد: به دنبال شرایطی هستیم تا بتوانیم از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه اعتباراتی را برای حفظ تولید در شرکت هپکو اختصاص دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: انتقال کارخانه هپکو از بخش خصوصی به دولتی یکی از خواستههای اصلی کارگران این واحد تولیدی بود که این مهم در سال گذشته با پیگیریهای مدیریت استان محقق شد و شرایط این واحد تولیدی تا پایان سال گذشته مطلوب بود، اما اکنون تولید در این شرکت با کندی انجام میشود.
فرخی اضافه کرد: اکنون سازمان خصوصی سازی به دنبال واگذاری هپکو به یک سرمایه گذار با اهلیت است و فراخوان این مهم نیز چندین بار از راههای مختلف اطلاع رسانی شده است.
غلامرضا صادقیان مدیرعامل هپکو اراک نیز گفت: قراردادهای این واحد تولیدی با نهادها و وزارتخانههای مختلف از جمله مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی هنوز محقق نشده است.
غلامرضا صادقیان افزود: سال گذشته قراردادهای سازمان راهداری و سازمان مدیریت بحران با وجود مصوبه سه وزیر برای تولید ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی، اجرایی نشده است.
صادقیان با بیان اینکه واحدهای بزرگی مانند هپکو با قراردادهای ۵۰ دستگاه یا کمتر و بیشتر نمیتواند کار کند بلکه باید قراردادهای بزرگ در اختیار داشته باشد، گفت: مدیریت ارشد استان به مانند همیشه پیگیر استمرار روند تولید در این شرکت است و رایزنیهایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز دنبال شده است.
نایب رئیس شورای کارگری هپکو اراک نیز گفت: با وجود اعمال تحریمها و جلوگیری از واردات انواع فلزات به کشور، ظرفیت ساخت ماشین آلات ۱۰۰ ایرانی در هپکوی اراک وجود دارد
ابوذر جعفری افزود: با حمایت دولت و یا واگذاری هپکو اراک به یک سهامدار دلسوز و با اهلیت و همچنین برخوردار از پشتوانه مالی میتوان این محصولات را در شرکت تولید کرد.
وی ادامه داد: اگر چه مدیریت هپکو حقوق کارگران به هنگام پرداخت میکند و به گفته مدیران شرکت این حقوقها در نتیجه فروش محصولات تولید شده پیشین است، اما امروز تولید به معنای واقعی گذشته در این واحد استمرار ندارد و باید مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند.
جعفری نایب رئیس شورای کارگری هپکو اراک بیان کرد: سال گذشته هفت دستگاه غلتک، ۱۰ دستگاه ترانسفورماتور، پنج دستگاه گریدر و ۲۰ دستگاه غلتک hf ۷۸ در این شرکت تولید و حقوق سه ماه گذشته مربوط به فروش همین دستگاههای تولیدی است.
جعفری بیان کرد: سال گذشته قرارداد تولید ۶۰ دستگاه گریدر با سازمان راهداری منعقد شد، اما تا کنون اجرایی نشده است.
وی بیان کرد: اعضای شورای کارگری هپکو اراک هفته گذشته با هدف حل و فصل مشکلات هپکو اراک با رئیس سازمان خصوصی سازی ملاقات کردند و خواستار حمایت شدند.
نایب رئیس شورای کارگری هپکو اراک بیان کرد: با توجه به اینکه تا پایان امسال تعداد قابل توجهی از نیروهای کارگاهی این شرکت بازنشسته میشوند، نیاز است برای حفظ حیات بزرگترین واحد تولید ماشین آلات راهسازی خاورمیانه، تدابیری اندیشیده شود.
یکی از کارگران هپکو اراک گفت: تنگناهای اقتصادی و برخی مشکلات حیات اقتصادی هپکو را تهدید میکند.
وی که خواست نامش فاش نشود بیان کرد: افزایش سهام این واحد از ۴۰۰ ریال به بیش از هفت هزار ریال سبب شده تا سرمایه گذاران برای خرید این واحد تولیدی با مشکلاتی روبرو شوند.
این کارگر هپکوی اراک اظهار داشت: ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره مورد تهدید و تحریمهای دشمنان قرار داشته، اما تولید در تمامی واحدهای تولیدی جریان داشته بنابراین کاهش تولید و مشکلات هپکو تنها با تحریمها مرتبط نیست.
وی بیان کرد: مشکلات بیمه، مالیات و بانکی و برخی ضوابط قانونی دست و پاگیر قابل حل است و دولت باید برای تحقق رونق تولید در این واحد صنعتی چاره اساسی بیاندیشد.
شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.این شرکت در حال حاضر ۲۵ نوع ماشین آلات راه سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید میکند که هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد تولید میشود.
کارخانه هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ب