به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمتها دوباره به دیوار و شیپور و باما برگشتند. سرکی به قیمت املاک و خودرو در سایتهای گفتهشده، نشان میدهد که قیمتها با نرخهای گذشته تفاوت آنچنانی ندارند.
با این حال رضا الفتنسب، رئیس اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی میگوید: «قرار شده قیمتها به فضای مجازی برگردند، اما فیلترهایی لحاظ شده است که اگر کسی قیمتهای پرتوپلا و بالایی درج کرد، آگهی او حذف شود.
بهعنوان مثال دیگر کسی نمیتواند خودروی ١٢٠میلیون تومانی را ١٦٠میلیون تومان آگهی کند.» گرچه موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است که هنوز فیلتر قیمتها اعمال نشده و دیروز آگهیهایی با نرخهای عجیب دیده است، اما الفتنسب میگوید که این فیلتر قیمتها بهزودی اجرایی میشود.
بیشتر بخوانید: مشاهدات تکاندهنده یک خبرنگار از معاملات نامتعارف در سایت دیوار/ التماس توجه و نظارت بر آنچه در خانههای خالی پایتخت میگذرد!
بازگشت قیمت به دیوار و شیپور
١٢ اردیبهشت بود که قیمت خودرو و پس از آن قیمت ملک از سایتها حذف شد. اتحادیه صنفی و البته دادستانی معتقد بودند که فضای مجازی کنترل بازار را به دست گرفته است و دلالان در این فضا قیمتسازی میکنند. پس از حکم قوه قضائیه برای حذف قیمت از سایتهای اینترنتی، شرایط جدیدی برای درج قیمت در این سایتها لحاظ شد که البته برای کاربران کاربرد چندانی نداشت، زیرا آگهیدهندگان مجبور بودند تنها حدود قیمت را بزنند.
اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی هم در این زمینه اعلام کرد که برای کوتاهشدن دست دلالان از بازار خودرو شرایط جدیدی را اعمال کردیم که بر اساس آن محدوده قیمتها به صورت واقعی تعیین شود و آگهیدهندگان برای درج این محدوده قیمت از سوی اتحادیههای صنفی قیمت بگیرند.
از دیروز، اما قیمت خودرو و املاک بدون تغییرات خاصی به سایتهای مجازی برگشتند و تغییر رویه خاصی به چشم نیامد. البته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو هم گفت: «آگهیهای فروش خودرو و مسکن باید شناسنامهدار و قابل ردیابی باشد، تا دلالان به درج آگهی صوری اقدام نکنند.»
به گفته موتمنی، اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی مقرر کرده قیمتهای کارشناسیشده خودرو همه روزه از اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران گرفته شود، اما در این زمینه تاکنون مراجعهای به این اتحادیه انجام نشده است. اما حالا باید دید ماجرا از چه قرار است و اکنون انتشار آگهی با گذشته چه تفاوتی دارد؟ اصلا چقدر کاهش التهاب بازار توانسته موفق عمل کند؟
حذف قیمتها التهاب بازار را کم کرد
موتمنی با ابراز رضایت از حذف موقت نمایش قیمت در آگهیهای خودرویی در این سایتها در روزهای گذشته افزود: «در چند روز اخیر التهاب و هیجان کاذب قیمت خودروها فروکش کرده و قیمتها روند نزولی به خود گرفته بود، بهطوری که قیمت پژو٢٠٠٨ از ٤٨٠ به ٣٨٠میلیون تومان، سراتو از ٣٨٠ به ٣٢٠میلیون تومان، جک S٥ از ٣٨٠ به ٣١٠میلیون تومان، پژو٢٠٦ تیپ ٢ از ١١٠ به ٩٥میلیون تومان، پژو پارس از ١١٨ به ٩٧میلیون تومان، پراید ١١١ از ٥٥ به ٥٠میلیون تومان، پراید١٣١ از ٥٣ به ٥٠میلیون تومان، ساینا از ٦٧ به ٦١میلیون تومان، تیبا از ٥٨ به ٥١میلیون تومان و تیبا ٢ از ٦٥ به ٥٧میلیون تومان کاهش یافت.»
او ادامه داد: «درحالیکه دیروز صبح پیشنهاد ٣٥٠میلیون تومانی برای فروش پژو ٢٠٠٨ هم مشتری نداشت، اما اکنون شاهد بازگشت قیمت آن در سایتها با قیمتهایی در حدود ٤٨٠میلیون تومان هستیم که به هیچ عنوان منطقی نیست.»
منبع: روزنامه شهروند
انتهای پیام/