معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طرح ایران سیمیت در ۲۴ هکتار از اراضی گندم استان همدان اجراشده است.

اجرای طرح افزایش عملکرد گندم در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی بایگانه، معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: مرکز بین‌المللی تحقیقات گندم با ایران قراردادی منعقد کرده که این طرح در ۵ استان همدان، اردبیل، زنجان، قزوین و کردستان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه طرح ایران سیمیتبر روی گندم دیم همدان اجرا می‌شود، ادامه داد: طرح افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام‌های زراعی گندم بنیان با محوریت کشاورزی حفاظتی اجرا می‌شود که تمام اصول وفنی کشاورزی در این پروژه اعمال شده است.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در این طرح تناوب ارقام گندم، حاصلخیزی خاک مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، افزود: در این طرح ایران سیمیت تناوب‌های خارج از روال عادی کشاورزان با محوریت گیاهان علوفه ای، دانه‌های روغنی و محصولات جدید آورده شده است تا از طریق عملکرد آن مشخص شود چه ارقامی به جای آیش کشت شود.

بایگانه با اشاره به اینکه این طرح از سال زراعی ۹۷-۹۸ اجرایی شده است، افزود: طرح ایران سیمیت تا ۵ سال بر روی ارقام مختلف گندم دیم ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۳ رقم گندم در مزارع استان کشت می‌شود، ادامه داد: در طرح ایران سیمیت ۱۳ رقم گندم توصیه شده که برای اقلیم‌های سرد کشت می‌شود.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه طرح ایران سیمیت در ۲ شهرستان فامنین و کبودراهنگ اجرا می‌شود، گفت: ۱۲ هکتار در شهرستان فامنین و ۱۲ هکتار در شهرستان کبودراهنگ اجرایی می‌ شود.

بایگانه با بیان اینکه نتیجه نهایی طرح در پایان ۵ سال اعلام می‌شود، افزود: طرح ایران سیمیت علاوه بر تناوب حاصلخیزی خاک، مبارزه با بیماری‌ها و علف‌های هرز را بررسی و بهبود می‌بخشد.

انتهای پیام/ب

طرح سیمیت در اراضی زیر کشت فامنین و کبودراهنگ اجرا می‌ شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.