کارشناس فوتبال کشورمان گفت: ویلموتس انتخاب خوبی است، زیرا از لحاظ سبک بازی به کی روش نزدیک است و می‌تواند فوتبال پرتغالی را در ایران ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان درباره انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: انتخاب خوبی صورت گرفته است چراکه اتاق فکری این انتخاب را انجام داده و از لحاظ سبک بازی فوتبالی را به تیم ملی می‌آورند که به سبک کی روش نزدیک است و می‌تواند فوتبال پرتغالی را در ایران ادامه دهد.

او درباره انتقاد کارشناسان به سبک دفاعی کی روش بیان کرد: فوتبال دفاعی سبک نیست بلکه دفاع استراتژی است برای تیمی که می‌خواست با پرتغال یا اسپانیا بازی کند استراتژی دفاعی به کار گرفته شد و کی روش هر وقت می‌خواست می‌تواند استراتژی اش را تغییر بدهد. پنج عامل سبک را تعریف می‌کند که یکی اش استراتژی است. اگر ویلموتس بتواند عواملی مانند درصد مالکیت توپ و سرعت بازی تیم ملی را افزایش بدهد این تیم را تا حدی به سبک فوتبال بلژیک نزدیک کرده است. ویلموتس برای باقی ماندن در مربیگری نیاز به نتیجه گیری دارد چرا که در ساحل عاج نتایج خوبی نگرفت. او بازیکن موفق و جنگنده‌ای بوده و مطمئنا روحیه بالایی هم برای کار در ایران دارد. او می‌تواند تیم ملی خوبی را برای ما رقم بزند. البته کارش خیلی سخت است.

وی در ادامه افزود: سختی کار این است که برای اولین بار در آسیا مربیگری می‌کند و جانشین فردی می‌شود که هشت سال سرمربی ایران بوده و معایب و مزایایی داشته است. کی روش تیم ملی را جزیره خودش کرده بود و از آن استفاده ابزاری می‌کرد. او در روز‌های آخر فعالیتش در فوتبال ایران بار‌ها به اهالی فوتبال توهین کرد. تیم ملی ما پس از بازی با ژاپن عملا برای دوره بعد کارایی ندارد چراکه حدود هشت نفر از بازیکنان آن در آستانه بازنشستگی هستند. برای مقدماتی جام جلم جهانی ۲۰۲۲ معماری جدیدی می‌خواهیم و ویلموتس باید تیم را از نو بسازد. او باید ابتدا تیم ملی را ترمیم کرده و سپس آن را نو کند. میانگین سنی آژاکس ۲۱/۵ سال نیم بود که این بازی‌ها را انجام می‌داد و اکنون میانگین سنی تیم ملی باید زیر ۲۵ سال یا ۲۵/۵ سال بیاید که خیلی سخت است.

چراغپور در خصوص لیگ برتر فوتبال کشورمان گفت: لیگ مانند یک کارخانه است و تمام سرمایه گذاری‌هایی که برای آن می‌شود یا برای جامعه و اوقات فراغت اهمیت دارد یا برای کمک به سطوح ملی و اینکه در رقابت‌های جهانی حرف برای گفتن داشته باشیم هم اهمیت دارد. اگر تنها به برد و باخت و شادی هوادران اهمیت بدهیم فوتبال ملی به خطر می‌افتد و اگر تنها هدفمان کمک به تیم ملی باشد امکان دارد باشگاه‌ها ضرر کنند. تیم ملی و نتیجه گیری باید مانند ۲ بال کنار هم پیش بیایند، اما در هشت سال اخیر بین لیگ و تیم ملی فاصله افتاده است. به همین دلیل پست‌های حساس لیگ ما در اختیار خارجی‌ها و قرار گرفته و بازیکنانی مانند مگنو و شیمبا سال هاست در ایران حضور دارند بزرگان فوتبال نظری هم به کیفیت لیگ داشته تا تولیدات با نیاز‌ها مساوی شود.

او درباره مشکلات مالی تیم‌های ایرانی گفت: هزینه برد و باخت آنچنان بالا است که مربیان جرئت نمی‌کنند فرصتی به جوان‌تر‌ها بدهند، اما موضوع مهم‌تر این است که برای بازی کردن و موفقیت در لیگ ما فرمولی تعریف شده که اگر آن فرمول را رعایت کنیم نتیجه می‌گیریم. مثلا برانکو می‌داند فرمول چیست و امیرقلعه نویی هم آن‌را بلد است. فرمول هفت موضوع دارد که یکی از آن‌ها در اختیار داشتن سانتر فورداور خوب است. مانند سپاهان که کی روش استنلی را در اختیار دارد. لیگ فرمولی دارد که باید برای تهیه آن امکانات داشته باشید. لیگ ما آسان است، اما مشکل است. اگر به هر مربی‌ای این فرمول را بدهید تیمش را قهرمان می‌کند یا آن را در رده‌های اول و دوم قرار می‌دهد.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره انتخاب کره جنوبی به عنوان حریف تیم ملی ایران دربازی تدارکاتی تصریح کرد: بازی تدارکاتی با کره جنوبی اشتباه است چراکه تیمی نداریم، اما هرکس می‌آید و سرمربی تیم ملی می‌شود باید روز اول با کره با آن سازماندهی کند که یک باخت در کارنامه اش می‌رود. به همین دلیل بهتر بود بازی راحت تری در نظر می‌گرفتند


بیشتر بخوانید:

ویلموتس بدون امضاء قرارداد از ایران رفت

واکنش کارشناسان فوتبال به سرمربیگری ویلموتس در تیم ملی

آشنایی با مربی جدید تیم ملی/ رد پای سرمربی سابق الهلال عربستان در کادرفنی تیم ملی ایران


انتهای پیام/

اظهارات چراغپور درباره انتخاب ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار