انصاری گفت: تدوین استاندارد ملی راهبری ایستگاه های پایش کیفی هوا در دستور کار سازمان محیط زیست است.

شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تدوین استاندارد ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا اظهار کرد: ابزار‌های اندازه گیری کیفیت هوا در زمره ابزار دقیق هستند؛ بنابراین صحت، دقت و ملاحظات اندازه گیری بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: یکی از مولفه‌های مهم در صحت و دقت داده ها، راهبری و نگهداری نظام‌مند ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا است.

انصاری گفت: تأمین لوازم مصرفی، قطعات و کالیبراسیون تجهیزات باید به صورت منظم و طبق اصول انجام شود چراکه در غیر این صورت نمی‌توان به صحت داده‌های اندازه گیری شده اطمینان کرد.

وی بیان کرد: سازمان محیط زیست از نظر منابع اعتباری برای راهبری مستمر ۲۰۰ ایستگاه فعال در کشور محدودیت دارد که البته این موضوع در صدر دغدغه‌های سازمان قرار دارد.

مدیر دفتر پایش سازمان محیط زیست ادامه داد: یکی از موارد مهم بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله شهرداری‌ها در راهبری ایستگاه‌ها هست، که این کار در کشور آغاز شده و هم اکنون برخی شهرداری‌های شهر‌های بزرگ در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی افزود: در کنار محدودیت منابع اعتباری، یکی از موانع هم تحریم‌های اقتصادی است که باعث شده در تأمین قطعات با مشکل مواجه باشیم.

انصاری گفت: در مورد راهبری ایستگاه‌ها در ماده ۱۸ آیین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، راهبری اصولی ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا مورد تاکید قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: راه اندازی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای محیط زیست برای پایش آلاینده‌های خاص


وی ادامه داد: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است اما در حال حاضر در کشور یک چارچوب مشخص و منسجم برای راهبری ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا وجود ندارد.

مدیر کل دفتر پایش سازمان محیط زیست بیان کرد: اگر مفاد این ماده اجرایی و عملیاتی شود، نبود انسجام و وحدت رویه موجود در راهبری ایستگاه‌ها رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس این ماده، سازمان ملی استاندارد موظف شده است با همکاری سازمان‌های ذیربط نسبت به تدوین استاندارد ملی راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا اقدام کند.

انصاری گفت: این استاندارد ملاحظات فنی مربوط به تجهیزات اندازه گیری کلیه آلاینده‌های معیار و آزمایشگاه‌های مرجع برای صحت سنجی و کالیبراسیون گاز‌های مرجع را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: با پیگیری سازمان محیط زیست مراحل تهیه و تدوین این استاندارد توسط سازمان ملی استاندارد در دست اقدام است و با قید زمانی که در آیین نامه آمده، استاندارد ملی راهبری ایستگاه‌ها تدوین و ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/

لزوم همکاری سازمان ملی استاندارد در تدوین استاندارد راهبری ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار