در ۳ اکتبر ۲۰۱۶، آکادمی نوبل جایزه نوبل فیزیولوژی را به یک دانشمند ژاپنی اهدا کرد که کشفی جالب در خصوص تاثیر حالتی مشابه با روزه داری بر مکانیسم بدن انجام داده بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آکادمی نوبل جایزه نوبل فیزیولوژی را به یک دانشمند ژاپنی اهدا کرد که کشفی جالب در خصوص تاثیر حالتی مشابه با روزه داری بر مکانیسم بدن انجام داده بود.

کشف جالب برنده نوبل فیزیولوژی در خصوص تاثیر روزه داری بر مکانیسم بدن

یوشینوری اسومی، کشف خود را با نامی جالب معرفی کرد. این نام دقیقا معرف جزئیات دستاورد او است. چرا که از ترکیب اتو (خود) و فاژی (خوردن) تشکیل شده است و به معنای خودخوری است. البته این خودخوری، با واژه خودخوری در معنار روانی متفاوت است و توضیحی فیزیکی دارد.


بیشتربخوانید : در ماه رمضان چگونه ورزش کنیم؟


بر اساس پژوهش اسومی، اساسا مکانیسم بدن استداد خاصی برای خلاص شدن از تمامی سلول‌های شکسته و قدیمی، پروتئین‌ها و غشا‌های سلولی دارد این اتفاق دقیقا زمانی رخ می‌دهد که بدن انسان دیگر انرژی کافی برای حفظ این سلول‌ها ندارد. این یک فرآیند منظم برای تخریب و بازیافت اجزای سلولی است.

یکی از مشابه‌ترین فرایند‌های زیستی به این فرایند، «اپوتوسیس» نام دارد که به عنوان مرگ برنامه ریزی شده سلولی شناخته می‌شود و بر اساس این فرایند تعدادی از سلول ها، پس از مدت زمانی معین و بر اساس یک برنامه ریزی قبلی فدای سلامتی می‌شوند. درواقع این روند برای حفظ سلامتی خوب است.

به عنوان مثال، فرض کنید شما یک ماشین دارید که بسیار دوستش دارید و خاطرات خوبی نیز از آن دارید، اما بعد از چند سال، این ماشین مرتب خراب می‌شود و سالانه نیز هزاران دلار هزینه دارد. بدیهی است شما تصمیم می‌گیرید از شر آن خلاص شوید و در نهایت نیز ماشین جدیدی را می‌خرید.

این دقیقا همان چیزی که در بدن اتفاق می‌افتد. سلول‌ها قدیمی و ناکارامد جای خود را به سلول‌های سالم و مفید می‌دهند. این واقعا بی رحمانه به نظر می‌رسد، اما این دقیقا همان مفهوم اصیل زندگی است و به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. همین فرآیند نیز در سطح زیر سلولی اتفاق می‌افتد. شما لزوما نیازی به جایگزینی کل ماشین ندارید. گاهی اوقات شما فقط باید باتری را جایگزین کنید، یکی از قدیمی‌ها را بردارید و یک باتری جدید را انتخاب کنید. این موضوع نیز در سلول‌ها اتفاق می‌افتد. به جای کشتن کل سلول شما می‌توانید با روزه داری فقط برخی از قطعات سلولی را جایگزین کنید.

یکی از سوالات اصلی این است که چه چیزی اتوفاژی را فعال می‌کند؟ به نظر می‌رسد محرومیت از مواد مغذی عامل اصلی رفع سلول‌های بیمار است. به خاطر داشته باشید که گلوکاگون نوعی هورمون مخالف انسولین است. این مثل یک بازی الاکلنگ است که در بچگی بای می‌کردیم مثلا اگر گلوکاگون پایین می‌آید انسولین بالا می‌رود و معکوس این روند. هنگامی که ما غذا نمی‌خوریم انسولین پایین می‌آید و گلوکاگون بالا می‌رود. این افزایش در گلوکاگون باعث تحریک روند اتوفاژی می‌شود. در واقع، روزه گرفتن (افزایش گلوکاگون) بیشترین تاثیر را در بروز اتوفاژی دارد.

این در اصل یک فرم پاک کردن سلولی است. بدن دستگاه‌های قدیمی و نامناسب سلولی را شناسایی می‌کند و آن‌ها را برای تخریب می‌شناسد. انباشت این حجم سلول‌های مخرب می‌تواند روند پیری را تسهیل کند. نکته جالب این است که روزه گرفتن بسیار مفید‌تر از تحریک اتوفاژی با کمک دارو یا هورمون تراپی است.

عواقب جمع شدن پروتئین‌های ناسالم قدیمی در سراسر بدن می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان یا بروز آلزایمر شود؛ بنابراین اتوفاژی مانع از بروز این بیماری‌ها می‌شود.

منبع: انتخاب

انتهای پیام/

از روزه داری تا «اتوفاژی» به روایت دانشمند برنده نوبل فیزیولوژی در ۳ اکتبر ۲۰۱۶

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لیلی
۱۷:۱۰ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
روزه داری در تمام ادیان بوده و فقط مختص اسلام نیست .درضمن در این روش فرد مجاز به خوردن آب هست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۳۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
تا به حال پژوهشی انجام شده که مشخص کنه افرادی که روزه میگیرند از افرادی که روزه نمیگیرند بیشتر عمر می کنند یا نه
Iran (Islamic Republic of)
بایسیکل ران
۲۲:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
تو این اوضاع و احوال و گرانی و هاگیرواگیر و بدبختی اتوماتیک وار همه روزه داریم گوشت گران ،مرغ گران ،شیر و ماست و پنیر و خرما و غیره و غیره نداریم بخریم ،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
حقانیت کلام خدا مگه در اختیار ادمی است که بخواهد بگوید قوانین وضع شده توسط خالق نقص و ایراد دارد و در پی ان استهزا کند
خیر
ادم خلقت خدا
تک تک سلول ها و اتم ها و مواد نیز خلقت خداست
و در اخر هم باید گفت پروردگار به همه چی احاطه دارد و این مهم را در قران به گوش بشریت زده
حالا بگو غرب و پیشرفت
بعد از داشته های خودت غافل بمان
گنج داریم گنج
Canada
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
وقتی دین را با دانش و اگاهی نشناسیم .دچار مشکل میشویم و هر چرندیات را قبول میکنیم .چند روز پیش در یک کشور افریقایی در کلیسایی .پدر روحانی به مردم داخل کلیسا میگوید .اگر میخواهید از شر شیطان و گناه خلاصی یابید .باید یک قاشق مواد سفید کننده بخورید .در حدود 27 نفر بعد از خوردن مواد سفید کننده در جا میمیرند .در میان مرده .چهار خانم معلم و پرستار بوده اند .فکرش کنید .کی بچه ها را درس میده
Canada
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
مردم باید دین با تحقیق قبول کنند .یا نکنند .نه اینکه چونکه در خانواده مسلمان متولد شده اند .پس بدون انجام دادن اعمال مسلمانی فقط اسم مسلمانی را به یدک بکشند .به این خاطره نماز و روزه میگیریم ولی کارهای علیه دین هم مثل اختلاس .احتکار .شایعه پراکنی و دورع .ووووو همان زمان انجام میدهیم .اصلا با هم جور در نمیایند .یک جای کار گیر داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
انما یخشی الله من عباد العلماء.تنها دانشمندان از خداوند خشیت دارند . و خدا ترس هستند .این عین مسلمانیت است.اسلام عمل به ارکان آن است نه شعر.خدا همه ما را براه علمی درست مثل این دانشمند هدایت فرماید.
Canada
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
مردم اینجا بر عکس ما صبح ها نون و پنیر وووو نمیخورند .بجای ان رزدچوبه تازه و زنحبیل و هر نوع که میوه در خونه دارند .را بصورت اب میوه میخورند .زردچوبه و کمی فلفل سیاه مشکل گشای همه بیمارهاست .
Canada
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
من حتی زمانی هم که ایده مذهبی نداشتم .روزه میگرفتم .چونکه وقت اذن .اگر روزه نبودم .دلم میگرفت و یک جوریی احساس گناه میکردم .بعد به دنبال خدا گشتم .تمام دین ها را مطالعه و بعد هم به اون دین عمل کردم .از بودا تا گرفته تا هندو .ولی هیچ وقت روزه را فراموش نکردم .بلاخره بعد از سالیان مطالعه .خدا کمکم کرد و دین خدا اسلام را با درک صد در صد پذیرفتم .الان اینجا روزه 19 ساعت است .خدا از همه قبول کند .امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
عزیزم... من به شما افتخار میکنم شما مایه افتخار تمام مسلمانان هستید
Canada
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
در قران امده .من احتیاجی به نخوردن شما ندارم .فقط اگر میدانستید فواید روزه را همه روز روزه میگرفتید .میفرماید .با روزه گرفتن یکسال بدنتون را بیمه میکنید .الان اینور اب جوانهایی که مسلمان نیستند هم روزه گرفته اند .متاسفانه ما بدون داشتن علم و تحقیق یک عمل خوب مثل روزه یا عبادت را برای بدن بد و مصرر میدانیم .چونکه دین و کشور بهمون مجانی به ارث رسیده .تحقیق کنید .اگر متقاعد نشدید .اون موقع رد کتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
جالبه که در اسلام به خوردن غذا در هنگام گرسنگی و میانه روی در غذاخوردن توصیه شده ضمن اینکه دوروز در هفته روزه داشتن مستحب هست.این که پیامبر میفرمایند روزه بگیرید تا سالم بمانیداشاره مستقیم به این مطلب داره. واقعا این احکام مترقی رو بعد از 1400 سال حتما باید دانشمندان غیرمسلمان برای ما کشف کنن تا عده ای کمی به خودشون بیان؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۴۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام. خداوند بزرگ عالمیان هیچ کاریش بی حکمت نیست حتی اگر ما از آن بی خبر باشیم. چه بسا چیزی را به ما بدهد یا از ما بگیرد که در نظرمان برایمان مفید است ولی حقیقت چیز دیگری باشد. خدایا شکرت که حقیقتا بنده نوازی. البته این رو هم باید اضافه کرد این دلایل علمی خوبه که مطرح میشه ولی هیچ چیز شیرین تر از اطاعت و لندگی بی چون و چرا نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
اونجوری که ما تو سحری و افطار میخوریم بدن هیچی کم نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
حضرت علی (ع): گرسنگی و بیماری با هم جمع نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیلی جالب بود خدارو شکر میکنم بابت نعمت روزه
Iran (Islamic Republic of)
احمد خلیلی
۱۶:۱۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
کاش صدا وسیما فرا خوان مردمی بدهد وگروهای داوطلب را به نهضت روزه داری در طول سال دعوت کند انوقت مشخص خواهد شد میزان بیماریهای قلبی و سرطان ودیابت وپیری زودرس بشدت کاهش مییابد (روزه دو روز در هفته)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
يعني بايد هميشه يه مقدار گرسنه باشيم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
کار سختیه ولی اگه اراده کنیم برای سلامت لازمه
همون که از قدیم هم می گفتند قبل از سیر شدن از سر سفره بلند شوید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
بله دقیقاً. من همیشه خودم را گرسنه نگه می دارم و خوب جواب داده است.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۵:۵۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
سبک زندگی بسیاری از ما مسلمانان، در خصوص آداب و اصول صحیح تغذیه و بسیاری از ابعاد دیگر (چه در ماه رمضان و چه در طول سال)،اصولی و دانش محور نیست و در نتیجه روزه گرفتن بااین شرایط حتی میتواند منجر به آسیب دیدن ما شود تا اینکه سلامتی را برای ما به ارمغان بیاورد ...
ما مسلمان ها باید سبک زندگی هایمان را اصلاح کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
در حالی که تو آمریکا هم بصورت رو به افزایشی برخی سلبریتی های مشهور برای سلامتی و طول عمر بیشتر رو به نوعی روزه بنام Intermittent fasting روی آوردن کن شباهت زیادی به روزه خودمون داره بعضی ها اینجا با دلایل مسخره سعی دارند روزه رو کم ارزش یا مضر جلوه بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
عالی بود خدایا ممنونم که من با دین اسلام متولد شدم و در ماه خودت مهمانت هستم تا روی ماهت را ببوسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
این خودش مسلمونه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
جالبه که یک غیر مسلمون به این نتیجه رسیده و اینکه چرا به دین اسلام در نیومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
بارها آمدند و از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند که روزه به ما ضرر دارد؟
پیامبر اکرم ص فرمودند: صوموا تصحوا. روزه بگیرید تا سالم باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا؟
Netherlands
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
الله اکبر..........
آخرین اخبار